Gå till innehåll

Vad gör man med en skadad installationsdatabas?


Recommended Posts

Jag håller fortfarande på att försöka installera office 2007 på min dator (Windows XP), vilket ser ganska mörkt ut :

Tog nu ett nytt grepp och försökte ladda hem office 2007 servicepack för att se om det hjälpte. Gick dock inte att installera på av ev skadad installationsdatabas.

Vad kan det vara och främst vad kan jag göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Där kanske du är något på spåret...! För att förnya databasen gör följande...

Öppna registereditorn (regedit.exe) och navigera till...

HKEY_CLASSES_ROOT\Installer\Products

...under "Products" kommer du att hitta ett antal nycklar som heter något i stil med "00002109030000000000000000F01FEC". Markera var och en av dom, och kontrollera om dom hör till Office (gul markering på min bild). Om dom tillhör Office, går du vidare och högerklickar på undernyckeln "Patches" (röd markering), och byter namn på den till "Patches_old". När samtliga patches-nycklar tillhörande Office är omdöpta, stänger du registereditorn, startar om och försöker installera/reparera office.

OBS! Är du det minsta osäker på att jobba i registret, låter du bli detta och ber någon datakunnig om hjälp att fixa hela problemet.

post-1936-1270393501,05_thumb.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missförstod det hela...

Jag uppfattade det som om installationen aldrig blev färdig... sorry i så fall.

...den blev aldrig färdig... åtminstone har även jag tolkat det så! Tyvärr finns det heller inget att avinstallera om jag har förstått saken rätt. Jag tänkte bara att detta kanske kan få igång installationen igen, eftersom vi har försökt det mesta redan... se tidigare tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...den blev aldrig färdig... åtminstone har även jag tolkat det så! Tyvärr finns det heller inget att avinstallera om jag har förstått saken rätt. Jag tänkte bara att detta kanske kan få igång installationen igen, eftersom vi har försökt det mesta redan... se tidigare tråd.

Ni har så rätt båda två. det blev inte klart med installeringen.

Men jag har inte suttit overksam:-) utan flörsök igen.

Nu tar jag bort allt som har med office att göra och följer rådet från er.

Spännande jag återkommer.............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ni har så rätt båda två. det blev inte klart med installeringen.

Men jag har inte suttit overksam:-) utan flörsök igen.

Nu tar jag bort allt som har med office att göra och följer rådet från er.

Spännande jag återkommer.............

Nej jag har inget som heter Microsoft office enterprice 2007. Det foinns inget office överhuvudtaget. Men jag hade på skärtorsdagen. Är den viktigt i sammanhanget?

Ska jag köra en systemåterställning för att få tillbaka den?

Om den låg där vet jag inte men jag vet att den låg som en nedladdning jag hade gjort.

jag är inte så rädd av mig. Du ger så tydliga instruktioner så det går lätt att följa.

Redigerad av annika60
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inget som heter Microsoft office enterprice 2007. Det foinns inget office överhuvudtaget. Men jag hade på skärtorsdagen. Är den viktigt i sammanhanget?

Ska jag köra en systemåterställning för att få tillbaka den?

Om den låg där vet jag inte men jag vet att den låg som en nedladdning jag hade gjort.

jag är inte så rädd av mig. Du ger så tydliga instruktioner så det går lätt att följa.

Haka inte upp dig på "Enterprise", det är min office-version. Instruktionen rör allt med produktnamnet Microsoft Office. Har du inte några sådana poster så visar det bara att installationen inte har kommit så långt, och det är inget du skall återställa. Fortsätt istället att försöka bli av med allt Office-relaterat, innan du startar om datorn och gör ett nytt installationsförsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haka inte upp dig på "Enterprise", det är min office-version. Instruktionen rör allt med produktnamnet Microsoft Office. Har du inte några sådana poster så visar det bara att installationen inte har kommit så långt, och det är inget du skall återställa. Fortsätt istället att försöka bli av med allt Office-relaterat, innan du startar om datorn och gör ett nytt installationsförsök.

