Gå till innehåll

Fildelning och nätverksproblem i ett fungerande nätverkHJÄLP


Xeige

Recommended Posts

Tja, har precis installerat 2003 server på en burk hemma som jag tänkte ha som fil och webbserver. Kruxxet är det.

Varför frågar den mig efter lösenord när jag försöker gå till den lokala sidan http://server ???

Jag vill få bort detta så jag kan komma in på den direkt från alla mina datorer med XP home och pro..

Lika så hur gör jag för att ta bort rutan som poppar upp och frågar efter användarnamn och lösenord när jag går in på serverns delade filer från en annan dator?

Behöver verkligen hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Att köra en kraftfull kärra som en Windows2003 server är ingen höjdare om

man inte tar sig tid och fundera på alla funktioner som finns i den.

Jag har kört lite test och hjälpfilerna är bra men det tar ju lite tid att sätta sig in i allt.

Sedan pladdrar den friskt med omvärlden beroende hur den är ställd men det vet du kanske ?

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Antagligen så beror det på att du inte har någon domän, t.ex http://xeige.se

Då blir det som en vanlig inloggning från användare.

Om du skaffar ett domännamn eller en dns server och pekar på din w2k3 servers ipnummer blir det annorlunda...

Detta är en gissning då jag inte kört w2k3 som webserver...

En fråga, varför kör du inte IIS på XP pro, och får både webserver och ftp?

edit:

Lika så hur gör jag för att ta bort rutan som poppar upp och frågar efter användarnamn och lösenord när jag går in på serverns delade filer från en annan dator?

Du måste lägga till användarnamn och lösenord i w2k3 för de som ska ha möjlighet att logga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en gissning då jag inte kört w2k3 som webserver...

Hej

Det är ju "bara" att prova på lämplig ledig partition :P

http://www.microsoft.com/windowsserver2003...al/default.mspx

Men som jag skrev så är tröskeln något högre än att köra en klient men

hjälpen och guiderna är bra eller snarare mycket bra på olika uppställningar av burken.

Sedan är det så att man bör/måste läsa på helheten innan den "sjösätts"

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det så att man bör/måste läsa på helheten innan den "sjösätts"

Är det stor skillnad mot w2k server eller adv server?

om inte så blir det som att spotta i halsen på en törstig...ingenting alltså :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det så att man bör/måste läsa på helheten innan den "sjösätts"

Är det stor skillnad mot w2k server eller adv server?

om inte så blir det som att spotta i halsen på en törstig...ingenting alltså :)

Hej

Ingen aning.......... :P

http://www.microsoft.com/windowsserversystem/default.mspx

Men hur det än är så sätter man ju upp sin server via en guide och man

för ju se upp med hur man sätter upp den.

XPs vanliga pladder går ju inte att jämföra med en servers pladder i ett nätverk både utåt och inåt.

Sedan är det ju säkerhetsaspekter att man vet vad man gör.

Men som du såg är det ju bara att registrera sig och ladda ner "godiset" så kan man laborera i 6 månader.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som du såg är det ju bara att registrera sig och ladda ner "godiset" så kan man laborera i 6 månader.

Nej tack, :) jag hade en egen w2k sever tidigare. Men eftersom det är så billigt med webhotell nu så är det inte lönsamt att ha den längre. En ftp server för filer etc finns ju redan i xp pro, om man skulle behöva det.

I ovrigt om man ska ha webserver bara för ett lan, skulle det räcka bra med bara xp pro och iis eller en gratis apache server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ovrigt om man ska ha webserver bara för ett lan, skulle det räcka bra med bara xp pro och iis eller en gratis apache server.

Yup

Man slipper ju reta gallfeber på sin operatör också genom att klåpa till det.

De har ju bra koll på var alla servrar är och hur de pladdrar med omvärlden :twisted:

Nu har de då kringärdat det här med hemservrar hårt men fortfarande så får ju operatörerna skicka ut tekniker och koppla ur anslutningar med riktiga "klåparburkar" tills ägaren fixat till det. Både för ägarens egen skull samt minimera nätskräp som stör andra.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

En fråga, varför kör du inte IIS på XP pro, och får både webserver och ftp?

Jag har hört att IIS i 2003 är mycket stabilare, bättre o säkrare så jag tänkte ge det ett försök, sen är det väl så att man kan inte ha mer än 10? aktiva anslutningar i iis om du kör win xp?

Sen är det ju alltid kul att leka med nya operativsystem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det har du rätt i, bara 10 samtidiga anslutningar och bara en websida.

Den är ändå bara till för utveckling av websidor eller som hem eller kontorsserver.

Det här med 10 samtidiga anslutningar är lite väl dramatiskt kanske, för att du ska uppnå den effekten krävs att du och nio till ska göra samma operation samtidigt, vilket inte är så troligt.

Det som du dock saknar, som är bra att ha är ODBC...

Har du provat Apache, som är en komplett webserver med alla funktioner och dessutom gratis. I den kan du köra cgi, php asp jsp etc. Den är lättdriven och snabb. Med andra ord ett mycket bra val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju alltid kul att leka med nya operativsystem ;)

Hej

Utmaningen är då att en server ansluten till Internet inte är något att leka med. Ska man lära sig så bör det ske via ett isolerat nätverk.

Både w2k3 och Apache har en högre instegströskel men båda är

suveräna servrar. Apache är svårare än Windows innan man kommer underfund med conf filerna. Det är minimalt med grafiskt GUI till Apache.

Inte för att vara jävl-g på något sätt. Oftast är det ju serverägaren själv som får problem om något är felkonfat.

Lycka till

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För vissa servrar brukar standard vara att man har root som användarnamn och inget som lösen.

Jo det brukar det som en portscannare snabbt upptäcker när han/hon

"undersöker" en öppen burk.

Och då är det inte så roligt att sitta med en "öppen" server.

Sätter man upp en hemserver som då de flesta operatörerna

nu godkänner så måste man sätta sig in i säkerheten.

:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...