Gå till innehåll

Kolumner mm i Thunderbird 1.5?


Sir_N

Recommended Posts

Hej!

Jag har installerat Mozilla Thunderbird, importerat och donat med epost, inställningar mm. Trots ihärdigt letande i menyer och hjälp, så har jag inte hittat lösningen på dessa frågor:

- Jag vill lägga till kolumner, t ex "Till" och "Konto". Dessa uppgifter är ibland bra att kunna se. Under "Visa" > "Rubriker" kan man välja "Alla" eller "Normal", men jag ser ingen skillnad mellan de två!

LÖST! Hittar just nu en liten krumelur längst ut till höger i kolumnfältet, när man klickar på den kommer just kolumnvalet upp! Lysande!

- I OE kan man välja att programmet går direkt till Inkorgen vid start, i TB kommer man till en inforuta om TB. Hittar inte någon inställning som kan fixa detta. Har pulat med "Startsida", men har bara lyckats att få bort TB-infon och då blir mailfönster och förhandgranskningsfönstret helt tomma. Lite störande att måsta klicka på Inkorgen varje gång TB startas!

Vore trevligt om någon har en hint om detta! (Skall väl inte fixa allt själv... ;-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite störande att måsta klicka på Inkorgen varje gång TB startas!

Hej

Du är nästan rätt...

Duhar hittat "startsida..." I stället för Chrome://... skriver du: "Inbox.sbd" (utan duttar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duhar hittat "startsida..." I stället för Chrome://... skriver du: "Inbox.sbd" (utan duttar).

Alltså jag tar bort all text (chrome://messenger/content/start.xhtml) och ersätter den med enbart "Inbox.sbd" (utan duttar)?

Fungerar inte för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plun skrev:

Där står bl a:

If you want Thunderbird to open directly in your Inbox when you launch the application, go to "Tools -> Account Settings -> Server Settings" and check the box that says "Check for new messages at startup."

Det är det som är kruxet, jag kan inte ha "kolla mail vid startup" pga att jag använder Mailwasher (för spam) och då vill jag köra manuell hämtning i TB.

Men där finns ett tillägg "Folderpane Tools extension" som löste mitt problem!

Tack Plun!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men där finns ett tillägg "Folderpane Tools extension" som löste mitt problem!

Tack Plun!

Hej

Det finns massor av dessa, den "flygade hunden" brukar också nämna detta som ett "must have".

http://minimizetotray.mozdev.org/index.html :P

Samt här de mest populära:

https://addons.mozilla.org/extensions/showl...ategory=Popular

Det är som sagt lite enklare att bygga sådana här med "öppen källkod" till skillnad mot "Jätten från Redmond"s låsta tvivelaktiga applikation OE som

skulle ha uppdaterats för år sedan.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duhar hittat "startsida..." I stället för Chrome://... skriver du: "Inbox.sbd" (utan duttar).

Alltså jag tar bort all text (chrome://messenger/content/start.xhtml) och ersätter den med enbart "Inbox.sbd" (utan duttar)?

Fungerar inte för mig!

Hej

Jag blev lite förvånad där...

Om du går till kontoinställningar och markerar "Lokala Mappar", så har du adressen till Mappträdet där. (såvida du inte ändrat själv...)från standardinställningen. Klicka på "Bläddra" och expandera "Local Folders", där hittar du Inbox med en ändelse, det är det namnet som du ska skriva in i rutan för startsida...

Jag har standardinställningar så den "Inbox.sbd" funkar för mig. Heter den annorlunda hos dig, får skriva ditt namn.

Hur som...det är bra att du hittade ett fungerande alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms skrev:

där hittar du Inbox med en ändelse, det är det namnet som du ska skriva in i rutan för startsida...

Jag har standardinställningar så den "Inbox.sbd" funkar för mig. Heter den annorlunda hos dig, får skriva ditt namn.

Den heter "Inbox.sbd" hos mig också. Skillnaden kan vara att jag har bockat ur "Check for new messages at startup.", som jag skrev i svaret till Plun.

Men slutet gott, allting gott... Tack för hjälpen i a f!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plun skrev:

Det finns massor av dessa, den "flygade hunden" brukar också nämna detta som ett "must have".

Det är ett problem, man ser inte skogen för bara trän...

Har du några heta tips på vilka som är bra och som du har installerat?

