Gå till innehåll

Skorrande ljud i Windows 7


perbear

Recommended Posts

Jag har en Acer Aspire SA90 som jag underhåller åt en bekant och som är uppdaterad till Windows 7 (Ultimate US). I ärlighetens namn har jag haft en del problem emellanåt men för det emsta fungerar den bra. Just nu är det dock det här skorrande biljudet som irriterar och som jag måste fixa på något sätt.

Jag har testat med att byta ut de fristående högtalarna mot högtalarna i bildskärmen men det ger samma resultat. Jag har uppdaterat de drivrutiner som jag kan komma på inklusive audiofilen från Realtek. På inrådan från en annan tråd där man nämnde att det här skulle inte vara ett ljudproblem utan ett problem som härstammade i videokortet så försökte jag med att uppdatera videodrivrutinen med inte så speciellt bra resultat.

Så hade jag funderingarna att kanske skulle jag behöva uppgradera moderkortets BIOS/drivrutin. Jag har hittat en fil som heter acer-f671cr-driver.2.2.1 men vet inte varifrån jag skall hämta den. Och är det säkert att uppdatera moderkortet?

Alla tankegångar som kan leda fram till en lösning tas emot tacksamt. Jag kan också nämna att jag har inget fristående ljudkort i datorn utan det är den inbyggda ljudmodulen på moderkortet som får sköta ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde hitta vad du behöver här, aksamhet gäller alltid när det gäller biosuppdateringar.

http://support.acer-euro.com/drivers/desktop/power_s290.html

Nej, där fanns inget matnyttigt vad jag kan se. Precis som med Dell och äldre typer av Optiplex så meddelar Acer att SA90 inte klarar Windows 7 (troligen inte testad för Windows 7) och det finns heller inga drivrutiner specifikt för Windows 7. Filen acer-f671cr-...... som jag nämnde finns inte heller med bland drivrutinerna. En lustighet är att jag har en senare drivrutin för video än vad supportsidan uppvisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och var hittade du den filen då?

acer-f671cr-driver.2.2.1

Alltså mitt moderkort är gjort av ACER och har modellbeteckning f671cr. Jag googlade på Acer F671cr och fick en del träffar, bland annat den här sidan: http://www.bioticaindia.com/acer-f671cr.html

Jag har inte kommit vidare med problemet trots att jag har testat en nyare version från Realtek (R2.46)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok!

I det här fallet skulle jag nog endast använda de drivrutiner som finns officiellt hos Acer då det kan vara väldigt specialanpassade för deras produkt.

Jag har fått svar från Acer och likaså från Driver Detectives uppfinnare. Acer förordar att man gör en ominstallation (t.ex. från en recoveryskiva) medan Driver Detectives supportfolk bara kallt konstaterar att någon gammal (eller ny) drivrutin finns inte till den datormodellen. Vilket är ju lögn eftersom programmet hittar massor av olika drivrutiner. Alltså ingen direkt hjälp på själva problemet. Frår väl som i par andra fall med krångliga problem och inga ordentliga lösningar krypa till korset och göra den där ominstallationen EFTER att jag har gjort recoveryskivan.

Men jag lämnar tråden öppen ett tag till ifall det skulle komma en lösning. Och Acer, vad händer om en ominstallation inte hjälper?

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Acer Aspire SA90 som jag underhåller åt en bekant och som är uppdaterad till Windows 7 (Ultimate US). I ärlighetens namn har jag haft en del problem emellanåt men för det emsta fungerar den bra. Just nu är det dock det här skorrande biljudet som irriterar och som jag måste fixa på något sätt.

Jag har testat med att byta ut de fristående högtalarna mot högtalarna i bildskärmen men det ger samma resultat. Jag har uppdaterat de drivrutiner som jag kan komma på inklusive audiofilen från Realtek. På inrådan från en annan tråd där man nämnde att det här skulle inte vara ett ljudproblem utan ett problem som härstammade i videokortet så försökte jag med att uppdatera videodrivrutinen med inte så speciellt bra resultat.

Så hade jag funderingarna att kanske skulle jag behöva uppgradera moderkortets BIOS/drivrutin. Jag har hittat en fil som heter acer-f671cr-driver.2.2.1 men vet inte varifrån jag skall hämta den. Och är det säkert att uppdatera moderkortet?

Alla tankegångar som kan leda fram till en lösning tas emot tacksamt. Jag kan också nämna att jag har inget fristående ljudkort i datorn utan det är den inbyggda ljudmodulen på moderkortet som får sköta ljudet.

Hej har du en REALTEK ljud kort ?' om ja ladda de senaste drivrutiner direct from realtek och all problem ...:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej har du en REALTEK ljud kort ?' om ja ladda de senaste drivrutiner direct from realtek och all problem ...:)

Nej, inget LJUDKORT bara en ljudmodul som sitter på moderkortet. Har försökt med att ladda ner Realteks drivrutiner, dels med Driver Detective och manuellt. Hjälper inte.

Skulle en defragmentering hjälpa i det här läget? Har inte gjort det på den datorn på väldigt länge. Kanske det är det som är felet?

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...