Sandstone50 Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Gomorron på er !! Denna fråga hör förmodligen inte hemma någon stans, men jag vet att jag läst i nån datatidning om nån "manick" som man kan få hjälp av att överföra gamla kasetter till datorn. Skulle ju dessutom vara toppen - om den är dyr- att få hyra en ?? Nån som vet nåt ? Den utrustning - kasettspelare i radio som man innehar- är ju dessutom inte så där alldeles ny ÄNNU bättre vore väl om det bara fanns en kabel att sätta mellan kasettspelaren till datorn ?? men det är väl ett önsketänkande, eller ?? Quote
JoWa Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 (edited) Bäst är att använda bandspelarens linjeutgång (”line out”, om sådan finns), annars kan du testa med hörlursuttaget. Var försiktig med volymen. Anslut till ljudkortets linjeingång (”line in”). I Windows volymkontroll skall Linjeingång vara vald. Inspelning och övervakning av nivå görs lämpligen med Audacity. Var noga med att aldrig överstyra! Nivån skall aldrig vara högre än 0 dB! Viktigt! Edited March 18, 2010 by JoWa Quote
goranl Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Pc För Alla har testat en del analogt till datorn prylar, se denna länk t. ex. http://pfa.idg.se/2.1054/1.211776/har-ar-4-prylar-som-raddar-dina-minnen Quote
Sandstone50 Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Låter ju alldeles fantastiskt enkelt, men det är det så klart INTE, ska i allafall prova ska laddda ner programmet du hänvisar till, till att börja med (efter det att voffi fått sin timmespromenad vid Karlbergskanalen :-) tack snälla så länge Quote
Sandstone50 Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Bäst är att använda bandspelarens linjeutgång (line out, om sådan finns), annars kan du testa med hörlursuttaget. Var försiktig med volymen. Anslut till ljudkortets linjeingång (line in). I Windows volymkontroll skall Linjeingång vara vald. Inspelning och övervakning av nivå görs lämpligen med Audacity. Var noga med att aldrig överstyra! Nivån skall aldrig vara högre än 0 dB! Viktigt! När du skriver att jag ska vara försiktig med volymen, innebär det att det ev. kan göra"åverkan" på ljudkortet i datorn - om det blir för mycket ljud alltså ?? eller jag kanske fattade fel. Quote
JoWa Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Börja med lägsta volym, och öka medan du håller koll på nivån i Audacity. Om ljudkortet kan ta skada vet jag inte säkert. Spänningen på en lågnivåsignal är normalt ca 2 Volt, men jag kan inte säga vilken volyminställning det motsvarar på din bandspelare, så börja försiktigt. Quote
Sandstone50 Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Om ljudkortet kan ta skada vet jag inte säkert. Spänningen på en lågnivåsignal är normalt ca 2 Volt, men jag kan inte säga vilken volyminställning det motsvarar på din bandspelare, så börja försiktigt. [/font] OK, Quote
frederik Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Jag hade nog investerad i en RIAA förstärkare och använt line-utgången. Då kan du även lägga över dina gamla vinylskivor på datorn. Kolla på Kjell.com efter: RIAA förstärkare / 39269... Quote
Sandstone50 Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Bäst är att använda bandspelarens linjeutgång (line out, om sådan finns), annars kan du testa med hörlursuttaget. Var försiktig med volymen. Anslut till ljudkortets linjeingång (line in). I Windows volymkontroll skall Linjeingång vara vald. Inspelning och övervakning av nivå görs lämpligen med Audacity. Var noga med att aldrig överstyra! Nivån skall aldrig vara högre än 0 dB! Viktigt! Ja, alltså nu har jag kommit så långt att jag baxat ner den gamla skivspelaren med kasettdäck (Hitachi sdt 2690) so stor överst på en hylla med mycket skräp ovan på sej... bara för att upptäcka att någon -kan det varit undertecknad ?? KLIPPT AV SLADDEN... ok, nu finns där ny kontakt och jag testar med gamla hörlurar, jo, ljudet hör jag (mas or menos), MEN... att lyssna är ju en sak. Vad ska jag ha för sladd som ju måste ha kontakter i båda ändar... har hittat en som har en gul kontakt i var sin ände. och så har jag en kontakt där ena änden är svart, men då måste jag ha en konakt"omvandlare" eftersom den är för liten till det stora hålet i skiv/kassettspelaren, den har en röd och en vit kontakt i andra änden.... Finns det ingen grov kontakt för den gamla spelaren med en USB i andra änden... eller ?? Ja, det var ju som jag sa, inte allt för lätt, men man får ju verkligen nytta av tiden som försvinner oroande snabbt :-) (högtalarna till spaelaren har nog stått i vägen nån gång så dom har jag nog slängt :-) så jag får väl spela in i blindo eller se om jag hittar andra på vindskontoret så vad göra bärst i nuläget... tack för ert tålamod med mej... Quote
