Gå till innehåll

Mer information om Windows Live Och Microsoft har skitit i det blå skåpet


Recommended Posts

Orwell var en klok man!

Det är ju inte så att man tappar hakan direkt när man läser om detta!

Man kan ju bara tänka sig vad som kommer i ACTA avtalet senare!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte vi (EU) en lag som påbjuder att all elektronisk kommunikation skall sparas i två år. Det framgår ju inte helt klart vem som stängde av sidan. Microsoft utövade påtryckningar, men enbart det. Det var tydligen någon annan som stängde av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se tråden http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/21184-mer-information-om-windows-live/

Men det handlar ju inte om uppgifter som Microsoft får in från alla Windows-användare utan olika Live-produkter. Det går alldeles utmärkt att använda Windows utan att berätta för Microsoft när man fyller åt eller vilken mejladress man har. Google kommer ju också att meddela likartat information till polisen gällande t ex gmail-konton om de anser det vara befogat.

http://www.google.com/privacypolicy.html Informationsdelning

Tillägg: Det blev ju lite rörigt efter sammanslagningen. Jag skrev mitt inlägg som svar till fogerty4evr, och gällde alltså om det pga detta var anledning att gå över till Linux.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se tråden http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/21184-mer-information-om-windows-live/

Men det handlar ju inte om uppgifter som Microsoft får in från alla Windows-användare utan olika Live-produkter. Det går alldeles utmärkt att använda Windows utan att berätta för Microsoft när man fyller åt eller vilken mejladress man har. Google kommer ju också att meddela likartat information till polisen gällande t ex gmail-konton om de anser det vara befogat.

http://www.google.com/privacypolicy.html Informationsdelning

Nu är det väl inte att dom hjälper polisen i brottsutredningar som är det mest tankeväckande. Det är väl snarast att vi ALLA betraktas och behandlas som brottslingar "in pre", i dom amerikanska kontrollivrarnas strävan efter det totala övervakningssamhället... naturligtvis under fullständig amerikansk kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.idg.se/2....er-till-polisen

Det är det absolut tyngsta argument jag sett för att snarast byta till en Linux-dist.

hjälper ju knappast, även om du har Linux och har ett LIVE konto så sparas ju exakt samma information om dig.

Informationen är ju i / på LIVE kontot inte i din dators operativsystem, detta lär ju även gälla om du ansluter till Live servrar med t.ex

ett 3dje parts messenger program.

Linux eller ej känns ruskigt icke relevant i denna diskussion

Namn - Går väl bra att låta blir att ange vid registrering

Födelsedatum - Går väl bra att låta blir att ange vid registrering

Kreditkortsuppgifter - behöver man väl inte ange om man inte köper något? (lagaras ju för transaktioner på xbox live xbox 360 är det inget krav)Postadress - Går väl bra att låta blir att ange vid registrering

Telefonnummer - Går väl bra att låta blir att ange vid registrering

E-postadress - Svårt för dem annars att leverera mailtjänst, du har ett hotmail konto men ms får inte veta adressen?

E-postmeddelanden - !<LI>Kontakter på Live Messenger (Microsoft hävdar dock att innehållet i konversationer inte lagras) - Lagras för att du ska få ner kontaktlistan?

De tio senaste unika ip-adresserna personen använt. - !

Ställer mig frågande till 2 punkter, men förstår samtidigt att detta kan vara krav på lagring dem har på sig,

för allt vi gör lagras ju ändå, mobilsamtal, vem du skickat och fått sms av, när du stämplade in och ut på jobbet och hur mycket du tjänade förra året.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hjälper ju knappast, även om du har Linux och har ett LIVE konto så sparas ju exakt samma information om dig.

Informationen är ju i / på LIVE kontot inte i din dators operativsystem, detta lär ju även gälla om du ansluter till Live servrar med t.ex

ett 3dje parts messenger program.

Det är sant.. med ett viktigt tillägg! Använder du t.ex Pidgin för kommunikation via msn-protokollet, så har du möjlighet att kryptera trafiken med hjälp av plugin! Det kräver dock att bägge parter kör med samma krypteringsprotokoll.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant.. med ett viktigt tillägg! Använder du t.ex Pidgin för kommunikation via msn-protokollet, så har du möjlighet att kryptera trafiken med hjälp av plugin! Det kräver dock att bägge parter kör med samma krypteringsprotokoll.

krypterar inte detta helt enkelt bara konversationstext som skickas?

svårt att tro att ip adressen krypteras och döljs för för Messenger servern (protokollet är väl alltid oförändrat!)

Om någon vill läsa vad detta handlar om så gå via idg till sidan där .pdf en finns, vet inte om det skulle vara OK att direktlänka den från detta forum.

Som det står ang live konto (citat)

All registration data is provided by the user EXCEPT for the Registered from IP Address.

så bara att välja vad man vill att MS ska veta om dig, det är ju frivilligt att lämna ut sina uppgifter... annars kan man ju heta Jan Banan eller nåt likande...

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krypterar inte detta helt enkelt bara konversationstext som skickas?

svårt att tro att ip adressen krypteras och döljs för för Messenger servern (protokollet är väl alltid oförändrat!)

Om någon vill läsa vad detta handlar om så gå via idg till sidan där .pdf en finns, vet inte om det skulle vara OK att direktlänka den från detta forum.

Som det står ang live konto (citat)

så bara att välja vad man vill att MS ska veta om dig, det är ju frivilligt att lämna ut sina uppgifter... annars kan man ju heta Jan Banan eller nåt likande...

Det förutsätter att man litar blindt på Microsoft´s försäkran att inga konversationer loggas! ...behöver väl knappast tillägga att jag inte hör till dom blindt litandes skara...! ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag postar det jag tycker är viktigaste från esons länk.

------------------------------------------------------------------------

Dokumentet visar detaljerat vilka uppgifter Microsoft samlar på sig kring användare av företagets tjänster, vilka inkluderar:

*Windows Live

*Xbox Live

*Office Live

*Windows Live Spaces

*Hotmail (hotmail.com, msn.com och live.com i samtliga länder)

*Live Messenger

Informationen som lagras sparas normalt i 90 dagar, men kan förlängas två gånger till totalt 270 dagar. Den information Microsoft lagrar inkluderar:

*Namn

*Födelsedatum

*Kreditkortsuppgifter

*Postadress

*Telefonnummer

*E-postadress

*E-postmeddelanden

*Kontakter på Live Messenger (Microsoft hävdar dock att innehållet i konversationer inte lagras)

*De tio senaste unika ip-adresserna personen använt.

Vissa av ovanstående personuppgifter är endast tillgängliga om användaren själv har uppgett dem till Microsoft.

I slutet av dokumentet förklarar Microsoft under vilka omständigheter företaget lämnar ut uppgifterna om en viss person. Vid en stämningsansökan eller domstolsorder ger Microsoft ut alla grundläggande uppgifter kring en person. För att få tillgång till innehållet i e-postmeddelanden så krävs det dock en husrannsakan.

------------------------------------------------------------------------

Ja, det här var ju inte trevliga nyheter direkt och dags för mig att omedelbart skrota åtminstone Live Messenger Hotmai, jag använt mig av ett bra tag i mitt arbete. Det är för min egen del slut litat nu och kommer kraftigt att överväga om jag ens alls vill ha något med dem att göra. Det är då självaste f-- att man aldrig kan lite på något företag längre.

Hittills måste jag nog säga att jag varit mer blåögd vad gäller MS samtidigt som man också aldrig riktigt vetat var man haft dem någonstans. Men detta är åtminstone för mig tillräkligt för öppna upp ögonen.

Det är dags nu för mig att besöka kontrollpanelen > avinstalleraren > live Messenger (eller hur man nu avinstallerar det).

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hjälper ju knappast, även om du har Linux och har ett LIVE konto så sparas ju exakt samma information om dig.

Informationen är ju i / på LIVE kontot inte i din dators operativsystem, detta lär ju även gälla om du ansluter till Live servrar med t.ex

ett 3dje parts messenger program.

