Gå till innehåll

iPhonefråga... någon som är kunnig?


Manneman

Recommended Posts

Jag har köpt en iPhone 3G 8gb till sonen... fick inte ha min egen ifred. Nu blev det en sk. Jailbreakad variant där alla kort fungerar. Min fråga går nu till dom som är kunniga i området. Ursprungligen är telefonen köpt med abonnemang från 3. OM vi väljer att fabriksåterställa telefonen och sedan uppgradera via iTunes till senaste versionen så försvinner "upplåsningen"... så långt har jag förstått. Min fråga är nu: kommer jag fortfarande kunna använda ett abonnemang från 3 i telefonen? Eller låser man telefonen för gott?

Tacksam för svar

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En länk till:

http://www.appleiphonereview.com/iphone-tutorials/iphone-jailbreak/

Ingen åsikt om vad som kommer att bli resultatet i slutändan!

Lycka till!

Edit:

http://www.iphone-hacks.com/2009/01/02/how-to-jailbreak-unlock-your-iphone-3g-with-yellowsn0w/

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju redan konstaterat att jag vill bli av med Jailbreaken... det är inte aktuellt med "bus" på telefonen. Min fråga var om någon kände till ifall det räcker att uppgradera till senaste Firmware via iTunes och om man sen kan använda originalabonnemanget, i detta fallet 3.

Det var några bra länkar jag fick iaf... tackar för detta!

Så här är det: Om du har en "upplåst" iPhone kan man INTE uppgradera via iTunes och efteråt använda vilket kort man vill. Telefonen återgår till sitt "ursprung". Den senaste Firmware som går att låsa upp är 3.1.2... den senaste 3.1.3 har en ny Boot och gör telefonen obrukbar om man har annat kort än orginalet. Det jobbas på en ny "unlock" men det dröjer.

Så ett tips om du funderar på att köpa en begagnad iPhone: Se till att köpa en som stämmer överens med din operatör. Är den Jailbreakad och upplåst så var aktsam när du kopplar upp den mot datorn/iTunes. Även om det inte är meningen att telefonen ska uppdateras automatiskt så rapporteras det från många håll att den gör det "i smyg" iallafall.

Ska nu bege mig att köpa ett startpaket till grabben... väl värt de 100 kronorna det kostar i butik. Förvisso gratis över 3:s hemsida, men för en tonårsgrabb med en iPhone i handen finns inte begreppet Tålamod!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju redan konstaterat att jag vill bli av med Jailbreaken... det är inte aktuellt med "bus" på telefonen. Min fråga var om någon kände till ifall det räcker att uppgradera till senaste Firmware via iTunes och om man sen kan använda originalabonnemanget, i detta fallet 3.

Det var några bra länkar jag fick iaf... tackar för detta!

Så här är det: Om du har en "upplåst" iPhone kan man INTE uppgradera via iTunes och efteråt använda vilket kort man vill. Telefonen återgår till sitt "ursprung". Den senaste Firmware som går att låsa upp är 3.1.2... den senaste 3.1.3 har en ny Boot och gör telefonen obrukbar om man har annat kort än orginalet. Det jobbas på en ny "unlock" men det dröjer.

Så ett tips om du funderar på att köpa en begagnad iPhone: Se till att köpa en som stämmer överens med din operatör. Är den Jailbreakad och upplåst så var aktsam när du kopplar upp den mot datorn/iTunes. Även om det inte är meningen att telefonen ska uppdateras automatiskt så rapporteras det från många håll att den gör det "i smyg" iallafall.

Ska nu bege mig att köpa ett startpaket till grabben... väl värt de 100 kronorna det kostar i butik. Förvisso gratis över 3:s hemsida, men för en tonårsgrabb med en iPhone i handen finns inte begreppet Tålamod!

Mange

Nej tålamod är ju en "dygd"!!

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade hur bra som helst... blev tvungen att aktivera SIM-kortet i en annan telefon först samt ta bort Pin-koden. I med kortet i iPhonen och sen funkade det fint att aktivera via iTunes.

"Dagens klipp... en iPhone 3G 16gb som har fastnat i bootningen... säljes till en händig för 1500:-". Kostade mig 200 kronor att fylla ett nytt kontantkort... ganska nöjd!

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade hur bra som helst... blev tvungen att aktivera SIM-kortet i en annan telefon först samt ta bort Pin-koden. I med kortet i iPhonen och sen funkade det fint att aktivera via iTunes.

"Dagens klipp... en iPhone 3G 16gb som har fastnat i bootningen... säljes till en händig för 1500:-". Kostade mig 200 kronor att fylla ett nytt kontantkort... ganska nöjd!

// Mange

Din son är utan tvekan en lycklig ung man tills det är dax att ladda kontantkortet igen, undrar hur många timmar det tar??

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för en tonårsgrabb med en iPhone i handen finns inte begreppet Tålamod!

Själv närmar man sig de 40 och har ännu inte utvecklat tillstymmelse till tålamod i sådana lägen. Kommer nog alltid vara tonåring i sinnet när det vankas nya teknikprylar. :)

Som Mats är inne lite på, mycket av nöjet/nyttan med iPhone och liknade mobiler ligger nog i att ha ett abonnemang med fri datatrafik. Eller att man åtminstone har möjlighet till Wi-Fi anslutning hemma och i skolan/jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv närmar man sig de 40 och har ännu inte utvecklat tillstymmelse till tålamod i sådana lägen. Kommer nog alltid vara tonåring i sinnet när det vankas nya teknikprylar. :)

Som Mats är inne lite på, mycket av nöjet/nyttan med iPhone och liknade mobiler ligger nog i att ha ett abonnemang med fri datatrafik. Eller att man åtminstone har möjlighet till Wi-Fi anslutning hemma och i skolan/jobbet.

WiFi är ju givet...

Vad gäller mig som förälder? Ja, jag skämmer bort honom lite. Vi drog ner hans månadspeng lite så betalar vi hälften och han hälften. 125:- obligatorisk påfyllning så har man fri surf varje månad. Ganska överkomligt för max 10 mb/dag. Kladdar han bort det på Apps och YouTube får han snällt se hur saldot rinner bort... att lära är att leva. Eller var det tvärtom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Man skall skämma bort sina barn. Man får dock det tillbaka senare!

Har en son som snart blir 28:a. Var less på allt i skolåldern. Nu är han delägare i ett större borrföretag. Så, det visas sig att man bryr sig om sina!

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...