Gå till innehåll

winsxs tar upp 10gb efter ha kört compcln.exe


thepirate

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Som rubriken säger så tar mappen fortfarande upp hela 10gb. Försöker jag ta bort dem så står det bara att jag inte har behörighet fast att jag är inloggad som admin.

Någon som har förslag på vad jag ska göra för att få bort det?

Redigerad av thepirate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du ska inte ta bort WinSxS-mappen då den innehåller nödvändiga Windowsfiler. Läs mer om vad WinSxS-mappen innebär på http://alltomxp.se/windows-vista/87-windows-vista/1012737-mysteriet-om-varfoer-winsxs-mappen-i-vista-tar-sa-mycket-plats.html

Jag tvivlar inte på vad du säger men jag tycker snarare den artiklen(och många andra artiklar) nästan uppmanar att man kan ta bort filerna(på ms sätt) ifall man inte vill kunna gå tillbaka till en gammal citat: "mindre stabil" version av något program...

Där finns tusentals filer som varken har använts eller ändrats sedan 2006 (står det), så jag tvivlar på att datorn skulle ta någon skada ifall dem tas bort.

så frågan kvarstår, hur tar jag bort en fil,som admin, fasst att det står att jag inte har tillhörigheter?

Om det mot alla mina förväntningar skulle förstöra något så övergår jag helt till win7 istället.

(Anledningen till att jag skapade tråden från början är att jag vill slippa nötandet på datorn av att virusprogrammet söker igenom mappen i 3 timmar.)

Redigerad av thepirate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till och med administratörer har bara läs-rättigheter i mappen winsxs just för att man inte ska ta bort saker därifrån. Det som kommer att hända om du börjar ta bort filer/mappar där är att du får problem när du ska installera framtida patchar och service packs. På egen risk sätter du behörigheten på winsxs-mappen till "full control" för administratörer och renast. Jag avråder dock stakt från att röra winsxs-mappen över huvud taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...