Gå till innehåll

Blir bränna en massa olika filmklipp till en dvd som man kan se på tv!


XPforever

Recommended Posts

Har en massa olika filmklipp av olika format som avi, mpeg, asf etc. som jag nu skulle vilja bränna på en dvd skiva som man kan titta på tv'n!

Har försökt med en massa olika program men oftast verkar som det ska ta flera dagar att göra detta pga av dessa filmklipp måste konverteras till just en dvd.

Någon som har lyckats med detta inom en rimlig tid som kan tipsa om vilka program man ska använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog inget program som kan konvertera videoformat mycket snabbare än andra. Det enklaste är att skaffa en DVD-spelare som klarar formaten istället.

De flesta nya DVD-spelare klarar avi, mpg, xvid m.fl. och att hantera fler filer på en skiva.

Alternativt en mediaplayer som den här t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=358745

Den billigaste jag hittade, som faktiskt klarar AVI, DivX, H.264, Matroska (MKV), MOV, MPEG1, MPEG2, MPEG4, TS, WMV9 HD (VC-1), WMV, Xvid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så konvertering av video-filer är väldigt processor krävande och beroende på vad du har för dator så tar det väldigt lång tid.

Här är annars ett program som klarar att konvertera de flesta format till dvd. http://www.dvdflick.net/index.php

Men som sagt det tar tid, så passa på att göra det när du inte behöver datorn till annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller video encoding så finns det 3 variabler som inte riktigt kommer överens med varandra nämligen tid, kvalitet och filstorlek. Man kan inte få alla 3 utan måste kompromissa. Vii du att det ska gå snabbt så får du offra antingen kvalitet eller filstorlek. Är kvaliten viktig så kan du strunta i komprimering och då får du enorma filer men det går gansdka snabbt. Är det viktigt med små filer så kan du göra "slarvig" komprimering och då går det ganska snabbt men kvaliten blir dålig. Enda sättet att få alla 3 är att vinna på lotto och köpa sig en superdator, annars får du acceptera att det tar tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att konvertera en 20-25min film från wmv till dvd med convert x to dvd, tar det ca 15 min för mig... bränningen tar ungefär 5 min.

Om du sedan skapar en egen dvd med meny och allt tar det uppskattat mellan tumme och pekfinger ca 3 tim med konvertering och bränning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bränner en xvid på 2 avsnitt (ja, de brukar komma 2 st) till DVD inkl menyer på ca 1 timme. Precis som ovan så handlar det om vilken kvalité ursprungsfilen har samt vilken kvalité den färdiga filen ska ha...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...