Linux eller ej känns ruskigt icke relevant i denna diskussion

Jag menade att jag aldrig kommer att betala för ett Pyttemjukprodukt. Och ska man ha ett OS gratis o legalt så är det nog linux som gäller.

Jag vill ju inte uppmuntra folk att köra fullt fungerande piratkopior av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter att man litar blindt på Microsoft´s försäkran att inga konversationer loggas! ...behöver väl knappast tillägga att jag inte hör till dom blindt litandes skara...! wink.gif

Frågan är ju den (eson har du någon kolll på detta?), iaf filöverföringar om man inte har något strul på sin anslutning / jobbiga och svårforcerade brandväggar så skickas ju filen från klient -> klient, om detta inte är möjligt så skickad den ju klient -> server -> klient. är / borede inte detta vara samma med meddelanden ? och om man då har en p2p anslutning till sin motpart i konversationen så borde det ju inte loggad på någon server? (får läsa in sig mera på msn protokollet efter jobbet)

(får be om ursäkt om detta är på väg offtopic)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju den (eson har du någon kolll på detta?), iaf filöverföringar om man inte har något strul på sin anslutning / jobbiga och svårforcerade brandväggar så skickas ju filen från klient -> klient, om detta inte är möjligt så skickad den ju klient -> server -> klient. är / borede inte detta vara samma med meddelanden ? och om man då har en p2p anslutning till sin motpart i konversationen så borde det ju inte loggad på någon server? (får läsa in sig mera på msn protokollet efter jobbet)

(får be om ursäkt om detta är på väg offtopic)

Är faktiskt inte riktigt så insatt i msn-protokollet jag heller... men blotta misstanken räcker gott för mig just nu. Dock vet jag att en okrypterad p2p-anslutning inte är några problem att avlyssna. Sen är jag ganska säker på att om det inte tar vägen över MS-servrar, så loggas det garanterat vart det tog vägen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl inte att dom hjälper polisen i brottsutredningar som är det mest tankeväckande. Det är väl snarast att vi ALLA betraktas och behandlas som brottslingar "in pre", i dom amerikanska kontrollivrarnas strävan efter det totala övervakningssamhället... naturligtvis under fullständig amerikansk kontroll.

Vadå ALLA? Microsoft har inte reda på när jag är född eller mitt telefonnummer.

Hur ska ett mejlsystem, oavsett om det är hotmail, gmail eller något annat, kunna fungera om e-postadressen eller mejlen inte får sparas alls?

Det här forumet sparar de IP-adresser som vi har använt.

Jag tänkte en gång i tiden att jag skulle registrera mig för MSN (något ID?), men tyckte det kom upp alldeles för mycket irrelevant frågor så jag gjorde inte det. Man har ett personligt ansvar för vad man gör, inklusive att välja vilka program man installerar, att läsa licensvillkor och sekretesspolicyn och vad för uppgifter man ger ifrån sig.

Mitt inlägg skrevs som ett svar till fogerty4evr och avsåg hans åsikt att detta var en anledning till att byta från Windows till Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå ALLA? Microsoft har inte reda på när jag är född eller mitt telefonnummer.

Hur ska ett mejlsystem, oavsett om det är hotmail, gmail eller något annat, kunna fungera om e-postadressen eller mejlen inte får sparas alls?

Det här forumet sparar de IP-adresser som vi har använt.

Jag tänkte en gång i tiden att jag skulle registrera mig för MSN (något ID?), men tyckte det kom upp alldeles för mycket irrelevant frågor så jag gjorde inte det. Man har ett personligt ansvar för vad man gör, inklusive att välja vilka program man installerar, att läsa licensvillkor och sekretesspolicyn och vad för uppgifter man ger ifrån sig.

Mitt inlägg skrevs som ett svar till fogerty4evr och avsåg hans åsikt att detta var en anledning till att byta från Windows till Linux.

