Gå till innehåll

Går inte ur "vila" läget


Mirano

Recommended Posts

Hej

Råkade sätta datorn i "vila" läget när jag skulle stänga av den i torsdags och nu vägrar den gå ur vila läget. Har provat allt jag kan komma på för att få igång den men den vägrar starta upp. Man hör datorn starta igång sedan blir den tyst några sekunder för att sedan starta igång och låta som den brukar göra, men det kommer inte fram något på skärmen. Den laddar inte igång tagentbordet och lampan på datorn lyser inte, dock går datorn hela tiden. Har provat starta om den flera gånger, har dragit ur strömsladden och väntat länge och startat igång igen, samma sak varje gång. Tryckt på alla tagenter, alla kombinationer som jag kan ;P Inget funkar... Testade även ta bort hårddisken men det gjorde ingen skillnad. Har aldrig varit några problem med datorn förrut, är en ganska ny ihopplockad dator.

Någon som har tips på hur man ska få igång den??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du testat att koppla från skärmen och sedan slå på strömmen på den, så att du ser att den fungerar?

Om du har möjlighet, koppla från den "trådlösa enheten, koppla in tangentbord och mus via sladdar, ej trådlöst.

Har du tillgång till en Vista CD?

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka inte bara bort hårddisken utan även DVD-läsare, grafikkort och allt annat onödigt, och ha bara ett minne i. Om det då inte fungerar, dvs BIOS startar inte och piper eller blinkar på tangentbordet, så är det bara nätaggregat, moderkort och processor kvar som det kan vara fel på. Kan det tänkas att nätaggregatet är för svagt för datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att koppla från skärmen och sedan slå på strömmen på den, så att du ser att den fungerar?

Om du har möjlighet, koppla från den "trådlösa enheten, koppla in tangentbord och mus via sladdar, ej trådlöst.

Har du tillgång till en Vista CD?

Ja, har även testat skärmen på en annan dator funkar fint. Har testat tagentbord med sladd det blinkar igång när man startar den sen får man inte igång bordet igen.

Har tyvärr ingen vista CD, testade för skoj skull med en xp skiva gjorde ingen nytta.

Plocka inte bara bort hårddisken utan även DVD-läsare, grafikkort och allt annat onödigt, och ha bara ett minne i. Om det då inte fungerar, dvs BIOS startar inte och piper eller blinkar på tangentbordet, så är det bara nätaggregat, moderkort och processor kvar som det kan vara fel på. Kan det tänkas att nätaggregatet är för svagt för datorn?

Skall testa ta bort lite fler och se om det gör någon skillnad, mins inte vilket nätaggregat jag har men det var ett relativt kraftfullt så de ska inte vara några problem. Var två kompisar som byggde ihop datorn till mig då mina kunskaper inte är helt 100% på hårdvaror.

Alltihop är mycket märkligt, förstår inte varför datorn inte går ur vila läget :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, har även testat skärmen på en annan dator funkar fint. Har testat tagentbord med sladd det blinkar igång när man startar den sen får man inte igång bordet igen.

Har tyvärr ingen vista CD, testade för skoj skull med en xp skiva gjorde ingen nytta.

Skall testa ta bort lite fler och se om det gör någon skillnad, mins inte vilket nätaggregat jag har men det var ett relativt kraftfullt så de ska inte vara några problem. Var två kompisar som byggde ihop datorn till mig då mina kunskaper inte är helt 100% på hårdvaror.

Alltihop är mycket märkligt, förstår inte varför datorn inte går ur vila läget :S

Tyvärr drar jag nog slutsatsen att ditt moderkort har slutat att fungera på ett något sätt, vad detta beror på, kan jag inte uttala mig om, glappkontakter, spänningsaggregat, kortslutning, minnes moduler som gett upp eller ej får nog med kraft!!

Supersvårt att gissa sig till, men symptomen indikerar ju på ett HW fel.

Min åsikt, men som sagt allt är möjligt!

Sorry och hoppas att du får liv i den.

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har även testat skärmen på en annan dator funkar fint. Har testat tagentbord med sladd det blinkar igång när man startar den sen får man inte igång bordet igen.

Har tyvärr ingen vista CD, testade för skoj skull med en xp skiva gjorde ingen nytta.

...

Skall testa ta bort lite fler och se om det gör någon skillnad, mins inte vilket nätaggregat jag har men det var ett relativt kraftfullt så de ska inte vara några problem. Var två kompisar som byggde ihop datorn till mig då mina kunskaper inte är helt 100% på hårdvaror.

Alltihop är mycket märkligt, förstår inte varför datorn inte går ur vila läget :S

Om lysdioderna på tangentbordet blinkar till så verkar det ju som att BIOS går igång ett tag i alla fall. Då kan man misstänka grafikkortet. Får du något pip-ljud? BIOS brukar ju meddela sig via pip-koder, ett kort pip allt är bra och andra typer av pip när det upptäcker något fel.

Det finns olika kvalitet på nätaggregat så att det bara har hög totaleffekt (W) säger inte allt. Det finns en klisterlapp på nätaggregatet där det står vem som har gjort det samt total effekt och maximal ström på olika spänningar.

Det har inget med just viloläge att göra utan handlar om att datorn inte startar som den ska. Det kan hända oavsett om datorn har varit i viloläge eller varit normalt avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om lysdioderna på tangentbordet blinkar till så verkar det ju som att BIOS går igång ett tag i alla fall. Då kan man misstänka grafikkortet. Får du något pip-ljud? BIOS brukar ju meddela sig via pip-koder, ett kort pip allt är bra och andra typer av pip när det upptäcker något fel.

Det finns olika kvalitet på nätaggregat så att det bara har hög totaleffekt (W) säger inte allt. Det finns en klisterlapp på nätaggregatet där det står vem som har gjort det samt total effekt och maximal ström på olika spänningar.

Det har inget med just viloläge att göra utan handlar om att datorn inte startar som den ska. Det kan hända oavsett om datorn har varit i viloläge eller varit normalt avstängd.

Provade igår att koppla ur grafikkort, hdd och dvd men det gjorde ingen skillnad heller. När man startar datorn låter det precis som vanligt tycker jag, det piper till och den laddar igång. sen står den och plödrar som den brukar göra, dock utan bild på skärmen och lampan på datorn är släckt.

Konstigt att det händer när jag satte datorn i vila läge, har aldrig varit några problem med den tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade igår att koppla ur grafikkort, hdd och dvd men det gjorde ingen skillnad heller. När man startar datorn låter det precis som vanligt tycker jag, det piper till och den laddar igång. sen står den och plödrar som den brukar göra, dock utan bild på skärmen och lampan på datorn är släckt.

Konstigt att det händer när jag satte datorn i vila läge, har aldrig varit några problem med den tidigare.

Jag skulle nog lämna in datorn eller kontakta de som byggt den och få den kontrollerad, dvs, få nätaggregat, moderkort, grafik kort och minnen kontrollerade.

Detta har inget med att du försatt den i vila att göra. Utan den har fått något hårdvarurelaterat fel.

I annat fall så skulle du åtminstone se något på skärmen, i startögonblicket och kunna trycka på någon av alternativen för Funktionstangenterna, och ha möjligheten att göra några åtgärder.

Hoppas på att felet inte är allvarligt, och detta löser sig snabbt!

Kanske någon annan här har fler ideer.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...