Fick själv tips om ett udda tillägg: https://addons.mozilla.org/extensions/morei...ication=firefox

För "radioter"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att välja vilka som är dom bästa tilläggen, det är ju så individuellt. Till Firefox använder jag för tillfället dessa:

AdBlock och till den Adblock Filterset.G updater för att slippa reklam

CustomizeGoogle inställningar för Google och bla kan man slippa Googlereklamen.

FlashBlock flashanimationer visas som ett f, man klickar på det för att se flashen om man vill.

Tabbrowser Preferences för att ställa in flikhanteringen

Context Highlight underlättar när jag söker på en sida

Spoofstick visar på vilken domän webbsidan finns på

ShowIp visar IP-numret för de webbsida jag är inne på

Print gör att jag kan skriva ut från högerklicksmenyn.

Sedan är det ju väldigt viktigt med backup av alla inställningar mm så därför har jag laddat ner MozBackup och kör den regelbundet för både Firefox och Thunderbird.

Alla dessa tillägg finns på någon av sidorna:

www.mozdev.org eller https://addons.mozilla.org/extensions/

den "flygade hunden"

:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tnx Vulfgar!

Har själv kikat på några av dem, men vill först bli lite bekant med program och tillägg. Jag har installerat FasterFox, fast den fanns inte med på din lista!

Alltid bra att få veta vad andra tycker. Som när man köper elektronik, man samlar info och gör ett eget beslut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

En till liten fundering är väl att man bör minimera mängden "addons" :P

Firefox/Thunderbird kommer ju att drabbas av buggar och många

funktioner har ju i standard hoppats över pga av just risken för sårbarheter.

Det här är ju en balansgång för Mozilla, MS gör ju alltid det så

"nybörjaren" klarar det men det är ju i dessa funktioner som "buset"

oftast sätter in sina attacker.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

En till liten fundering är väl att man bör minimera mängden "addons" :P

Firefox/Thunderbird kommer ju att drabbas av buggar och många

funktioner har ju i standard hoppats över pga av just risken för sårbarheter.

Det här är ju en balansgång för Mozilla, MS gör ju alltid det så

"nybörjaren" klarar det men det är ju i dessa funktioner som "buset"

oftast sätter in sina attacker.

8)

Det är möjligt att du har rätt, men jag har inte (hittills) hört talas om att dessa tillägg skulle öka sårbarheten. :) Vissa av tilläggen har ju också med ökad säkerhet att göra, t ex Spoofstick. Att slippa annonser lär ju knappast heller äventyra säkerheten. I ver 1.5 av firefox så får man info automatiskt om uppdateringar av tilläggen, så det är väldigt mycket smidigare än i tidigare versioner. :D

Däremot finns det ju ett tillägg för att köra active-x och det avråds normalt pga att det kan vara riskabelt. 8O Jag använder inte det tillägget själv, men jag tror att Venoms gör det - och han kan säkerligen fixa ev problem om han skulle drabbas. ;) Tror att man kan ställa in vissa sajter som har möjlighet att köra active-x så att det blir säkrare än IEs variant, men detta är bara vad jag tror, :? Venoms kan säkert svara bättre på detta!

Jag tror nog att det är bra ändå att - som du skriver - inte installera alltför många addons, hela foxen lär ju bli mer tungstartad med mängder av tillägg och risken är väl också att den dessutom kan bli mer instabil. En liten utrensning då och då av tillägg som man inte använder skadar inte! 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot finns det ju ett tillägg för att köra active-x och det avråds normalt pga att det kan vara riskabelt. Shocked Jag använder inte det tillägget själv, men jag tror att Venoms gör det - och han kan säkerligen fixa ev problem om han skulle drabbas. Wink Tror att man kan ställa in vissa sajter som har möjlighet att köra active-x så att det blir säkrare än IEs variant, men detta är bara vad jag tror, Confused Venoms kan säkert svara bättre på detta!

Jag använder inget extra tillägg för att körta active-x, det enda som är active-x som jag tillåter är möjligheten att lyssna på webradio (Studio 107.5) och "Äntligen Morgon" med Adam & Gry. Det är en plugin för Wmp i Firefox. Den är inte klockren, men det går inte utan den, och vem kan klara sig en längre stund utan Studio 107.5 :D

De Tillägg som jag använder är:

Talkback 1.5

User Agent Switcher 0.6.8

Fastefox 1.0.2

Context Highlight (testas för att se om jag behöver den)

I övrigt har jag bara stylat lite så att den mesta möjliga skrivbordsyta finns, den stylningen fungerar även i T-bird

Edit: Bilderna är krympta från 1280x1024 till 700xnågot, så det kan verka litet...

Dumpar:

Firefox

T-bird

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...