Gå till innehåll

Mobiltelefon inköp


PCGuiden

Recommended Posts

Har faktiskt kollat på den... riktigt nice är den. Bra skärpa i displayen även vid starkt ljus. Tror den har en sk OLED-skärm som är både skarpare och mer energisnål jämfört med andra touchskärmar.

Men jag köpte en iPhone istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det beror såklart lite på vad man ska ha sin telefon till men generellt sett kan man säga att om du ändå är uppe i 4000kr klassen och rör dig så är det en telefon med Android OS du ska ha. Det ger mest frihet och möjligheter och är helt enkelt framtiden som det ser ut nu. iPhone är väl bra om största kravet är (dyrköpt) stabilitet men det innebär också att man är som låst i sandlåda med bara mjuka leksaker, det är säkert men inte ett dugg spännande. Dessutom är det dåligt för imagen att ses med en iPhone i näven. ;)

Därför vet jag tyvärr inte så mycket om den Symbian telefonen du frågar om men kan tipsa om att bland Android lurar är det just nu Sony Ericsson Xperia X10 och HTC Desire (släpps i Sverige om ett par veckor) som är hetast. Desire anses av många vara den bästa mobilen som finns idag. Den har senaste Android 2.1, dualtouch skärm av AMOLED typ (bättre färger) och det bästa grafiska gränssnittet som finns. Medans Sony Ericsson fördelar är snyggare design, större skärm av LCD typ (bättre i solljus), lite bättre batteritid.

Det är ju alltid en massa ännu bättre lurar som är på gång att släppas så man drar sig hela tiden för att köpa. T.ex släpper Samsung en till sommaren som verkar riktigt fin. Men nu var det 5 år sedan sist så nu är det banne mig dags! :) Kommer 95% säkert att köpa mig en HTC Desire.

Jämförelse Desire - X10 - X6 - iPhone.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK en sak skall du veta att en SAMSUNG till kommer inte in över tröskeln här... Har en F480 och det är den sämsta telefon jag haft... Man kan inte göra något med den inget WiFi...

Det du skriver annars låter trevligt....

Min lur skall ha stor skärm, WiFi, hyfsad kamera

Har kollat på HTC

Xperia tycker jag ser så plastig ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok jag har aldrig provat nån Samsung själv men tycker de har ok design, fast det är ju funktionen som är viktigast.

Tror alla nya smartphones har både stor skärm (dock ej alltid med hög upplösning) och Wifi och kamerorna blir väl bara bättre och bättre så det begränsar nog inte dig så mycket. :)

X10 har väl markandens största och mest högupplösta skärm nu. Dock har den inte ens dualtouch vilket är en enorm miss av SE. Dessutom stämmer det som du säger om plastigheten, de som klämt på den har tyvärr meddelat att den känns ganska plastig.

Desire hyllas som sagt i princip alla tester men något som oroat folk i forumen är följande:

Den har bara dualtouch, inte multitouch som t.ex iPhone. Dual räcker till det mesta men t.ex om man vill spela spel/piano på luren så är multi bättre.

Syskonet Legend som är mycket lik Desire har problem att streama musik via bluetooth. Det hackar och man är orolig att Desire ska få samma problem. Hur det är med det får vi nog snart veta då den nyss börjat säljas i andra länder.

Batteritiden är i kortaste laget. Använder man den hårt räcker det inte en arbetsdag. Men det kanske kan bättras på lite i någon uppdatering av mjukvaran.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På grund av vad???

Alltså... jag har alltid varit kluven vad gäller iPhone. Jag köpte min första från London (2G) och gillade den inte alls. Tyckte mest den var överskattad.

Nu har jag en 3Gs och ALLT stämmer. Visst, den är ganska dyr, men den ligger i en klass för sig själv. Jag är verkligen ett mobiltelefonfreak, men har stannat av vid min iPhone. Inget annat duger längre. Som jag brukar säga... det finns mobiltelefoner och det finns iPhone. Den är verkligen i en klass för sig själv.

Min senaste mobil innan min nuvarande iPhone var en Sony Ericsson X2 (xperia 2) och en Nokia N97. Jag körde dom med olika abonnemang samtidigt. Då jag gillar Nokias "renhet" så gav jag mig ut och tittade på just X6:an... hade det inte varit för att jag hittade min iPhone så hade jag nog slagit till på X6:an.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag har alltid varit kluven vad gäller iPhone. Jag köpte min första från London (2G) och gillade den inte alls. Tyckte mest den var överskattad.

Nu har jag en 3Gs och ALLT stämmer. Visst, den är ganska dyr, men den ligger i en klass för sig själv. Jag är verkligen ett mobiltelefonfreak, men har stannat av vid min iPhone. Inget annat duger längre. Som jag brukar säga... det finns mobiltelefoner och det finns iPhone. Den är verkligen i en klass för sig själv.

