Mellberg Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Hej. Några dagar sedan installerade jag W7 på min stationära. Nu är det så här, datorn hängde sig lite igårkväll och jag stängde den genom startknappen, startade upp den igen och märkte att den rullade igång lite segare än vanligt. Nu när jag kom hem idag vill den inte boota upp alls. Det som händer är att den fastnar på när färgkluddarna har bildat flaggan. Vanligtvis brukar inte USB slottarna gå igång ifall nånting har gått snett med min dator men de gör det nu så jag antar att felet har med mjukvara att göra. Har ej tillgång till dvdn än men förmodligen nästa vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Det du kan göra tills vidare är att plugga ut all utrustning som du inte behöver för uppstart. Webbkamera, externa diskar osv är bra exempel på detta... se om det hjälper. // Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellberg Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 Allt utpluggat och kommer ändå inte vidare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Ok... prova felsäkert läge... väl inne i W7 så gör en återställning (systemåterställningspunkt)... eftersom du inte har en skiva menar jag. // Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Hej! Väl inne, kontrollera via Åtgärdshanteraren om det finns något fel rapporterat. Återkom med ev. felrapport om du kan få fram en sådan. Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Hej igen! Recovery CD om du har tillgång till en annan dator finns här! http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/ Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellberg Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 Tack för alla snabba svar. Dock så har problemet ändrats lite, jag har kommit in i W7 på något konstigt sätt fast datorn är seg och hänger sig på varje kommando för att sedan komma igång igen efter 30-40 sek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Hej, Har du försökt att skanna för ev. virus? Har du Malwarebytes installerat? Om inte hämta det här: http://www.malwarebytes.org/mbam.php Installera och kör en snabbskann. Hittar det ngt följ instruktionerna, återkom och klistra in en logg här. Loggar fins under fliken Logg. Om det inte går att installera eller köra programmet, återkom här. Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellberg Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 Grejen är att datorn tar mer än 5ggr att göra saker och det gör att programmen hänger sig, försökte att fixa programmet utan framgång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Hej, men du kan ladda ned från internet? Har du tillgång till en andra dator? Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellberg Posted April 12, 2010 Author Share Posted April 12, 2010 (edited) Japp, sitter vid en annan datorn nu. Provar den andra lösningen med Recovery DVDn Edited April 12, 2010 by Mellberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Har du gjort en systemåterställning till igår? På vilket sätt hängde sig datorn igår? Hur gammal är datorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dwarf Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Om du stängde av den via strömknappen på datorn så är det bra att köra en fullständig diskkontroll på hårddisken. Oftast räcker denna åtgärd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellberg Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 Hur kan jag göra en diskkontrol utan att kunna komma in i W7? De andra lösningarna har inte fungerat hitintills. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 (edited) Starta datorn, lägg i CDn, starta om datorn från CDn, Välkommen till. osv bör dyka upp, Tryck R, för att starta Återställningskonsollen, ange admin lösen om det frågas efter det, om ingen fråga tryck Enter. Vid kommandoprompten, skriv chkdsk /r Låt programmet köra tills det är klart, ostört, kan ta upp till 45 min - 1 tim, beroende på diskstorlek. Lycka till! Mvh Mats H Edited April 13, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellberg Posted April 13, 2010 Author Share Posted April 13, 2010 Menar du Recovery DvDn eller Windows 7, eftersom windows7 dvdn har ej kommit än. Och mina komponenter i datorn är Q9550 Quad 2.83GHz, 8gb (4x2) DDR2 RAM, Samsung (inte säker på modellen) 1TB, ATI Radeon 4870x2 2GB GDDR5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted April 13, 2010 Share Posted April 13, 2010 Menar du Recovery DvDn eller Windows 7, eftersom windows7 dvdn har ej kommit än. Och mina komponenter i datorn är Q9550 Quad 2.83GHz, 8gb (4x2) DDR2 RAM, Samsung (inte säker på modellen) 1TB, ATI Radeon 4870x2 2GB GDDR5 Hej! Ett förtydligande, mitt svar med kommandon etc, avsåg Recovery DvDn! Hoppas att allt ordnar sig. Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Borde vara en självklar sak för alla. Stänger man av med strömknappen, måste en diskkontroll köras. Såvida inte detta kommer upp på skärmen förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts