Gå till innehåll

Fjärrskrivbord


boxbo

Recommended Posts

Frärrskrivbordet mellan två XP prof. Fungerade när jag testade för några år sedan. Nu när jag testar så får jag svaret: Kan ej köras på grund av begränsningar i kontot. Är det någon säkerhets uppdatering som täppt till denna möjlighet?

Jag vill egentligen använda denna uppkoppling för att ha den ena datorn med webkamera (riktad mot fågelbordet) Samt ha en liten bild från "fågelbordet" på mitt skrivbord, och optimalt kunna ta en stillbild när något intresant är och äter. Det kanske finns bättre program än detta alternativ.

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry NEJ

Det har jag inte på dessa två. Skall pröva att sätta lösen på båda. Men något har ändrats i nätverket, väljer jag att visa mina nätverksplatser så visar båda de gemensamma mapparna. Väljer jag att visa datorer i nätverket, hittar de bara sig själva! Alltså bara den dator som de är. Så har det inte varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därdu ZUB!

Nu är det lösen på båda datorerna, och det fungerar. men om nu min tanke med bevakning av fågelbordet fungerar får jag se. Blev lite betänksam när jag startade webb radion på "slaven" och ljudet kom i "mastern"

Tack Tack.

Men det kanske finns bättre program för fågelskådande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du öppnar rutan till fjärranslutningen, så kan du klicka på avancerat eller inställningar där i rutan, så kan du ställa in hur tex ljudet ska spelas upp, på vilken dator osv.

Default är det inställt att köra ljud på datorn du ansluter ifrån, men det går att ändra som sagt, ang fågelskådningsprogram eller så har jag ingen aning alls :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Då inga förslag om fågelskådar program har kommit in så kan jag redovisa hur jag nu har gjort.

Bilderna från webbkamera är alldeles för dåliga låg upplösning och för långt ifrån motivet. Flyttning av fågelbordet närmare kamera och fönster fungerade, men tyvärr så blev katterna i hushållet alldeles för intresserade av "fågelmat". Har återgått till att ha systemkameran uppmonterad i fönstret samt manuellt ta bilderna när jag är vid fönstret.

Fjärrskrivbordet fungerar bra när man har lösen på datorerna. Jag kan inte starta en stream i VLC (kör med grabber) då fjärrskrivbordet bara startar bilddelen, ljudet går ej att aktivera. För att komma runt detta problem fick jag tips om gratis programmet VNC (gratis för XP) och då går det att starta en stream med både ljud och bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...