rt-head Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 efter att jag bytt ut en dator hemma kommer jag inte längre åt den i mitt nätverk....har vista på dom andra datorena men windows 7 i den nya...... hur får man till det? eller måste man ha windows 7 i alla datorer i nätverket.....verkar ju ursnurrigt isåfall--- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 (edited) Hur ser ditt nätverk ut, trådlöst osv? Ingående enheter? Mvh Mats H Edited March 18, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 Hittade en artikel, men på engelska! http://www.brighthub.com/computing/hardware/articles/26291.aspx Hoppas att den kan vara till nytta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rt-head Posted March 18, 2010 Author Share Posted March 18, 2010 har en netgear router 834 samt två datorer på övervåning och en HTPC i vardagsrum som jag kör trådlöst över routern..... inga problem förut når det var Vista på alla enheter...den hittar ju enheten men går ej att komma åt delade filer osv.....tvärstopp *suck* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 (edited) har en netgear router 834 samt två datorer på övervåning och en HTPC i vardagsrum som jag kör trådlöst över routern..... inga problem förut når det var Vista på alla enheter...den hittar ju enheten men går ej att komma åt delade filer osv.....tvärstopp *suck* Så du hittar Windows 7 datorn från Vista datorerna och tvärtom? Du har skapat en "Workgroup"? I Windows 7 ska inte "hemgrupp" vara aktiverat, eftersom det endast är för Windows 7. I artikeln nämns: go to Start → View network status and tasks. This will open the Network and Sharing Center page. On the left, click “Change advanced sharing settings.” On the next page, you’ll see several options. Remember again that the brunt of security in our simplified home network is the router network password, so we don’t want to get too fancy on this settings page. “Network discovery” should be turned on, as should “file and printer sharing.” You’ll need to decide how your “Public” folder is handled, but note that this is public only in the sense that is open to others on your network, not to the big, bad Internet. If you want other users on the network to be able to place files in your public folder, then you need to select “Turn on sharing so anyone with network access can open, change, and create files.” Edited March 18, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rt-head Posted March 18, 2010 Author Share Posted March 18, 2010 så längt kommer jag.....men kan inte öppna upp datorn för att komma åt delade filer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 Eftersom du har olika operativsystem i nätverket så måste du ha användarnamn och lösenord på samtliga datorer, såvida du inte har server du loggar in på... dvs precis som på det gamla sättet med winxp. Nästa del är att du måste ha wpa-psk2, annars fungerar det inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rt-head Posted March 18, 2010 Author Share Posted March 18, 2010 allt var så enkelt med vista i båda burkarna....att det vart så krångligt med Windows 7 i ena datorn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 (edited) Här finns det Microsoft nedladdningsbara dokument, som kanske kan hjälpa dig! http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2 Mvh Mats H Edited March 18, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rt-head Posted March 20, 2010 Author Share Posted March 20, 2010 fick till det med hjälp av microsoftdokumentet.....tack o bock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts