Gå till innehåll

Trasig hårddisk?


Recommended Posts

Hej,

har en 3,5" hårddisk i min gamla stationära dator och så fort jag startar datorn så börjar det strula. Det kan frysa, det kan bli blåskärm och när jag försöker starta Windows XP så står det att nån fil saknas. När jag ska installera om Windows XP på nytt så blir skärmen svart och jag får stänga av datorn (hände senast vid formateringen). Jag tror att det är hårddisken som börjar/gått sönder och den har några år på nacken. Finns det något program jag kan kolla datorn med som startar från en CD skiva innan Windows startar eller är det bara att slänga hårddisken och köpa en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen.

Men tror att jag har löst det hela genom att öppna datorn och trycka i kabeln ordentligt för nu fungerar det som det ska... Hade för mig att jag gjort det en gång tidigare men tydligen inte... Får skylla på att jag är ung och dum. ;)

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...