Gå till innehåll

Win7 endast på en dator?


user.name

Recommended Posts

Hej alla ni kunniga!

Jag står i startgroparna för att köpa mig Win7 men behöver hjälp med att reda ut en sak först.

Jag har hört från olika håll att Win7 endast får lov att installeras på en dator. Om man köper helt ny dator sen eller uppgraderar hårdvaran i sin nuvarande så fungerar det inte längre. Är det verkligen så?

Jag sitter på en "halvgammal" dator (som dock uppfyller alla hårdvarukrav för att ha Win7) nu och kommer att antingen köpa mig en helt ny eller uppgradera den rejält inom ett år. Kan jag då inte längre använda samma installationsskiva och key? Givetvis kommer jag ju inte att köra Win7 på den gamle samtidigt som den nye, om ni förstår hur jag menar. :) Jag vill ju kunna ta med mig mitt Win7 även till den nye datorn.

Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand från en vilsen kvinna i männens värld ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gyllene regel för en vanligt licens är 1 dator 1 licens... om det inte handlar om familjelicens, som inte finns på svenska. Då har du rätt att installera på 3 datorer.

Med de uppgifter du beskriver så är ditt bästa val att köpa en fullversion (eller sk Retail). Denna kan du flytta från en dator till en annan under förutsättning att den avinstalleras på föregångaren först. Hade du däremot kört en uppgradering så förverkar du den licens som i nuläget ligger på den aktuella datorn. Det är det en uppgradering går ut på...

Det finns även en sk OEM-licens. Denna installation binder du till en specifik dator. Du KAN göra vissa uppgraderingar men är begränsad till samma moderkort/processor hela tiden. Denna typen av licens är INTE att rekommendera om du har för avsikt att uppgradera eller rentav köpa ny dator.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...