Gå till innehåll

går ej att ändra bakgrundsbild


badano

Recommended Posts

efter en rensning av spyware i datorn så blev det knas i datorn

1. går inte att ändra bakgrundsbild (går och ändra färg men inte lägga in en bakgrundsbild)

2. datorn visar inte bildern på datorn via utforskaren (men om man ändrat till ikoner och ändra till baka thumbnails så visar korrekt stänger jag utforskarn så blir det lika igen)

hoppas på en lösning

Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hittade det här svaret på en fråga som beskrev samma problem som du har.

Click Start

Click Run

Type: regedit

Navigate to the following registry entry: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

"Wallpaper"=SZ:C:\WINDOWS\desktop.html (yours might be slightly different)

Click one time on the entry

Push Delete on the keyboard

Click Yes

Close the Registry editor

Frågan såg ut så här:

I recently picked up a bug that kept bringing up a spysweeper tial....I got rid of it and now my machine is clean but I can't change the desktop background. It is a solid color, and I can change the color but I can't set any of my pictures as the background and none of the Windows backgrounds work either. When I go to set a picture as the background, I right click, the click 'set as background' and nothing happens. I also tried from the 'personalize' window and still nothing happens....when I choose my own picture or one of the Windows background.

Was wondering if anybody knew what might be going on here?

Thanks!!

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här svaret på en fråga som beskrev samma problem som du har.

Click Start

Click Run

Type: regedit

Navigate to the following registry entry: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

"Wallpaper"=SZ:C:\WINDOWS\desktop.html (yours might be slightly different)

Click one time on the entry

Push Delete on the keyboard

Click Yes

Close the Registry editor

Om det är lösningen hos badano, så bör man även rensa ut själva filen... C:\WINDOWS\desktop.html... eller vad den kan heta i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComboFix är ju främst inte till för att ta bort filer utan det är meningen att man ska analysera loggen och komma fram till vad som behöver göras med datorn.

Vet du något om vad för sorts skadligt program som var i datorn? Var det t ex ett falskt antivirusprogram? Kommer du i så fall ihåg vad det hette?

Klistra in din gamla logg från ComboFix i ditt svar. Du hittar den som C:\ComboFix.txt. Jag kan se om där syns något mer som ska fixas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara någon ny Koobface om den håller på med bakgrundsbilden för det har jag inte sett förut.

Nog vet jag att ComboFix både raderar på egen hand och att man kan ge kommando om att den ska radera godtycklig fil, registerpost mm, samt om man ger fel kommandon så kan man få en dator som inte startar. Jag har använt ComboFix flitigt sedan den skrevs för flera år sedan. Om du inte vill att jag ska titta på ComboFix-loggen så kan du ju pröva med MBAM http://www.malwarebytes.org/mbam.php och se om den justerar till inställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde mej av både Combofix och MBAM när jag återställde kompisens bärbara

se om jag fixa fram loggen om den finns kvar jag körde nämligen Combofix /remove på slutet så jag vet inte om den har raderade logg filerna

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I första fallet blir det bra när ComboFix avinstalleras.

I andra fallet blir det bra när AVG avinstalleras med hjälp av AVG Removal Tool, och verkar ha uppstått pga att AVG inte var inaktiverad vid körningen av ComboFix.

Lite längre ner (#14) blir det bra när ComboFix körs igen med AVG avstängd och det står att AVG inte var avstängd vid första körningen av ComboFix.

PS. Avinstallationer görs inte med något remove.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I första fallet blir det bra när ComboFix avinstalleras.

I andra fallet blir det bra när AVG avinstalleras med hjälp av AVG Removal Tool, och verkar ha uppstått pga att AVG inte var inaktiverad vid körningen av ComboFix.

Lite längre ner (#14) blir det bra när ComboFix körs igen med AVG avstängd och det står att AVG inte var avstängd vid första körningen av ComboFix.

PS. Avinstallationer görs inte med något remove.

Nu har jag kört Combofix 3 gånger utan resultat avinstallerat Mcafee enterprise 8.7 skickar loggen

Redigerad av badano
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...