Gå till innehåll

Reducerad upload efter Win7-instllation


Sir_N

Recommended Posts

Jag har en Dell M-1530 enligt signaturen, den var fabriksinstallerad med Vista som har strulat en massa. Så jag köpte en W7 Home Premium 32 bit och gjorde en "Clean install".

Installerade Vistadrivare och det mesta ser ut att fungera utmärkt till dess jag gjorde en test med bredbandskollen.se. På en 10/10-fiber/LAN får jag, ner 9,5 Mb/s men upp (skicka) bara ca 3 Mb/s. Samma resultat med FF 3.6 och IE8.

Jag har en andradator med XP och den ger 9,5/9,5 Mb/s via samma nät och router. Jag har även provat att byta nätverkskabel samt kopplat datorn (W7) direkt i nätverksuttaget. Jag tom. provat datorn på ett annat bredband dock med samma resultat.

Gick till Marvel-Yukons hemsida och hittade en nyare drivrutin till nätverkskortet (Marvell Yukon 88E8040 PCI-E Fast Ethernet Controller) som bl. a. är för Win7, daterad 2010-02-15.

Nu ligger jag på ca 5 Mb/s upload, om ökningen från 3 till 5 Mb/s beror på drivern eller tillfälliga variationer är svårt att säga. Nu är inte detta resultat något som påverkar funktionen märkbart, men det är lite retfullt att inte förstå vad det beror på och kunna fixa "felet"!

Jag har labbat lite med DrTcp, men det gav inga märkbara förbättringar.

Nu står hoppet till detta forums expertis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma antivirus och brandvägg?

Det kan påverka.

Tack för tankeväckaren och svaret! Det är lätt att fastna i gamla tankebanor!

Ja det är samma antivirus och brandvägg som tidigare, McAfee IS och det är den som var boven!

Jag provade att avinstallera den och då har jag full upload. Installerade AVG9 Free tills vidare (inget dåligt alternativ alls!), skall ta ett (allvarligt) snack med McAfees support!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se om du kan installera en chipset-drivrutin som är för Windows 7. Det verkar vara Intel-chipset i datorn enligt Dell.

Hej Cecilia!

Tack för tipset.

Som du kan se ovan, så är problemet löst. Men jag skall ändå kolla på Intels sida om en nyare drivrutin och som kanske är avsedd för W7.

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...