Gå till innehåll

Vädervarning från SMHI KLASS 2


nasarf

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Är det du som kör? :)

Nej, en av grannarna! Cool gammal Volvo!

Har två cement trummor fyllda med betong över bakhjulen så att han får fäste!

Bilden togs nu i morse!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt läge här hos oss,vaknade och såg att det blåste och snöade fortfarande och ingen plogbil i sikte,då jag beställt färdtjänst för min son kl 15 idag och han skall 6km in i skogen för att komma hem så kollade jag vädret på nätet,ringde sen färdtjänsten som sa att inga bilar kör idag.Min son är glad för att han slipper skolan imorgon men han vill hem.Inte snön i första hand som ställer till det utan det är blåsten som gör att det blir drivor på vägarna,45:an är ok men sen när man skall in på sidovägarna då är det mycket besvärligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80cm snö här nu :=) rekordet sen 1945 ska tydligen vara slaget. Alla har fått fnatt på att skotta tak också :) behövs nog.

Vore bättre dom skotta vägarna! Ser för jefligt ut så fort man kommer av dom stora vägarna. Fattar inte vad som har hänt... finns det ingen som kan hantera en snöplog längre. Någon bonnläpp hade gjort ett halvhjärtat försök på parkeringen här... och lyckats valla in min bil bakom meterhöga plogvallar... runt om! :angry:

Edit:

...jag vet var han bor...! :rolleyes:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett häromkring på bostadsområden, dom kör omkring med något som liknar en golfbil med rakt blad på och en liten korg där bak med sand, visst skyfflar den på bra på gångvägar osv men den kommer ju inte ner till backen då den inte väger något så det blir ju ett par cm modd kvar.

På vägarna har jag inte sett så mycket stora lastmaskiner som röjer, kanske bara har missat dom och sett lastbilarna men tycker nog att lastmaskingerna får bättre tryck och skrapar vägen bättre? Eller är jag fel ute nu, igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, du har helt rätt. Lastmaskiner skrapar på och forslar bort snön bra, om man nu kan köra dessa! Tyvärr, så kanske det sätts in folk som ej kört på länge och då kommer problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett häromkring på bostadsområden, dom kör omkring med något som liknar en golfbil med rakt blad på och en liten korg där bak med sand, visst skyfflar den på bra på gångvägar osv men den kommer ju inte ner till backen då den inte väger något så det blir ju ett par cm modd kvar.

Det är samma här... typ gräsklippartraktor med visserligen tvådelat och svängbart blad, men jag är ganska säker på att jag skulle kunna ta det bladet under armen o bära in det i garaget... så man behöver ju inte vara någon Einstein för att förstå hur effektivt det är i meterhöga snödrivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För skojs skull, ut och ta ett kort på snödjupet. Här ett bevis på detta. Cirka 30 cm.... Lite suddigt, svårt att fota så nära i kylan, brrrrrr!

post-8087-1266861887,16_thumb.jpg

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger han som ville ut o ploga efter 18 års uppehåll. ;)

Ja, jag skulle med glädje :lol: Hoppa in i en lastmaskin och hjälpa till. Visa vart skopan skall vara, inte i luften iaf..... Skrapa marken så att asfalten syntes, det skulle väl inte vara dumt?

Har mycket höga betyg hos, NCC, Skanska och många andra företag som jag har kört åt. Så snöröjning är det minsta problemet! :P

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För skojs skull, ut och ta ett kort på snödjupet. Här ett bevis på detta. Cirka 30 cm.... Lite suddigt, svårt att fota så nära i kylan, brrrrrr!

När jag går ut nästa gång tar jag med tummstock + kamera och knäpper en bild med bevis :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm..... Vilken vårflod det kommer att bli detta 2010! Stadga husen vet ja..... :lol: När värmen kommer, då kommer det också att bli mycket av översvämningar nere på södern. Usch, vill inte tänka denna nu, men vi får väl an se vad som kommer att ske....... :huh:

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Västerbotten kan på nytt uppvisa landets lägsta temperaturer.

I Gielas i Vilhelminafjällen uppmättes 40,5 minusgrader. Därmed tangeras vinterns hittills lägsta temperatur i landet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Västerbotten kan på nytt uppvisa landets lägsta temperaturer.

I Gielas i Vilhelminafjällen uppmättes 40,5 minusgrader. Därmed tangeras vinterns hittills lägsta temperatur i landet. :)

Härligt med vinter, kanske ett ställe för SJ och SL att testa sin tåg!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore bättre dom skotta vägarna! Ser för jefligt ut så fort man kommer av dom stora vägarna. Fattar inte vad som har hänt... finns det ingen som kan hantera en snöplog längre. Någon bonnläpp hade gjort ett halvhjärtat försök på parkeringen här... och lyckats valla in min bil bakom meterhöga plogvallar... runt om! :angry:

Edit:

...jag vet var han bor...! :rolleyes:

Läste hela tråden nu.

Det är konstigt för det är likadant här.

Har bilen i garage och dom har plogat så att halva dörren är en snövall.

Sedan får man skotta själv för att komma ut.Men gillar snön i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...