Min senaste mobil innan min nuvarande iPhone var en Sony Ericsson X2 (xperia 2) och en Nokia N97. Jag körde dom med olika abonnemang samtidigt. Då jag gillar Nokias "renhet" så gav jag mig ut och tittade på just X6:an... hade det inte varit för att jag hittade min iPhone så hade jag nog slagit till på X6:an.

Mange

JO så är det väl med det mesta och kanske som jag säger till Morsan ibland, man får det man betalar för. Men kameran har jag sett in action och den var ingen höjdare i iphonen

vad tror du om plastigheten på nokian och är gps:en bra på på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om jag får vara med lite här, Sonyericsson?

Satio eller Vivaz kanske

Har själv satio.

Satio 12 mpxl kamera, symbian OS, 360x460 display (3,5-tums pekskärm.) - http://www.sonyerics...tio?lc=sv&cc=se

Vivaz samma display och os, 8 mpx kamera, något mera slimmad - http://www.sonyerics...vaz?cc=se&lc=sv

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JO så är det väl med det mesta och kanske som jag säger till Morsan ibland, man får det man betalar för. Men kameran har jag sett in action och den var ingen höjdare i iphonen

vad tror du om plastigheten på nokian och är gps:en bra på på den

För att vara en 3 megapixelkamera så tar den förvånansvärt fina bilder. Blixt kan kanske vara en brist, men bildkvaliten för övrigt är i klass med Sony Ericssons 8 megapixelmodeller (typ c905). Nu är det där med megapixel ett överdrivet försäljningsargument. Så länge du inte ska framkalla dina bilder på jätteplanscher så är det strunt samma.

Vad gäller Si3rras förslag ovan så får jag nog instämma med att Satio är ett mycket bra alternativ. Den har en betydligt högre kvalitetskänsla än X6:an. Just plastigheten som du nämner är ju en brist i Nokians modeller. Och i det långa loppet så är det just utsidan som tar stryk först på en mobiltelefon. Ju blankare plast desto mer benägen är telefonen att bli repig. Samma problem är det faktiskt med iPhones baksida. Silikonskal är ett måste. Å andra sidan har iPhone marknadens bästa pekskärm som verkligen tål en del innan den repas.

Gps:en på X6 har jag ingen uppfattning om. Om det är samma som på N97 är det väl en medelmåttlig gps.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK det var mycket god läsning det

Vilken telefon har den bästa GPS:n någon som vet

Hade en SE P1i för något år sedan som kapitulerade PGA att den inte klarade att ligga i en ficka som blev fylld med vatten, konstigt eller hur :unsure:

har inte Iphone 2.0 pixlar i sin kamera? Det hade den jag provade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall inte fylla vatten i fickorna! Prova med en flaska nästa gång... helst med någon form av kork! ;)

Glad Påsk! :D

Jag som trodde att man hade fickorna som flaska, måste ha missat något i utvecklingen. Skämt åsido så var jag en dag i skogen i ett himla väder och hade inte dragit för dragkedjan (korken).

Glad påsk själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill man ha en Satio hellre än en Xperia?

För att vara en 3 megapixelkamera så tar den förvånansvärt fina bilder. Blixt kan kanske vara en brist, men bildkvaliten för övrigt är i klass med Sony Ericssons 8 megapixelmodeller (typ c905). Nu är det där med megapixel ett överdrivet försäljningsargument. Så länge du inte ska framkalla dina bilder på jätteplanscher så är det strunt samma.

Visst överdrivs megapixel som säljargument (det vore bättre om det fokuserades på att utveckla kvaliten på optiken) men samtidigt underskattas det av folk som aldrig använt en bild till annat än att titta på. En lågupplöst bild ger t.ex inte mycket utrymme för beskärning och omskalning. En 3MP bild räcker nätt och jämnt till att ha som bakgrundsbild på datorn i 1920x1200 upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir nog skoj!

Själv har jag beställt 1 Tre och 1 Telenor kontantkort för att kolla täckningen innan jag lägger en beställning på HTC Desire, vars release blivit framskjuten 1 vecka vilket passar mig ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det beror en hel del på var man befinner sig vilket som är bäst. Jag har hört lite dåliga rykten om Tre's täckning här i trakterna men de är nog ganska gamla så kanske blivit bättre. Tyckte det enda säkra var att testa själv, det kostar ju inget. Kan vara värt besväret om man ska låsa upp sig på en leverantör i 24 månader.

Du återkommer väl med info om din nya mobil sen när du testkört den lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...