JoWa Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Så du har ett fungerande hörlursuttag på bandspelaren? Och inget annat? Då är det en teleplugg, tydligen 6,3 mm du skall ha. Vad är det för ingångskontakter på ljudkortet? Brukar vara teleplugg (3,5 mm). I så fall kan du använda denna kabel (kompletterad med en3,5/6,3-adapter). Quote
Sandstone50 Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Ja, kära nån vad gjorde jag utan detta Forum ?? NEJ jag skulle inte googla :-) typiskt att jag hade en adapter - fast åt andra hållet då. Ska prominixa till Kjell nere på Kungsgatan, tack för nu... Kan man höra ljudet via datorn när man spelar in då ?? Eller måste jag grotta efter högtalare till den gamla maskinen ?? Om jag vill höra ? Och med ingångskontakter till ljudkortet så menar du de vanliga "hålen" till hörlurarnas uttag på datorn?? Jo, det är en ny Aspire 5738 jag har, så då vet su säkert bättre än jag Quote
JoWa Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Utan att tydligt kunna urskilja symbolen (skall vara fyra bågar och en pil), gissar jag att det främsta hålet är rätt: http://novitex.com.ua/products_pictures/AcerAspire5738ZG.jpg Jo, du skall kunna höra det du spelar in, om volymkontrollen i Windows är rätt inställd (Linjeingång aktiverad). Quote
Sandstone50 Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Nu har jag hittat igen min portabla radio med kasettdäck !! sanslöst... nåja, den har ett "hål" för mic. skulle det kunna vara ena änden och den andra till datorns hörlurs"hål" ?? har 3 att välja på svart/rött/blått...på datorn Det finns också ett "hål" som heter EXT SP... vad nu det är ?? på den portabla kasettbandspelaren Sen finns även en annan inställning att välja på. nämligen remote sound monitor...High/low eller off.. ?? Nog är det ju ändå vad med fantastiska apparaten man har Quote
JoWa Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 EXT SP står troligen för External Speaker, extern högtalare. Det uttaget kan du nog använda, men var då mycket försiktig med volymen! På datorn skall du använda hålet med symbolen fyra bågar och en pil (linjeingång). På min dator är linjeingången blå. Quote
Sandstone50 Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 köper sladd i morron, lovar berätta hur det går... och den där remote sound monitor på hög, låg eller avstängsd ?? Vet inte vad den är till för ?? Quote
JoWa Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Inte säker på det Vad är det för en häftig maskin? Quote
Sandstone50 Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Inte säker på det Vad är det för en häftig maskin? Samma gamla !!! Verkligt gamla transistorradio med kasettdäcket Quote
JoWa Posted August 26, 2010 Posted August 26, 2010 Hittade en bandspelare med usb-anslutning: http://www.pixmania.se/se/se/4236333/art/ion/kasettspelare-usb-tape-ex.html Återupptäckt nöjet och spänningen med din gamla kasettspelare tack vare USB Tape Express från Ion!Med en mini-jack output och de vanliga egenskaperna hos en kassettbandsspelare, kan Tape Express också konvertera ljudspår på kasettband till MP3 via sin programvara EZ Tape Converter. Ingenting kan vara enklare för att göra detta ! Anslut bara USB-gränssnittet för spelaren Tape Express till din dator och låt dig guidas fram genom de olika etapperna av omvandling. Dina gamla musikaliska skatter får därmed njuta av en ny ungdom! Quote
Sandstone50 Posted September 2, 2010 Author Posted September 2, 2010 Tack för infon, hade svarat tidigare, men arbetssemester kom mellan :-) Nån som provat denna som verkar vara så bra ??? - MEN bara fått 5 i betyg ?? Quote
Recommended Posts