Gå till innehåll

Vädervarning från SMHI KLASS 2


nasarf

Recommended Posts

Då kom så varningen från SMHI om det väntade ovädret som ska dra fram över landet med början i söder i kväll, natt och i morgon lördag. 30-50cm nysnö, har ingen direkt aning om hur våra kära plogare här nere söder om vänern ska klara av den mängden snö, för jag tycker faktiskt dom har problem med att få undan snön så fort det kommer mer än 15cm.

Vallarna inne i stan och vid korsningar är ju helt åt skogen, man ser inte om det kommer en annan bil eller inte :)

Å andra sidan, minns inte när vi hade en sådan här fin vinter, 80-talet senast va? Ungarna älskar ju att få åka pulka närhelst dom önskar, ingen stress för att det töar bort.

Så vad tror ni, blir det bekymmer nu med inrasade tak på hus dom byggt senare än -80 ? Kaos och militären som eskorterar ambulanser och polisen då dom inte kommer fram? :) spännande....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 53
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Så vad tror ni, blir det bekymmer nu med inrasade tak på hus dom byggt senare än -80 ? Kaos och militären som eskorterar ambulanser och polisen då dom inte kommer fram? :) spännande....

Kaos blir det garanterat. Folk födda senare än -70 har väl knappt kört i vinterväglag söder om Vänern. 2 timmars vattenplaning under körkortsutbildningen är ju inte ens i närheten! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaos blir det garanterat. Folk födda senare än -70 har väl knappt kört i vinterväglag söder om Vänern. 2 timmars vattenplaning under körkortsutbildningen är ju inte ens i närheten! tongue.gif

Haha :=) min halkutb var inte mycket bättre, ett par timmar bara, är överlycklig att det är första vintern sen jag fick körkort då det är riktigt mycket snö, har varit ute många gånger på stora parkeringsplatser och försökt iaf, att lära mig handskas med bilen vid sladd osv, även om den är driven på framhjulen, men jag tror och känner att jag fått lära mig ganska mycket om hur en bil fungerar i snö och is.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha :=) min halkutb var inte mycket bättre, ett par timmar bara, är överlycklig att det är första vintern sen jag fick körkort då det är riktigt mycket snö, har varit ute många gånger på stora parkeringsplatser och försökt iaf, att lära mig handskas med bilen vid sladd osv, även om den är driven på framhjulen, men jag tror och känner att jag fått lära mig ganska mycket om hur en bil fungerar i snö och is.

Halkutbildning, vad är det?? Sånt fanns inte 73!!

Precis som du säger, övning ger färdighet!

Bra däck, med dubbar, eller var inte ute på vägarna, är väl det som gäller!

Har halt väglag ca. 5 månader om året!

Kör försiktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe :=)

All salt dom spiller ut på vägarna här, som att köra i en leråker, verkligen. Sen när snön kommer nu igen så blir det 10cm röra och sen resten fryser ovanpå, så kan dom inte ploga och få det rent. Varje gång dom plogar så ligger det ett par cm modd kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe :=)

All salt dom spiller ut på vägarna här, som att köra i en leråker, verkligen. Sen när snön kommer nu igen så blir det 10cm röra och sen resten fryser ovanpå, så kan dom inte ploga och få det rent. Varje gång dom plogar så ligger det ett par cm modd kvar.

Angående salt på vägarna! Ett (1) hemligt avtal mellan biltillverkarna och Vägverket. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det måste vara ett hemligt avtal :=)

Mailade vägverket´s planerare en dag i slutet på jan i år, då det kom ett par dm snö här en kväll/natt. Frågade varför plogbilen, första rundan på kvällen, plogade snön och vräkte ut salt när det ändå skulle fortsätta och snöa 20cm snö till.

Då svarar han att saltet hjälper till att göra snön moddig och att det då blir lättare att ploga undan snön.

Hm, är det då inte bättre att snön blir packad så att det blir lättare att köra när dom ändå inte kommer på en ny plogrunda föräns efter ett par timmar än att ligga och sladda i modd? Finns ju bra väghyvlar dom kan använda för att skrapa bort snön.

