Gå till innehåll

Konstig nätverkskarta i Windows 7 - förklaring?


Recommended Posts

Jag har ett litet bekymmer med min Windows 7-dator (svensk x64-version, riktig OEM-licens). Nätverkskartan den skapar (se bifogad bild) ser väldigt, väldigt konstig ut. Min dator är en Acer Aspire 5920G (laptop) som är uppkopplad via vanlig ethernetsladd via en Dlink DIR-600-router som körs som switch (bredbandsoperatören delar själv ut IP-adresserna till alla datorer i nätverket, så dess NAT-funktion är därför avslagen). Ta gärna en titt på nätverkskartan. Jag har nämligen följande två frågor:

  1. I nätverket syns en "Okänd" enhet. Vad är detta, alternativt vad är det mest troligt att det är? Jag har en ren "vanilj"-installation av Windows 7 - jag kör inga konstiga brandväggar (förutom Windows egen inbyggda), jag använder Windows 7:s egna nätverksdrivrutiner och jag har inte installerat en enda drivrutin som Acer själva tillverkat. Jag har inga konstiga nätverkssnifferprogram installerade och ingenting som kan förklara vad den där okända enheten skulle vara.
  2. Varför är nätverket så konstigt strukturerat? Routern är kopplad direkt till nätverksjacket i väggen. Från routern går det sladdar till min dator samt till en switch. Bakom switchen finns ytterligare en dator samt en Xbox 360. Borde inte detta synas i nätverkskartan också? Borde inte min dator (den i övre vänstra hörnet) synas direkt kopplad till routern, precis som den fysiskt är kopplad? Windows 7 visar ju en helt annan bild av hur nätverket är uppbyggt - eller läser jag kartan felaktigt?

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=2396

Alla svar och spekulationer uppskattas! :)

post-10387-1270418267,89_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...