Gå till innehåll

Är detta normalt?


Bobban70

Recommended Posts

Jag har svårt att tro att 23 flikar kan ta sådana enorma mängder minne. Jag öppnade 23 flikar själv för att testa - med olika webbsidor i alla - men kommer bara upp i knappt 65 MB, det är en tiondel av vad du har. För att testa ordentligt så skriv vilka sidorna är så får vi testa också och om det inte är sidorna så är det nog nåt tillägg som spökar. Skriv gärna vilka sådana du har installerade också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Vulfgar är Guru på foxen........... Razz

Tjau, jag har ju inte testat alla tillägg, då skulle jag vara tvungen att sitta framför datorn mer än 30 timmar om dygnet... och jag sitter där ju bara 20 :wink:

Jag funderar också lite på IE tab och också lite på Sessionsaver. Du har 2 olika tillägg för att hantera flikar, kanske det kan ge någon form av konflikt.

DOM inspector, Tabbrowser Preferences och Talkback lär knappast kräva den sortens minnesbelastning i alla fall. Alla dessa har jag erfarenhet av, möjligen då TP ihop med Tabclicking Options, men i version 0.6.1 - som ju du använder - av TCO så skall tydligen ev konflikt dom tilläggen emellan vara fixat.

Jag tror att det är IE tab - som ju har en inbäddad IE - och/eller Sessionsaver som är minnesätarna. Om du tycker det hela blir segt så tycker jag att du skall avinstallera ett av dessa tillägg, kolla om det blir bättre. Om inte, så fortsätt med nästa osv. Om du inte upplever något problem med minnesåtgången så spelar den ju ingen roll.

jag kollade mer om Sessionsaver, tror att det är den som är "boven"

* SessionSaver saves for each window and each tab whole browsing history, position, zoom level, session cookies, input values from forms, and more. This gathering of information takes time and CPU. If you have more than few tabs (say 50+) you may notice spikes in CPU usage every 10 seconds when SessionSaver gathers information and converts it into a string (for reference 70 tabs is about 32000 characters long string!). Having fewer windows or tabs leads to better performance

* make sure you check size of pref.js - keep in mind Sessionsaver saves all session info into this one file (which means that Firefox is essentially regenerating/recreating whole prefs.js going through prefs-1.js and pref.js.moztmp ...) every 10 seconds for auto-save. If prefs.js file is big writing will take time and leads to substantial hard drive activity!

If prefs.js size is more than 100KB then consider trimming it (remove old saved sessions!). I had 1MB and performance was so bad it made Firefox unusable for 5 seconds (or longer) essentially blocking any interaction with Firefox (especially when editing form ...) - not good ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
det är ett buggfel i firefox jag hade inga tillägg låg på ca 200-300 MB i minnesanvändning flertal har anmält det till mozilla på deras bugzilla.

bara vänta på nya uppdateringar -.-

Har för mig att jag läst att Mozilla hävdar att anledningen till att den stora minnesmängden som tas upp av FireFox är att alla sidor man besöker lagras i minnet. Ofta så backar man i webbläsaren och då ska sidorna man besökt snabbt dyka upp... de besökta sidorna skulle också förbli förrenderade vilket kan öka minnesmängden en del.

Personligen ställer jag mig skeptisk till detta och anser att det är en bugg. Vi får se hur det blir med minnesanvändningen i framtida FF! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är konstigt att det inte drabbar alla. Jag har inte råkat ut för detta fenomen någon gång med någon av dom datorer som jag "har hand om". Kan det bero på hur man surfar? Vilka sidor man är inne på?

Jag har provat med massor av flikar öppna - för mej är massor med flikar mer än 20 - låtit bli att stänga foxen på ett par dagar, gått fram och tillbaka utan att lyckas komma upp i mer än som högst 65 - 70 MB. Är det verkligen vanligt med så hög minnesanvändning som ett par hundra MB? Skulle vara väldigt intressant om alla firefoxanvändare ville komma med info om detta och då också kanske hur många flikar som är öppna samtidigt.

Jag skall försöka testa lite med Opera parallellt, öppna samma sidor i samma antal flikar och kolla hur stor skillnaden i minnesanvändning blir. Hoppas att fler vill kolla lite på detta, ett intressant problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vulfgar skrev:

Hoppas att fler vill kolla lite på detta, ett intressant problem.

Gjorde ett litet test med Opera och FireFox för att se om detta fenomen även drabbade mig eller inte.

Men ser ut att vara helt ok  ;)

Opera webläsare 20 websidor/flikar:

19 324Kb

Opera20websidorppna.jpg

FireFox webläsare 20 websidor/flikar

61 404Kb

FireFox20websidorppna.jpg

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det här problemet är ju på "tapeten" redan ...............

Om man ska kalla det bugg eller funktion är väl svårdefinierat.

Men iaf ett "sophögsproblem" dvs cachen, precis som det kan bli med IE. Kör man en berdbandsanslutning så ställer jag iaf cachen på ett minimum tex 10MB, rekommenderat

kanske 50MB som verkar vara standard nu för tex IE7.

http://weblogs.mozillazine.org/ben/

http://www.idg.se/ArticlePages/200602/15/2...4745_MD.dbp.asp

Förmodligen blir problemet i kubik med någon addon som cachar ännu mer...... :P

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...