EDIT: Första vågen av snö har nyss fallit och det var en bra tömning, smhi´s radarbilder är guld värda :=) bara invänta nästa lass då.

EDIT2: Här finns en graf från VV(VägVerket) som visar användandet av salt sen slutet på 1977 och framåt, märkligt att mängden ökar ju mindre snöiga vintrar vi haft?

http://www.vv.se/vag...-behovs-saltet/

Sunshine, konspirationen är ett faktum. :)

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det måste vara ett hemligt avtal :=)

Mailade vägverket´s planerare en dag i slutet på jan i år, då det kom ett par dm snö här en kväll/natt. Frågade varför plogbilen, första rundan på kvällen, plogade snön och vräkte ut salt när det ändå skulle fortsätta och snöa 20cm snö till.

Då svarar han att saltet hjälper till att göra snön moddig och att det då blir lättare att ploga undan snön.

Hm, är det då inte bättre att snön blir packad så att det blir lättare att köra när dom ändå inte kommer på en ny plogrunda föräns efter ett par timmar än att ligga och sladda i modd? Finns ju bra väghyvlar dom kan använda för att skrapa bort snön.

EDIT: Första vågen av snö har nyss fallit och det var en bra tömning, smhi´s radarbilder är guld värda :=) bara invänta nästa lass då.

Lite skämt åsido!

Salt är inte bra, det blir oerhört dåligt grepp för däcken och dom blir konstiga i gummiblandningen samtidigt. Nä vet jag, ren snö, då kan man behärska situationer. Ingen modd här inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skämt åsido!

Salt är inte bra, det blir oerhört dåligt grepp för däcken och dom blir konstiga i gummiblandningen samtidigt. Nä vet jag, ren snö, då kan man behärska situationer. Ingen modd här inte....

Brukar slänga ut en säck med salt precis där vi parkerar, har carport så det blir ändå att det flyger in snö, brukar lägga ca 0.5KG under varje hjul så inte bilen fryser fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar slänga ut en säck med salt precis där vi parkerar, har carport så det blir ändå att det flyger in snö, brukar lägga ca 0.5KG under varje hjul så inte bilen fryser fast.

Va? Har Ni bara 2 kg säckar? 0,5 kg under varje däck! Här har vi 25 kg säckar, behövs inget salt under däcken, bara trampa på gaspedalen så rullar bilen dit den ska. Både framåt & bakåt!!! :lol: :lol:

Eg. Så hamnar detta i cafét, men ändock ett nytt skämt!

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute och körde bil igår kväll ca 40 mil! (t.o.r)

Härligt vinterföre i början på kvällen, med P4 på med OS extra!

På hemvägen snöade det som f..! mellan 5-10 cm på vägen, med snörök från mötande bilister!

Kopplade ur anti spin kontrollen på Volvon jag hade så att den uppförde sig som en bil, och inte en halt danspartner!

Mycket stabilare!

Var som att köra in i en vägg när snön kom på allvar!

Kör försiktigt all!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här har vi det just nu, en ensam stackars snöröjare kämpar med buss och gång banan, tog han en bra stund att forsera snövallarna.

Vet inte hur många som tror att dom kommer ut från parkeringen osv men, ja, 20m senare sitter dom där alla andra sitter smile.gif

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om jag varit i ordning, så skulle jag visa hur man snöröjer! 18 år sedan jag satt som professionell lastmaskinsförare, en olycka gjorde att jag fick ta ett annat jobb. Men, 1-2 timmar framför ratten så skulle jag nog klara av detta idag. Brukar sitta kvar i ryggraden: P Hade 1990-1991 tänk ställa upp i SM, men det blev tyvärr inte av, på grund av för mycket jobb då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det till 78cm snö när jag var ute och mätte i morses, men måste ut en eller två gånger till och mäta på två andra ställen för att få det riktigt, vet inte om det blåst speciellt mycket just där jag mätte men det är lite skog med rätt tätt mellan träden så det borde inte påverka så mycket. Ska mäta där det är lite mer öppet också, men 78cm snö, häftigt :=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...