Berane Posted March 15, 2010 Share Posted March 15, 2010 Hej! På min PC - desktop, Win XP Professional SP3 - har jag en minnesbild av att ikonen "Säker borttagning av maskinvara" tidigare alltid fanns nere i högra hörnet. Numera måste jag först "logga ut" och "logga in" igen innan den dyker upp. Kan jag på något sätt komma förbi denna procedur? Tips mottages tacksamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 (edited) Jag undrar samma sak ! På barnens dator så saknas symbolen nere till höger i verktygsfältet hela tiden inte bara vid upstart, så man har inget annat alternativ än att rycka ut USB-pinnen när så blir dags. Någon som vet hur man får tillbaka den ? Edited August 8, 2010 by 2stroke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Ingen som vet hur jag skall gå rtillväga för at få tillbaka funktionen & Ikonen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Ni kan prova den här "fixen". Stoppa i en usb-enhet. Starta kommandotolken och skriv/klistra in... C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL hotplug.dll ...och tryck [Enter]. Det skall starta "Säker borttagning av maskinvara-dialogen" om allt fungerar. Bocka i "Visa enhetskomponenter" Markera enheten du stoppade i nyss, och tryck "Stoppa" Kör igenom borttagningsdialogen och stäng fönstret. Starta om datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Var hittar jag det som kallas Komandotolken ? Start/Alla program/Tillbehör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Ni kan prova den här "fixen". Stoppa i en usb-enhet. Starta kommandotolken och skriv/klistra in... C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL hotplug.dll ...och tryck [Enter]. Det skall starta "Säker borttagning av maskinvara-dialogen" om allt fungerar. Bocka i "Visa enhetskomponenter" Markera enheten du stoppade i nyss, och tryck "Stoppa" Kör igenom borttagningsdialogen och stäng fönstret. Starta om datorn. Tjohooo..... Fixen löste i alla fall 50% utav problemet ! Nu kommer i alla fall symbolen fram då man trycker i något USB anslutet, men så fort den är bortplockad så försvinner ikonen igen..... Jag skulle vilja ha den framme hela tiden Hur ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 9, 2010 Share Posted August 9, 2010 Jag skulle vilja ha den framme hela tiden Hur ? Vet inte om det ens är möjligt... och den har ju heller ingen funktion att fylla om du inte har något inkopplat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 Vet inte om det ens är möjligt... och den har ju heller ingen funktion att fylla om du inte har något inkopplat. Ställs inte den in för att visas genom denna inställning Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Ikoner i meddelandefältet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 Ställs inte den in för att visas genom denna inställning ? Kontrollpanelen \ Alla objekt på Kontrollpanelen \ Ikoner i meddelandefältet Jag hittar inte "Alla objekt på Kontrollpanelen" under Kontollpanelen Beskriv gärna i steg för steg hur jag hittar dit du menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 Jag hittar inte "Alla objekt på Kontrollpanelen" under Kontollpanelen Motsvarande inställningar i XP når du genom att högerklicka i aktivitetsfältet och välja "Egenskaper". Bocka i "Dölj inaktiva ikoner" och tryck "Anpassa" ...där kan du ställa in vilka ikoner som alltid skall synas, alltid döljas eller bara döljas vid inaktivitet. Det kommer dock inte att göra det minsta skillnad för ikonen "Säker borttagning", eftersom den inte kan visas om ingen USB-enhet är ansluten. Detsamma gäller programikoner för program som inte är startade. Kort sagt... ikonens program-/hårdvara måste vara igång/ansluten för att kunna visas i meddelandefältet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Motsvarande inställningar i XP når du genom att högerklicka i aktivitetsfältet och välja "Egenskaper". Bocka i "Dölj inaktiva ikoner" och tryck "Anpassa" ...där kan du ställa in vilka ikoner som alltid skall synas, alltid döljas eller bara döljas vid inaktivitet. Det kommer dock inte att göra det minsta skillnad för ikonen "Säker borttagning", eftersom den inte kan visas om ingen USB-enhet är ansluten. Detsamma gäller programikoner för program som inte är startade. Kort sagt... ikonens program-/hårdvara måste vara igång/ansluten för att kunna visas i meddelandefältet. Hmmmm...... Jaaa, då får vi väl anse denna tråd vara "löst" ! TACK ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts