Gå till innehåll

problem med hemmanätverket efter datorbyte? hjälp önskas


Recommended Posts

efter att jag bytt ut en dator hemma kommer jag inte längre åt den i mitt nätverk....har vista på dom andra datorena men windows 7 i den nya......

hur får man till det? eller måste man ha windows 7 i alla datorer i nätverket.....verkar ju ursnurrigt isåfall---

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hur ser ditt nätverk ut, trådlöst osv?

Ingående enheter?

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en netgear router 834 samt två datorer på övervåning och en HTPC i vardagsrum som jag kör trådlöst över routern.....

inga problem förut når det var Vista på alla enheter...den hittar ju enheten men går ej att komma åt delade filer osv.....tvärstopp *suck*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

har en netgear router 834 samt två datorer på övervåning och en HTPC i vardagsrum som jag kör trådlöst över routern.....

inga problem förut når det var Vista på alla enheter...den hittar ju enheten men går ej att komma åt delade filer osv.....tvärstopp *suck*

Så du hittar Windows 7 datorn från Vista datorerna och tvärtom?

Du har skapat en "Workgroup"?

I Windows 7 ska inte "hemgrupp" vara aktiverat, eftersom det endast är för Windows 7.

I artikeln nämns:

go to Start → View network status and tasks. This will open the Network and Sharing Center page. On the left, click “Change advanced sharing settings.”

On the next page, you’ll see several options. Remember again that the brunt of security in our simplified home network is the router network password, so we don’t want to get too fancy on this settings page. “Network discovery” should be turned on, as should “file and printer sharing.” You’ll need to decide how your “Public” folder is handled, but note that this is public only in the sense that is open to others on your network, not to the big, bad Internet. If you want other users on the network to be able to place files in your public folder, then you need to select “Turn on sharing so anyone with network access can open, change, and create files.”

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har olika operativsystem i nätverket så måste du ha användarnamn och lösenord på samtliga datorer, såvida du inte har server du loggar in på... dvs precis som på det gamla sättet med winxp.

Nästa del är att du måste ha wpa-psk2, annars fungerar det inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här finns det Microsoft nedladdningsbara dokument, som kanske kan hjälpa dig!

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...