Gå till innehåll

Skrämmande logg


Ove L

Recommended Posts

Mitt Vista har en tendens att bli slöare med tiden och jag gick in på kontrollpanelen för att söka orsak. Under prestanda info / avancerade verktyg fick jag upp en kilometerlång lista med händelser (många upprepade) som ej fungerat som de ska. Det skrämmande med detta var att de betecknades med orden "varning", "fel" och "kritisk" vilket antyder att man kan förvänta en krasch om inget görs. Är detta något man kan hantera själv, eller är det dax att lämna in burken för mer professionella åtgärder?

Ove L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olika kategorier men vad är själva felmeddelandet?

Jag har t ex en varningsrad som är drygt ett år gammal som är "Övervakning av avstängningsprestanda" och felmeddelandet är:

Tjänsten orsakade att avstängningsprocessen fördröjdes: 
    Filnamn		:	AntiVirWebService
    Eget namn		:	
    Version		:	
    Total tid		:	11970ms
    Försämringstid	:	7970ms
...
Händelse- ID:                     203

Då kan man förstå att det den dagen var något problem med antivirusprogrammet AntiVir. Det innebär inte att datorn kommer att krascha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge ett par exempel på några händelser som är kritiska?

Ja nu lärde jag mig att ta fram mer info, t ex den här, men vad gör man med den?

Loggnamn: Microsoft-Windows-Diagnostics-Performance/Operational

Källa: Microsoft-Windows-Diagnostics-Performance

Datum: 2010-04-07 18:56:14

Händelse-ID: 100

Aktivitetskategori:Övervakning av startprestanda

Nivå: Kritisk

Nyckelord: Loggboken

Användare: LOKAL TJÄNST

Dator: Ovesdator

Beskrivning:

Windows har startat:

Startens varaktighet : 131731ms

IsDegradation : false

Tidpunkt för incidenten (UTC) : 2010-04-07 16:53:24

Händelsens XML-data:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Microsoft-Windows-Diagnostics-Performance" Guid="{cfc18ec0-96b1-4eba-961b-622caee05b0a}" />

<EventID>100</EventID>

<Version>1</Version>

<Level>1</Level>

<Task>4002</Task>

<Opcode>34</Opcode>

<Keywords>0x8000000000010000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2010-04-07T16:56:14.822Z" />

<EventRecordID>8769</EventRecordID>

<Correlation ActivityID="{00000000-06C8-0000-6D94-7ED672D6CA01}" />

<Execution ProcessID="1948" ThreadID="2408" />

<Channel>Microsoft-Windows-Diagnostics-Performance/Operational</Channel>

<Computer>Ovesdator</Computer>

<Security UserID="S-1-5-19" />

</System>

<EventData>

<Data Name="BootTsVersion">2</Data>

<Data Name="BootStartTime">2010-04-07T16:53:24.671Z</Data>

<Data Name="BootEndTime">2010-04-07T16:55:56.726Z</Data>

<Data Name="SystemBootInstance">827</Data>

<Data Name="UserBootInstance">810</Data>

<Data Name="BootTime">131731</Data>

<Data Name="MainPathBootTime">44331</Data>

<Data Name="BootKernelInitTime">27</Data>

<Data Name="BootDriverInitTime">9693</Data>

<Data Name="BootDevicesInitTime">3880</Data>

<Data Name="BootPrefetchInitTime">58648</Data>

<Data Name="BootPrefetchBytes">455536640</Data>

<Data Name="BootAutoChkTime">0</Data>

<Data Name="BootSmssInitTime">4699</Data>

<Data Name="BootCriticalServicesInitTime">8061</Data>

<Data Name="BootUserProfileProcessingTime">1476</Data>

<Data Name="BootMachineProfileProcessingTime">2469</Data>

<Data Name="BootExplorerInitTime">7687</Data>

<Data Name="BootNumStartupApps">23</Data>

<Data Name="BootPostBootTime">87400</Data>

<Data Name="BootIsRebootAfterInstall">false</Data>

<Data Name="BootRootCauseStepImprovementBits">0</Data>

<Data Name="BootRootCauseGradualImprovementBits">0</Data>

<Data Name="BootRootCauseStepDegradationBits">0</Data>

<Data Name="BootRootCauseGradualDegradationBits">0</Data>

:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, det enda som står är att det har tagit lång tid att starta datorn. Men det finns ju ingen anledning varför det nödvändigtvis skulle leda till att datorn kraschar. Blir tiden längre för var dag?

