Gå till innehåll

köpa ny dator..


Recommended Posts

Hej

Jag har planer på att byta min gamla trasiga dator och behöver lite tips från proffsen....Den får kosta max 5000 riksdaler utan skärm och tangentbord.

Datorn ska endast användas till surf och musik/film och jag kommer aldrig spela annat en Harpan en gång om året..

Jag behöver:

moderkort med kravet att det finns elekrisk spdif utgång och klarar Win7 areo.Gärna en fjärrkontroll oxå

lämplig processor gärna 64bit men inget krav om presatndan kan höjas utan..

lämplig nätdel

dvd-brännare Blue-ray inte nödvändigt

låda

Win7

Dock kan låda och dvd-brännare plockas bort om det innebär ordentlig prestandaökning(då jag förmodligen kan använda dom gamla komponenterna)

Jag har säkert glömt annat som behövs men ni kan säkert fylla i det jag har missat..

Tack på förhand

polk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för ram minnen i dagsläget, samt grafikkort?

Elektrisk SPDIF?

Kommer väl med 2 förslag såhär på natten, kritisera dem gärna och kom med förbättringar för att trådskaparen ska få ett så bra och prisvärt paket som möjgligt, första är med core i5 det andra är med en core2duo

(www.dustinhome.se)

De ser ju ganska bra ut vid en snabbkoll förutom moderkorten som inte hade elektrisk spdif(elektrisk digital ljudutgång till motsats för optisk) och gärna en fjärrkontroll.

Visste väl att de va nått jag hade glömt.....Minnen måste jag köpa nya eftersom mina är för gamla till dagens moderkort

Grafikkortet jag har måste jag nog byta ut oxå för det är snart 5 år gammalt.

polk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad du tänker använda datorn till (inga tunga spel), så skulle jag rekommendera en Core i3 processor, för att hålla nere kostnaden. Perfekt för film och musik... billig, snabb, senaste strömsnåla tekniken (32nm = låg värmeutveckling) och inbyggd HD-grafik (behövs inget grafikkort). Tänk bara på att moderkortet måste ha stöd för Intels HD-grafik. Pengarna du sparar på cpu´n kan du lägga på mer/bättre RAM.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad du tänker använda datorn till (inga tunga spel), så skulle jag rekommendera en Core i3 processor, för att hålla nere kostnaden. Perfekt för film och musik... billig, snabb, senaste strömsnåla tekniken (32nm = låg värmeutveckling) och inbyggd HD-grafik (behövs inget grafikkort). Tänk bara på att moderkortet måste ha stöd för Intels HD-grafik. Pengarna du sparar på cpu´n kan du lägga på mer/bättre RAM.

Det låter intressant, jag har försökt hitta nåt moderkort som kan passa men hittar inget(kan ju inte så mycket tyvärr)Kan du rekommendera något som kan passa(el. spdif är ett krav o gärna fjärr)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en filtrerad sökning på prisjakt.nu... korten är kompatibla med Core i3 och har S/PDIF ut. Vad jag inte orkade kolla är om det är koaxial S/PDIF, men något skall du ju göra själv. ;) Jag misstänker dock att det kan bli svårt att hitta ett Socket 1156-kort med koaxial utgång eftersom HDMI-anslutningen ersätter den ljudutgången. Den optiska utgången är dessutom att föredra, då den inte är känslig för störningar. Har du varken HDMI eller optisk anslutning på skärm/förstärkare har jag för mig att det finns adapter, optisk till koaxial! Men kolla först om du hittar ett kort med koaxial utgång.

Edit:

Vad gäller fjärrkontroll så är det inte något som brukar följa med moderkortet, utan vissa chassi!

Edit2:

Jag hittade åtminstone 1 kort med koaxial utgång... så det finns i alla fall. Dock var det ganska dyrt.

Edit3:

Ett till lite bättre pris. ;)

Edit4:

En liten brasklapp... jag har ännu inte hittat något uttryckligt stöd för den Intels HD-grafik... trots att dom stöder Core i3.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer frågan åter igen "elektrisk spdif"? vad skiljer denna från optisk och koaxial?

Och hur ser en elektrisk spdif kontakt ut?

Jag menade koaxial men kom inte ihåg vad det kallades vid skrivtillfället :( sorry
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en filtrerad sökning på prisjakt.nu... korten är kompatibla med Core i3 och har S/PDIF ut. Vad jag inte orkade kolla är om det är koaxial S/PDIF, men något skall du ju göra själv. ;) Jag misstänker dock att det kan bli svårt att hitta ett Socket 1156-kort med koaxial utgång eftersom HDMI-anslutningen ersätter den ljudutgången. Den optiska utgången är dessutom att föredra, då den inte är känslig för störningar. Har du varken HDMI eller optisk anslutning på skärm/förstärkare har jag för mig att det finns adapter, optisk till koaxial! Men kolla först om du hittar ett kort med koaxial utgång.

Edit:

Vad gäller fjärrkontroll så är det inte något som brukar följa med moderkortet, utan vissa chassi!

Edit2:

Jag hittade åtminstone 1 kort med koaxial utgång... så det finns i alla fall. Dock var det ganska dyrt.

Edit3:

Ett till lite bättre pris. ;)

Edit4:

En liten brasklapp... jag har ännu inte hittat något uttryckligt stöd för den Intels HD-grafik... trots att dom stöder Core i3.

Jag tackar så hemskt mycket för ditt arbete e-son,uppskattas verkligen.

Jag tänkte till en början köra 32-bitars OS så då borde väl 2GB minne räcka eller behöver jag mera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte till en början köra 32-bitars OS så då borde väl 2GB minne räcka eller behöver jag mera?

Det räcker säkert... men jag skulle rekommendera både 64-bitars Windows 7 (för bättre säkerhet), och 4GB minne (för en bättre upplevelse).

Jag hittade en konverter som skulle kunna lösa eventuell brist på koaxial utgång.

http://www.webhallen.com/hemelektronik/85359-optisk_in_till_coaxial_ut_konverter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker säkert... men jag skulle rekommendera både 64-bitars Windows 7 (för bättre säkerhet), och 4GB minne (för en bättre upplevelse).

Jag hittade en konverter som skulle kunna lösa eventuell brist på koaxial utgång.

http://www.webhallen.com/hemelektronik/85359-optisk_in_till_coaxial_ut_konverter

Men hur är det med programtillgången till 64bits, är inte den ganska dålig?mycke drivrutinsproblem?

Ja det får nog bli en sån omvandlare isåfall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur är det med programtillgången till 64bits, är inte den ganska dålig?mycke drivrutinsproblem?

Ja det får nog bli en sån omvandlare isåfall

Det går lika bra med 32-bitars program även om operativet är 64-bit. Drivrutiner är inget problem med ny hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konvertern är en nödlösning... bättre att försöka hitta ett moderkort med koaxial utgång, om du måste ha det, eller kanske lägga till ett PCI-ljudkort med koaxial. Det hade varit lättare att söka efter rätt komponenter om vi vet hur du har tänkt dig att koppla ljud/bild. Vad finns för in/utgångar på ljudanläggning/skärm? Vad är det för ljudanläggning?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då får det nog bli 64..en fråga till..varför är 64 bits säkrare?

Nu finns det andra på forumet som kan det här bättre än mig, men en anledning i form av ett citat kan jag i alla fall bidra med...! Hoppas du förstår engelska!

Theres more good news: the current rootkits that have been written for 32 bit systems, including the infamous Sony music CD rootkit, dont work in the 64 bit OS. Thats because when updating the kernel code for the 64 bit version, Microsoft programmers took the opportunity to include a patch guard code that is part of the kernel makes it impossible to install a patch in a running kernel (which kernel mode rootkits do on 32 bit systems).

Likewise, processor vendors had an opportunity, in making the new 64 bit processors, to include security mechanisms. Both AMD and Intel include code in their 64 bit products to prevent the exploitation of buffer overflow and buffer underrun conditions.

http://www.windowsecurity.com/articles/64-Bit-Windows-More-Secure.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått igenom varenda moderkortstillverkare jag kan komma på, och tyvärr ser det ut som om alla kort som stöder Intels HD-grafik eller har integrerad grafik, saknar koaxial ljudutgång. Vill du ändå köra Core i3 med HD-grafiken, är den enda vettiga lösningen att lägga till ett PCI ljudkort och ta ljudet igenom det. En mer konventionell lösning med moderkort/grafikkort är kanske en enklare lösning trots allt. Socket 775-processorer är ju också ganska billiga nu... men känns lite som gårdagens teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Konvertern är en nödlösning... bättre att försöka hitta ett moderkort med koaxial utgång, om du måste ha det, eller kanske lägga till ett PCI-ljudkort med koaxial. Det hade varit lättare att söka efter rätt komponenter om vi vet hur du har tänkt dig att koppla ljud/bild. Vad finns för in/utgångar på ljudanläggning/skärm? Vad är det för ljudanläggning?

Sorry missade ditt inlägg igår...Jo stereon är ett golden theater försteg Som jag ska koppla ljudet till och bilden till en gammal projektor med vga .Problemet är att stereon står ca 7 meter från datorn och jag har redan dragit koaxialkabel inne i väggen, min gamla dator har just koaxial ut.hmm kom just på att jag borde kunna ta mitt gamla kort å stoppa i nya datorn visseligen är det gammalt men inte trasigt.Det kanske kan va nåt??

Redigerad av polk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kom just på att jag borde kunna ta mitt gamla kort å stoppa i nya datorn visseligen är det gammalt men inte trasigt.Det kanske kan va nåt??

Det borde fungera... förutsatt att det finns användbara drivrutiner till kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men se på fan det trodde jag aldrig...då va ju de problemet löst :D :D :D

Tack för all hjälp e-son, upskattas verkligen :)

Verkar som att vad du behöver, är i princip processor, minne och lämpligt moderkort med vga-anslutning! Resten fungerar ju tydligen, vad jag har förstått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...