Gå till innehåll

windows startar inte (chkdsk avslutas inte)


Nisseofsweden

Recommended Posts

har ett lite jobbigt problem.körde en diskkontroll.datorn startade om och genomsökte hårddisken utan fel.säger att genomsökningen är klar.sen fryser den,windows vill inte starta upp.kan välja mellan att köra diskkontroll igen eller att avbryta.har provat båda ett antalö ggr.har provat köra xp-cdn men efter ett tag säger den att den inte hittar en hårddisk.men den finns i bios och även när jag körde bootmaster.verkar som hårddisken är okej men att det är nåt knas med chkdsk som låser hela datorn.kommer inte så långt att jag kan köra återställningskonsollen.HJÄLP ps.ja det funkar inte med felsäkert.inget av dom.

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är BIOS inställt att boota från CDn eller HDD?

Följ denna artikel här för att se om du kan komma åt återställningskonsollen.

http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html

Ev. har det hänt ngt med bootsektorn på HDDn.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej !

har du försökt att starta i felsäkert läge, F8 vid start. Om så möjligt kör chkdsk igen, omstart.

Att köra "chkdsk" utility, kör i DOS-prompt läge:

1. Klicka på Start => Kör, skriv "cmd" och klicka på OK.

2. I kommando-läge, skriv "chkdsk c: / f" och sedan utför, (utan " )

scanning av enhet C: med "fix" parameter.

Om det finns fler diskar

3. köra "chkdsk (enhetsbeteckning): / f" för att utföra kontroll av alla

hårddiskarna.

mvh

boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mats: ja bioset är ställt att boota från cd nu men kommer inte till konsollen...säger att den inte hittar nån hårddisk.kör nu en rescue disk den säger i början att operativet avslutades på ett felaktigt sätt.nånting med pci-bridge oxå.vet inte om jag förlorat sata drivrutinen till hd:n :unsure: får vänta till programmet kört färdigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju kunna vara på det viset att din HDD är skadad, här nedan finns en bra test att köra, som ej är "märkesbunden".

Ladda ner och läs manualen, kör den "fullständig" testen

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

Drive Fitness Test Version 4.16

The Drive Fitness Test (DFT) quickly and reliably tests SCSI, IDE and SATA drives. The DFT analyze function performs read tests without overwriting customer data. (Note: other DFT restoration utilities may overwrite data.)

Downloads

To run the DFT, you must download the appropriate creator or image and create a self-booting media.

Drive Fitness Test User's Guide (426 K)

CD image (2,720 K)

Creates bootable CD for Linux, Windows and other operating systems ( requires CD-RW drive and software).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu löst problemet/problemen. bootade med ultimate-boot-cd.

körde en diskkontroll från ettt av programmen.körde sen en diskdefrag.öppnade nästa program boot table doctor.gjorde felsökning i bootsektor.(inga fel).valde sen rebuild mbr.

och vips så kom jag så långt in i datorn att jag kundde köra i felsäkert från cmd.körde sen chkdsk/f ,

PROBLEMET LÖST!!!!! tror att det här kan llösa problem för många. Förresten tack Mats hann inte prova ditt program . B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu löst problemet/problemen. bootade med ultimate-boot-cd.

körde en diskkontroll från ettt av programmen.körde sen en diskdefrag.öppnade nästa program boot table doctor.gjorde felsökning i bootsektor.(inga fel).valde sen rebuild mbr.

och vips så kom jag så långt in i datorn att jag kundde köra i felsäkert från cmd.körde sen chkdsk/f ,

PROBLEMET LÖST!!!!! tror att det här kan llösa problem för många. Förresten tack Mats hann inte prova ditt program . B)

Kul att du löste det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...