Du kan ju också pröva med att avinstallera antivirusprogram eller brandvägg och se om det påverkar.

<Data Name="BootPrefetchInitTime">58648</Data>

Någon annan vet kanske om man kan dra någon slutsats av den tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, det enda som står är att det har tagit lång tid att starta datorn. Men det finns ju ingen anledning varför det nödvändigtvis skulle leda till att datorn kraschar. Blir tiden längre för var dag?

Du kan ju också pröva med att avinstallera antivirusprogram eller brandvägg och se om det påverkar.

<Data Name="BootPrefetchInitTime">58648</Data>

Någon annan vet kanske om man kan dra någon slutsats av den tiden?

Har inte mätt "slöhetsnivån" så det är svårt att säga. Men visst är det skillnad sedan något halvår. Jag tar ogärna bort skyddet eftersom det ändå måste finnas. Har kört ett par program som kollar datorns kondition och fått resultatet "dålig" med en mängd registrerade fel. För att åtgärda dom krävs köp av programvaran, men är mycket osäker på om detta skulle hjälpa helt eller bara delvis. Ett alternativ är förstås att lämna in datorn för professionell genomgång. Tack i alla fall för att du ägnat tid åt problemet. Får se om någon annan vet mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar ju inte att du ska fortsätta köra datorn utan säkerhetsprogram utan bara för att kolla upp vad det kan vara för program som krånglar. Antivirus och brandvägg är ju två program som startar väldigt tidigt under uppstarten och därför kan påverka. I så fall kan man ju se om en ominstallation av samma eller annat antivirusprogram hjälper.

Registerstädningsprogram, som det verkar som att du har kört, är kända för att överdriva problem bara för att det ska kännas som att man måste köpa programmet. De orsakar dessutom ofta problem om man låter dem fixa allt som de påstår är fel. CCleaner är ett gratis program med en mycket försiktig registerstädningsfunktion, som inte brukar orsaka problem (även om det har hänt). Det kan du köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, jag kollade med ett dataserviceföretag och de rekommenderade starkt en uppgradering till Windows 7! Vista är enligt dom känt för tröghet och problem liknande mitt, och lär vara mer eller mindre borta på marknaden, så jag är benägen att följa deras råd. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att du börjar med en ominstallation av Vista. Alla Windows blir långsammare med tiden och inte är alla problem lösta bara för att man byter till en nyare Windows 7. Även i Windows 7 kan ju t ex antivirusprogram krångla och orsaka förlängda uppstartstider eftersom det är samma program. Man kan ju också tänka sig att det är något hårdvaruproblem och då blir det ju inte bra bara för att man byter Windows.

Det säljs väl inga Vista längre men nog är vi många som har kvar Vista i våra datorer, marknadsandelen för Windows 7 var väl ca 10% enligt någon rapport som jag såg för inte så länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog ändå räkna med en uppgradering så småningom så jag lutar åt W7 som utlovats vara skarpare än Vista. Får om inte annat marginal till kommande problem. Tack för dina förslag! Ha det gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är förbättrad jämfört med Vista, men jag tycker inte att det är värt uppgraderingspriset. Fast det finns andra i forumet som tycker annorlunda :)

Jag hittade igår sidan där det stod om marknadsandelarna för olika Windows: http://www.idg.se/2.1085/1.307950/windows-7-har-greppat-10-procent-av-marknaden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...