Gå till innehåll

Uppgradera till Win 7 utan kontakt med internet?


Skogsbullen

Recommended Posts

Jag har en helt ny HP-laptop (jag har inte ens startat den!) som jag skall uppgradera från Vista till Windows7. Jag har köpt ett uppgraderingskit från HP med en skiva märkt:"Windows 7 Home Premium Upgrade Media".

I instruktionen står det att man skall ha internetkontakt när man uppgaderar. Måste man det? Jag har inte installerat något antivirusprogram, och dessutom ligger min bredbandsuppkoppling nere för tillfället. Planen är att göra en "ren" installation av Win7 innan jag börjar använda datorn.

Redigerad av Skogsbullen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så behöver du INTE ha uppkoppling för själva uppgraderingen. Däremot är det en bra idé att ha uppkoppling direkt efter uppgraderingen så det finns en omedelbar möjlighet att hämta saknade drivrutiner till Windows 7 (om nu sådana behövs). Aktiveringen av W7 kan du ta vid ett senare tillfälle...

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så har jag aldrig behövt göra så... det enda som saknas under min W7-installation är just nätverkskortet. Detta måste jag lägga in manuellt från hämtade drivrutiner (från tillverkarens hemsida)... så min installation kommer inte ut på nätet ändå.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär står det i den medföljande instruktionen:

"Klicka på Hämta de senaste uppdateringarna för installationen från Internet (rekommenderas). Du behöver en fungerande internetanslutning"

Kan man strunta i det?

Det är en fördel att göra det eftersom eventuella kritiska fixar för att uppgraderingen skall gå igenom då kan hämtas hem. Men som manneman säger kan det mycket väl fungera ändå. Jag skulle dock ta det säkra före det osäkra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det fixat. Jag fick igång bredbandet, så jag körde med nätkontakt i alla fall. La först in brandvägg och antivirus i Vista, sedan fick jag göra det igen efter installationen av Win7. Inga problem med själva installationen av operativsystemet. Jag körde en anpassad (ren) installation eftersom datorn var ny och jag inte hade några egna filer eller program installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...