Hej.

jag har bara två rader med den där sifferkombinationen under HKEY och de heter Microsoft software update för webfolders och Microsoft applicatione error report.

längre ner i listan finns något so heter Microsoft office list OLEDB 1.0 och Microsoft office list OLEDB 2.0

Om jag går på sök filer Office kommer det upp ganska många menjag kan inte ta bort dom, hittar inte källfilen/källdisken står det.

Jag kan inte se att jag har något annat relaterat till office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

jag har bara två rader med den där sifferkombinationen under HKEY och de heter Microsoft software update för webfolders och Microsoft applicatione error report.

längre ner i listan finns något so heter Microsoft office list OLEDB 1.0 och Microsoft office list OLEDB 2.0

Om jag går på sök filer Office kommer det upp ganska många menjag kan inte ta bort dom, hittar inte källfilen/källdisken står det.

Jag kan inte se att jag har något annat relaterat till office.

Låt allt det där vara... det är inte relevant! Fortsätt istället att försöka avinstallera manuellt enligt microsofts guide som jag länkade till tidigare. Det är viktigt att du verkligen får med alla punkter i guiden. Kolla också om du har blivit av med alla installer-paket som, Venoms föreslår. Kör programmet Windows Installer Clean Up igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Låt allt det där vara... det är inte relevant! Fortsätt istället att försöka avinstallera manuellt enligt microsofts guide som jag länkade till tidigare. Det är viktigt att du verkligen får med alla punkter i guiden. Kolla också om du har blivit av med alla installer-paket som, Venoms föreslår. Kör programmet Windows Installer Clean Up igen.

Godmorgon.

Jag har varit inne för manuell borttagning, fanns inget office där.

Har kört Windows install clean up, inget office där heller.

Vi har ju uppdaterat XP till 4,5

hur hittar jag loggboken du nämnde? Det ser ut att vara min änds utväg.

Redigerad av annika60
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det går fortfarande inte att installera Office? Då kan man ju misstänka att det är själva systemet som är skadat. Har du någon XP-skiva? Du skulle i så fall kunna stoppa i skivan och starta kommandotolken, där du skriver...

sfc /scannow

...och trycker Enter, det kommer att återställa eventuella skadade systemfiler.

Efteråt kan du kolla vad som har reparerats, genom att skriva...

findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt

...i kommandotolken. Det generar en log-fil på skrivbordet.

Du måste också gå till windows update och hämta hem dom uppdateringar som eventuellt kan ha blivit borttagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Och det går fortfarande inte att installera Office? Då kan man ju misstänka att det är själva systemet som är skadat. Har du någon XP-skiva? Du skulle i så fall kunna stoppa i skivan och starta kommandotolken, där du skriver...

sfc /scannow

...och trycker Enter, det kommer att återställa eventuella skadade systemfiler.

Efteråt kan du kolla vad som har reparerats, genom att skriva...

findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt

...i kommandotolken. Det generar en log-fil på skrivbordet.

Du måste också gå till windows update och hämta hem dom uppdateringar som eventuellt kan ha blivit borttagna.

Hej. Tack jag får prova det.

Först vill jag tala om att jag hittade loggboken.

Försökte installera Office 2007 för att få färska uppgifter.

Följande hände.

Microsoft shared MUI svenska 2007 installationen slutfördes.

excel och powerpoint och One note slutfördes.

Sedan händer detta: Microsoft Up date för web folders misslyckas och då tar han bort det som lyckades också.

