Gå till innehåll

Formatera hårddisk


Zaxze

Recommended Posts

Hej !

Jag undrar om det finns någon typ av formtering som gör att jag kan behålla informationen jag har på disken. Jag har alltså en gammal hårddisk med 40 gig techno som jag gärna vill ha kvar, den är i fat32 och jag har mountat den i ett usb case och försökt lägga till den som extern disk i min nya låda som jag kör windows 7 ultimate 64 bit på.

Är tacksam för all hjälp jag kan få om hur jag ska gå tillväga för att behålla det som finns på min gamla disk

Mvh Chris :-)

Redigerad av Zaxze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Varför vill du formatera disken?

2) Det går inte att formatera och samtidigt behålla filerna. Kopiera dom till anna disk först.

/G

Jag vill formatera disken för Windows 7 säger att jag måste göra det innan jag kan använda den, vilket iofs inte är nödvändigt. Jag vill helst bara komma åt filerna på disken. Hur gör jag för att kopiera filerna när jag inte kommer åt disken ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du ha den i FAT32?

Om inte, konvertera den till NTFS... Öppna en kommandfönster med administrativa rättigheter, skriv: Convert X: /fs:ntfs

X: = den enhetsbokstav den har..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du ha den i FAT32?

Om inte, konvertera den till NTFS... Öppna en kommandfönster med administrativa rättigheter, skriv: Convert X: /fs:ntfs

X: = den enhetsbokstav den har..

Jag behöver inte alls ha den i FAT32 men om jag konverterar den till NTFS så innebär väl det att jag förlorar de filerna jag har på disken.

Ber om ursäkt i fall jag uttrycker mig otydligt, när man sätter in en ny hårddisk så måste man väl åtminstone köra en snabbformatering och då förlorar jag väl filer som sitter på disken.

Det spelar mig ingen roll hur jag gör bara jag kan behålla det gamla innehållet.

Tack för alla ni som tar er tid att läsa och hjälp mig med svar

Ha det gott :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte konvertera disken till NTFS. Det är inte helt riksfritt, även om det brukar vara det, och det borde inte finnas någon anledning att konvertera disken nu. Börja med att se om du kan få tag i dina filer. Du behöver inte formatera en redan formaterad disk bara för att du sätter in den i en dator som kör Windows 7. Men eftersom Windows inte känner att disken är formaterad är ju något fel. Var och när fungerade disken senast. Om du öppnar diskhantering, vad står det då. Du kan behöva aktivera disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt enkelt så att partitionstabellen har blivit korrupt... eller åtminstone upplever Windows 7 den som felaktig. Kör något recovery-program som t.ex EASEUS Partition Master 5.0.1 Home Edition, så skulle jag tro att du får tillbaka din data utan vare sig formatering eller konvertering.

Alternativet är att flytta data till annan disk, via någon Live-CD, och sedan formatera disken.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket tacksam för all den hjälp jag fått av er, vill bara fylla i lite mer info. Jag aktivera disken som någon föreslog och då står det att disken är raw i diskhanteraren.

Så då vet jag fortfarande inte vad jag ska göra, men nu har jag varit runt o letat på nätet o testar just nu ett program som heter testdisk, så för tillfället håller jag på och kopierar

innehållet på min gamla disk till en ny. Sen ska jag nog formatera den så den blir som ny :blink:

Stort tack för all hjälp i alla fall o hoppas ni har det bra

Mvh Chris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...