Jump to content

Explorer.exe låser sig intermittent (win7)

bucken

Recommended Posts

Hej!

Som rubriken säger så låser sig explorer med varierande men relativt korta mellanrum (5-15 min). Inga fönster svarar då i ca 1 minut sedan återgår allt till normalt. Märker inget onormalt på varken cpu eller minne under frysningarna. Har haft problemet sedan installation.

Någon som vet vad det beror på?

Tacksam för all hjälp jag kan få (har lite tummen mitt i handen med datorer).

Har du kollat vad som kan finnas i loggboken vid dom tidpunkter då frysningen uppträder? Kan vara svårt att veta vad man skall leta efter, men om man går efter tidsstämplingen så brukar man kunna hitta något. Kolla alltså tiden nästa gång det händer, gå sedan direkt till loggboken och leta efter händelser som stämmer med den tidpunkten.

Ett annat alternativ kan vara att kolla om programmet AppCrashView har något att visa vad gäller explorer.exe! Svensk språkfil till programmet finns här!

Edited by e-son

Information 2010-03-15 18:15:23 Service Control Manager 7036 None The Windows Error Reporting Service service entered the stopped state.

Information 2010-03-15 18:14:31 Service Control Manager 7036 None The Application Experience service entered the running state.

Information 2010-03-15 18:13:23 Service Control Manager 7036 None The Windows Error Reporting Service service entered the running state.

Detta är vad jag hittar i loggboken vid tidpunkten för en frysning, vet inte om det har någon relevans?

Detta är vad jag hittar i loggboken vid tidpunkten för en frysning, vet inte om det har någon relevans?

Möjligt att det finns någon relevans, men inget jag kan avgöra med den knappa infon. Jag var mer ute efter någon fel- eller stopp-händelse... något som har med explorer.exe att göra. Det du redovisar är i stort sett bara att felrapporteringsverktyget har startat, och stoppat.

Möjligt att det finns någon relevans, men inget jag kan avgöra med den knappa infon. Jag var mer ute efter någon fel- eller stopp-händelse... något som har med explorer.exe att göra. Det du redovisar är i stort sett bara att felrapporteringsverktyget har startat, och stoppat.

Det finns inga fel- eller stopphändelser vid tiden för frysningen i loggen. Hittar inga historiska heller med koppling till explorer.

ok... då kanske man får backa till själva installationen....! Hur har den gått till? Var det en uppgradering från befintlig Vista/XP-installation eller var det en s.k. "clean install"? Har du kanske försökt installera om och behålla program och inställningar på något annat vis? Är det en ny förinstallerad dator eller vad har vi för förutsättningar?

Annat intressant kan ju vara sådant som hur länge har det varit så här? Har det varit så sedan installationen av Windows 7 eller började det nyligen?

Information 2010-03-15 18:14:31 Service Control Manager 7036 None The Application Experience service entered the running state.

Jag har inte Windows 7 så jag undrar om det är normalt att den börjar köra, e-son eller någon annan?

bucken: Kommer de där tre raderna varje gång du listade förut varje gång det hakar upp sig eller var det bara just den gången?

Jag har inte Windows 7 så jag undrar om det är normalt att den börjar köra, e-son eller någon annan?

Application Experience = Behandlar cachebegäran för programkompatibilitet när program startas...! Fullt normalt att den går igång när man startar något program alltså! Startmetod - Manuellt, och inga beroenden!