Så problemet verkar vara Microsoft Up date för web foldersHändelsetyp: Information

Händelsens källa: MsiInstaller

Händelsekategori: Ingen

Händelse-ID: 11708

Datum: 2010-04-05

Tid: 10:06:33

Användare: DITT-N6DOW26NS8

Dator: DITT-N6DOW26NS8

Beskrivning:

Produkt: Microsoft Software Update for Web Folders (Swedish) 12 -- Installationen misslyckades.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Data:

0000: 7b 39 30 31 32 30 30 30 {9012000

0008: 30 2d 30 30 31 30 2d 30 0-0010-0

0010: 34 31 44 2d 30 30 30 30 41D-0000

0018: 2d 30 30 30 30 30 30 30 -0000000

0020: 46 46 31 43 45 7d FF1CE}

Under system vid samma händelse står

Händelsetyp: Information

Händelsens källa: Service Control Manager

Händelsekategori: Ingen

Händelse-ID: 7036

Datum: 2010-04-05

Tid: 10:17:50

Användare: Saknas

Dator: DITT-N6DOW26NS8

Beskrivning:

Tjänsten Windows Installer ändrade tillstånd till stoppad.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Jag har en Product recoveryCD-rom Windows Home edition-SP1a

på instuktionen står att den ska öppnas i BIOS läge. Är det OK.

Redigerad av annika60
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har en Product recoveryCD-rom Windows Home edition-SP1a

på instuktionen står att den ska öppnas i BIOS läge. Är det OK.

Nej den kan du skippa. Prova kommandot utan skiva istället, så får vi se vad reaktionen blir!

Fungerar det att uppdatera normalt från windows update? Jag skall försöka kolla loggen lite mer noggrant!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej den kan du skippa. Prova kommandot utan skiva istället, så får vi se vad reaktionen blir!

Fungerar det att uppdatera normalt från windows update? Jag skall försöka kolla loggen lite mer noggrant!

Ok då kör jag, ja det fungerar att uppdatera från windows update

sen finns väl inget mer att göra till och med jag håller på att blir less..........

Du däremot är en ängel måste jag säga.

Länken du skickade kunde inte installeras på grund av korrigeringspaket

Jag fick en hel del information om filer som återställdes.

Jag har kopierat dom till ett "anteckningsdokument" som jag inte kan spara ner! jag skulle vilja skicka

det dit till dig men att lägga det här kånns som onödigt utrymme.

Jag kunde inte få en loggfil på skrivbordet, det kom en svart ruta som fort försvann igen. Vet inte om jag gjort något fel.

Gick in i loggboken och kopierade uppgifterna.

Redigerad av annika60
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Efter ytterligare lite googlande har jag hittat en lösning för Händelse-ID: 11708, som verkar fungera för många! Det handlar om ett registertillägg som många msi-paket tydligen kräver för att fungera. Ladda ner och dubbelklick på .reg-filen samt godkänn ändringen. Efter omstart kan du prova att installera Office igen!

EnableAdminTSRemote.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\Installer]
"EnableAdminTSRemote"=dword:00000001

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då kör jag, ja det fungerar att uppdatera från windows update

sen finns väl inget mer att göra till och med jag håller på att blir less..........

Du däremot är en ängel måste jag säga.

Länken du skickade kunde inte installeras på grund av korrigeringspaket

Jag fick en hel del information om filer som återställdes.

Jag har kopierat dom till ett "anteckningsdokument" som jag skickar till dig.

! Jag kunde inte få en loggfil på skrivbordet, det kom en svart ruta som fort försvann igen. Vet inte om jag gjort något fel.

Detta går nog lika bra tror jag.

Gick in i loggboken och kopierade uppgifterna.

readme 8.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

ok, där var en del ogiltiga drivrutiner...! Möjligen kan en malware-undersökning vara på sin plats, men vi kan ju hoppas att det är reparerat nu, oavsett orsak.

Kolla först windows update efter möjliga uppdateringar. Kör den registerfil jag laddade upp, starta om, och gör ett nytt försök att installera Office. Kolla loggboken direkt om det misslyckas igen!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, där var en del ogiltiga drivrutiner...! Möjligen kan en malware-undersökning vara på sin plats, men vi kan ju hoppas att det är reparerat nu, oavsett orsak.

Kolla först windows update efter möjliga uppdateringar. Kör den registerfil jag laddade upp, starta om, och gör ett nytt försök att installera Office. Kolla loggboken direkt om det misslyckas igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Äntligen kan jag tala med dig igen.

Jag har inte rymt.

Fick stora svårigheter med Internet Explorer, var tvungen att

installera om vilket tog en oändlig tid. Jag vet inte hur det gick

egentligen för jag kunde plötsligt inte skriva svar på dina inlägg i

forumet Jätte knepigt alltihop. Bing tog helt över i allt jag gjorde.

Har nu försök installera Office 2007 men samma resultat som tidigare.

Men jag kommer nu att göra om allt från uppdateringen i Windows till nedladdningen jag fick av dig.

Litear inte på att det blev ok.

Sedan kör ja office igen så får vi se.

Jag kunde dock se att det stod 0x00000001 men det är kanske ingen skillnad.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\Installer]"EnableAdminTSRemote"=dword:00000001

Då vet du vad jag gör en stund, medan jag krånglade på kom jag att tänka på att du tillbringat hela Påsken med mig och mina bekymmer. Hur gottgör man det?

readme 8.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Äntligen kan jag tala med dig igen.

Jag har inte rymt.

Fick stora svårigheter med Internet Explorer, var tvungen att

installera om vilket tog en oändlig tid. Jag vet inte hur det gick

egentligen för jag kunde plötsligt inte skriva svar på dina inlägg i

forumet Jätte knepigt alltihop. Bing tog helt över i allt jag gjorde.

Har nu försök installera Office 2007 men samma resultat som tidigare.

Men jag kommer nu att göra om allt från uppdateringen i Windows till nedladdningen jag fick av dig.

Litear inte på att det blev ok.

Sedan kör ja office igen så får vi se.

Jag kunde dock se att det stod 0x00000001 men det är kanske ingen skillnad.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Policies\Microsoft\Windows\Installer]"EnableAdminTSRemote"=dword:00000001

Då vet du vad jag gör en stund, medan jag krånglade på kom jag att tänka på att du tillbringat hela Påsken med mig och mina bekymmer. Hur gottgör man det?

Nu måste jag berätta.

Jag hittade en utvärderingsversion av den upplaga jag köpt.

Jag provade och ladda hem den och så var jag så fräck att jag angav min egen "köpta" produktnyckel.

Om vet du nu har jag office 2007 installerad och klar. Ska nu bara försöka byta språk till svenska men det borde väl inte var så hopplöst.

Har jag gjort något brottsligt? Det är ju den nyckeln jag betalat för? Har ju bara genat lite när min dator inte ville.

Glad är jag iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu måste jag berätta.

Jag hittade en utvärderingsversion av den upplaga jag köpt.

Jag provade och ladda hem den och så var jag så fräck att jag angav min egen "köpta" produktnyckel.

Om vet du nu har jag office 2007 installerad och klar. Ska nu bara försöka byta språk till svenska men det borde väl inte var så hopplöst.

Har jag gjort något brottsligt? Det är ju den nyckeln jag betalat för? Har ju bara genat lite när min dator inte ville.

Glad är jag iallafall.

Hmm... låter som om din köpta Office-CD är korrupt (en tanke som krupit allt närmare dom senaste försöken). Om du kan byta språk vet jag inte... du behöver ett språkpaket, men det beror på om den version du har betalat för, stöder språkbyte. Vad gäller lagligheten så är det som du säger... licensnyckeln är vad du betalar för. Media har ingen betydelse mer än att det måste vara rätt version.

Edit:

Har kollat lite mer på språkpaket... dom är inte gratis! Jag antar att du nu har en engelsk version installerad, utan möjlighet att byta till svenska. Du borde kontakta microsoft och berätta vad som har skett, så är jag övertygad om att du får en ny skiva (svensk).

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är några ogiltiga signaturer kan även bero på servicepack...

Om du t.ex har sp1 från leverans, och har laddat hem sp2 får du en felaktig signatur.

Om du inte installerat sp3, rekomenderar jag att du gör det innan vi fortsätter. Jag tycker att du ska göra det ändå, för att få alla filer i ordning och sedan efter det köra windows update igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...