Gå till innehåll

Microsoft: Sätt smittade internetanvändare i karantän


Recommended Posts

I Sverige har det ju i många år förekommit att internetleverantörer som upptäcker att en dator t ex skickar spam eller det går annan typ av enorm trafik som kan härledas till skadliga program begränsar bandbredden eller stänger av. Det måste vara minst fem år sedan en av sonens kompisar fick ett brev hem där det stod att trafiken visade att på datorn var infekterad och att bandbredden skulle begränsas till 50 kbit/s tills det var ordnat och nyligen så var det den här tråden:

Nu ska mitt internet stängas av om ett par minuter pga detta, vet inte riktigt hur jag ska lösa detta så snabbt

...

Jag bor i studentlägenhet, och det är vår datanätgruppen som stänger av det.

http://eforum.idg.se/topic/218288-gar-ej-att-radera-infekterad-fil/page__view__findpost__p__1082425
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige har det ju i många år förekommit att internetleverantörer som upptäcker att en dator t ex skickar spam eller det går annan typ av enorm trafik som kan härledas till skadliga program begränsar bandbredden eller stänger av. Det måste vara minst fem år sedan en av sonens kompisar fick ett brev hem där det stod att trafiken visade att på datorn var infekterad och att bandbredden skulle begränsas till 50 kbit/s tills det var ordnat och nyligen så var det den här tråden:

http://eforum.idg.se/topic/218288-gar-ej-att-radera-infekterad-fil/page__view__findpost__p__1082425

Jag läste tråden på eforum..... tre dar sedan er senaste konversation där ser jag... är 17 så nyfiken på hur det gick för stackars "Bubblan"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag efterlyst länge! Stäng av all utgående trafik från smittade datorer... men förse samtidigt användaren med en förklaring och tydliga instruktioner för hur problemet skall åtgärdas, och dom verktyg som eventuellt kan behövas.

Till att börja med borde man dock inte få mer än begränsad tillgång till nätet innan man har ett uppdaterat antivirusprogram installerat. Redan det, skulle plocka bort mängder med infekterade datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta problem har jag för 5-6 år sedan tagit upp med olika säkerhetsansvariga på olika ställen. Men då verkade inte som dom ville nappa på detta? Så nu verkar det vara dags att göra något.

Var jag för förutseende? Hm, kanske då hade jag kunnat få en liten extra hacka för mina förslag? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Att stänga ned spammare tycker jag är en riktig åtgärd, men om rätten att stänga av av, ja här dyker ju liknande argument upp, som används i fildelardebatten.

Jag förstår ju varför det kan vara önskvärt, men anser att våra Internet leverantörer, under sådana villkor, borde kunna erbjuda hjälp, eller ska hjälpa till, att rensa de datorer som de har i sitt nätverk

som är infekterade, tom mot en mindre avgift!

Tråden som Cecilia länkar till, är ju ett exempel, som Internetleverantören skulle kunna hanterat tillsammans med sin kund.

Skulle ju kunna ge deras "support avdelningar", meningsfulla arbetsuppgifter, där support betyder support.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Funktionen borde finnas inbyggd operativsystemen på marknaden.

I Windows kunde det ju vara en del av "defender".

-------------------------------------------------------------------------------------------

blockerad nätverkstrafik |

---------------------------------------------------------------------------------------------

|

| Då vi identifierat eventuell ovälkommen trafik som skickas från din dator

| har din nätverksanslutning tillfälligt inaktiverats för att hindra spridning av

| xxxxxxxxxxxxxxxxx ...

|

| [häv blockering] [behåll blockering] <--- startar då även genomsökning av datorn

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ju varför det kan vara önskvärt, men anser att våra Internet leverantörer, under sådana villkor, borde kunna erbjuda hjälp, eller ska hjälpa till, att rensa de datorer som de har i sitt nätverk

som är infekterade, tom mot en mindre avgift!

Tråden som Cecilia länkar till, är ju ett exempel, som Internetleverantören skulle kunna hanterat tillsammans med sin kund.

Skulle ju kunna ge deras "support avdelningar", meningsfulla arbetsuppgifter, där support betyder support.

Nu är det ju inte så där väldigt lätt att rensa datorer utan det kräver ju utbildning och erfarenhet samt att man hela tiden jobbar med det för att hålla sig uppdaterad med vad som händer. Det går ju inte att 35 timmar i veckan jobbar med att svara på varför folk har problem med att få internet att fungera och några enstaka timmar hjälpa någon att rensa en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu är det ju inte så där väldigt lätt att rensa datorer utan det kräver ju utbildning och erfarenhet samt att man hela tiden jobbar med det för att hålla sig uppdaterad med vad som händer. Det går ju inte att 35 timmar i veckan jobbar med att svara på varför folk har problem med att få internet att fungera och några enstaka timmar hjälpa någon att rensa en dator.

Att det inte är enkelt, det har du visat oss vid många tillfällen!

Ja det är ju frågan om ett förhållningssätt från användaren som i längden räknas.

De flesta av de företag som erbjuder internet trafik är ju resursstarka aktörer och borde nog kunna hålla sig med en viss kunskap och erfarenhet för att att kunna bistå sina kunder, åtminstone i det första ledet att komma fram till vad som är fel, t.ex. Com Hem som satsar 200 milj. kr. för att "bli bättre", där fattas inga resurser, för att sedan kunna slussa sin kund till rätt sorts hjälp.

De har ju ofta samarbete med säkerhetsföretag för egen räkning och erbjuder deras produkter vid tecknande av abonnemang.

Frågan som jag ser i horisonten, är ju vem som äger rätten till att definiera "skadlig kod", och utifrån det, stänga av personers internet.

Microsoft? Apple? Telia? FRA? Antipiratbyrån? SÄPO? F-Secure?, Norton?

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...