Bara att gratulera till att du varit en av dom få som tänkte efter före! Beklagar dock att du tog det som kritik... för så var det inte menat! ;)

Vad gäller att byta till Linux, så har du naturligtvis helt rätt... problemet ligger i microsofts policy, inte i operativsystemet!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det bekräftat! Vad jag hela tiden sagt om Live-skräpet, är sant! Hade någon annan än MS legat bakom skiten, hade det garanterat klassats som spyware!

http://www.idg.se/2.1085/1.298169/har-ar-uppgifterna-som-microsoft-ger-till-polisen

Klok vet jag inte. :blink: ( skojar )

Att det segar ner burkarna vet jag om.

Och en nypa salt..

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet ligger i microsofts policy

Det är vad jag tycker är värst också, i ren principsak och de borde veta bättre. Att det läckt information som de hemlighållit är mycket skrämmande och diverse bortförklaringarna de hade gör bara att man än mindre inte kan lita på dem längre.

Pysslar de med detta så vete f-- vad annat de mer pysslar med och hemlighåller för användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de har inte hemlighållit det, det framgår i deras sekretesspolicy. Några citat från sidan:

På vissa Microsoft-webbplatser uppmanas du att ange personliga uppgifter, till exempel e-postadress, namn och adress och telefonnummer till hem och arbete. Vi kan även be om demografiska uppgifter, t.ex postnummer, ålder, kön och intressen. Om du vill köpa något eller betala för en prenumeration på en tjänst, uppmanas du att ange ytterligare information, till exempel kreditkortsnummer och fakturaadress, som används för att skapa ett Microsoft-fakturakonto.

...

För att vi ska kunna erbjuda dig en konsekvent och personligt anpassad kommunikation med Microsoft, kan information som insamlas via en Microsoft-tjänst kombineras med information som inhämtas via andra Microsoft-tjänster.

...

Vi kan komma åt eller lämna ut information om dig, inklusive innehållet i dina kommunikationer, i syfte att: (a) följa lagar eller svara på lagliga förfrågningar eller juridiska processer; (B) skydda Microsofts eller våra kunders rättigheter och egendom, inklusive efterlevnad av våra avtal och policies som styr din användning av tjänsterna, eller © handla i god tro att åtkomst eller utlämnande är nödvändigt för att skydda den personliga säkerheten hos Microsofts anställda, kunder eller allmänheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de har inte hemlighållit det, det framgår i deras sekretesspolicy.

Det är väl just det som är problemet... man hemligåller inte särskilt mycket, men man döljer desto mer. Vad jag menar är att Nisse Skåningsson ifrån Påarp sitter inte och lusläser användaravtal... han är väl för fasen ingen företagsledare. Han är en vanlig internetbrukare som utan tvekan bör kunna betala sina räkningar utan att ha en fullfjädrad advokat sittande vid sidan om. Problemet är att MS skriver användaravtal på samma sätt sätt som man skriver affärsavtal. D.v.s man försöker så långt det är möjligt att blåsa skiten ur varenda jäkel som kommer i ens väg.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl just det som är problemet... man hemligåller inte särskilt mycket, men man döljer desto mer. Vad jag menar är att Nisse Skåningsson ifrån Påarp sitter inte och lusläser användaravtal... han är väl för fasen ingen företagsledare. Han är en vanlig internetbrukare som utan tvekan bör kunna betala sina räkningar utan att ha en fullfjädrad advokat sittande vid sidan om. Problemet är att MS skriver användaravtal på samma sätt sätt som man skriver affärsavtal. D.v.s man försöker så långt det är möjligt att blåsa skiten ur varenda jäkel som kommer i ens väg.

Jag vet också att de flesta glatt klickar på vad som helst utan att tveka eller läsa användarvillkor och licensavtal. Men jag har ingen lösning på det problemet. Fast när det gäller den sekretesspolicyn det gällde här så tillhör de ju en av de mer lättlästa. Det finns licensavtal, som kommer med program, på 10 sidor och mycket snårigare juridisk text.

För att det inte ska bli missförstånd så är jag inget fan av Microsoft och i min dator så är det nog inte mycket mer än Windows som kommer från Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...