Gå till innehåll

Aktuell säkerhetsuppdatering kraschar XP


thomcats

Recommended Posts

Du har den ursprungliga, första biosversionen (0151) och det har släppts några versioner efter det. En uppgradering till senaste version (0803) skulle kunna vara en god idé.

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5E3%20Premium/WiFi-AP@n&os=17&SLanguage=en-us

Ja, jag kan se att det kommit ut några versioner sedan dess så att säga. Men, men... hm... flasha BIOS är inte något man gör hur som helst. Skulle något gå fel där, så hjälper väl inga backups i hela världen? Då kanske jag måste ominstallera både XP och Win7?

Finns det några säkerhetsåtgärder man kan vidta om en flash skulle visa sig fatal?

:unsure:

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios-flash påverkar inte operativsystemet på det viset. Det är en krets på moderkortet som får nytt "operativsystem", skulle man kunna säga. Hur som helst, så kan denna krets naturligtvis kollapsa om något går fel, vilket medför ny krets, i dom fall det är möjligt, eller nytt moderkort. Nu är det ytterst ovanligt att något sådant händer, om man inte klantar till det ordentligt när man flashar. Följ bara dom instruktioner som finns så behöver du inte vara särskilt orolig.

Här finns instruktioner. Jag skulle förorda att du använder EZ Flash-metoden.

In case of BIOS update failure, please follow instructions in your User's Manual for guidelines on BIOS recovery via CrashFree BIOS. In the event that BIOS recovery is not recoverable via CrashFree BIOS, please contact your place of purchase for further assistance on BIOS recovery.
Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios-flash påverkar inte operativsystemet på det viset. Det är en krets på moderkortet som får nytt "operativsystem", skulle man kunna säga. Hur som helst, så kan denna krets naturligtvis kollapsa om något går fel, vilket medför ny krets, i dom fall det är möjligt, eller nytt moderkort. Nu är det ytterst ovanligt att något sådant händer, om man inte klantar till det ordentligt när man flashar. Följ bara dom instruktioner som finns så behöver du inte vara särskilt orolig.

Här finns instruktioner. Jag skulle förorda att du använder EZ Flash-metoden.

Tack så hemskt mycket! Jag skall tänka ALLVARLIGT på detta och i första hand studera all support och allt säkerhetsmaterial innan jag ger mig i kast med det.

:rolleyes:

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan naturligtvis inte lova att det är så, men det KAN vara vad som behövs för att uppdateringarna skall gå igenom. Du bör även kontrollera så att du har senaste drivrutiner... framför allt för chipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan naturligtvis inte lova att det är så, men det KAN vara vad som behövs för att uppdateringarna skall gå igenom. Du bör även kontrollera så att du har senaste drivrutiner... framför allt för chipset!

Ok, jag skall titta på det också!

:rolleyes:

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller nu på och läser guiden för EZ Flash som finns på ASUSs sida. Där står i anvisningarna följande:

"When the system it at POST after boot-up, please press "Alt" + "F2" to enter EZ Flash.

Vad avses med POST i detta fall? Vilket läge befinner man sig då i? Är detta direkt efter booten, innan man kommit in i operativsystemet, skall man befinna sig i BIOS eller skall XP ha startat och man befinner sig i vanligt arbetsläge så att säga?

Jag har inte längre någon floppy drive på min dator utan kommer att lägga den komprimerade BIOS-uppdateringen på ett USB-minne. Vill vara totalt säker på att jag förstår alla instruktioner innan jag fortsätter med detta.

Vidare, kommer även Win7 att ta del av flashen eller måste proceduren med uppdatering ske även i det operativsystemet?

Tack för hjälp på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller nu på och läser guiden för EZ Flash som finns på ASUSs sida. Där står i anvisningarna följande:

"When the system it at POST after boot-up, please press "Alt" + "F2" to enter EZ Flash.

Vad avses med POST i detta fall? Vilket läge befinner man sig då i? Är detta direkt efter booten, innan man kommit in i operativsystemet, skall man befinna sig i BIOS eller skall XP ha startat och man befinner sig i vanligt arbetsläge så att säga?

Jag antar att dom menar på samma sätt som om du skulle in i bios. Du trycker alltså Alt+F2 istället för Delete. Alternativet är om det finns tillgång till EZ Flash inne i bios enligt beskrivning.

Jag har inte längre någon floppy drive på min dator utan kommer att lägga den komprimerade BIOS-uppdateringen på ett USB-minne. Vill vara totalt säker på att jag förstår alla instruktioner innan jag fortsätter med detta.

Du måste packa upp zipfilen innan du lägger ROM-filen på usb-minnet.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

POST = den test av hårdvaran som BIOS gör http://en.wikipedia.org/wiki/Power-on_self-test

så det är medan BIOS-skärmbilden visas, innan Windows ens har börjat köra lite grann.

BIOS är för datorn och inte för något visst installerat operativsystem, så en gång räcker.

Jag antar att dom menar på samma sätt som om du skulle in i bios. Du trycker alltså Alt+F2 istället för Delete. Alternativet är om det finns tillgång till EZ Flash inne i bios enligt beskrivning.

Du måste packa upp zipfilen innan du lägger ROM-filen på usb-minnet.

Tack, tack båda två, då är jag med. Jag tror att mitt nuvarande BIOS stöder EZ Flash men givetvis skall jag gå in och titta innan jag gör några vidare åtgärder.

Jag återkommer med besked om jag lyckats eller inte så småningom, när jag har tid att göra detta.

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Återkommer nu här efter att ha genomfört en uppdatering av chipset drivrutin och en flash av BIOS. Tyvärr är det så att det inte förändrar något beträffande uppdateringen KB979683. Jag kom så långt idag vid andra startförsöket, att jag kunde välja felsäkert läge och se de första drivrutinerna läsas in, innan datorn återigen stoppade upp, släckte ned skärmen och visade skylten "entering into sleeping mode" och gick tillbaka till starten igen.

Om jag i detalj hade vetat exakt VAD som 979683 förändrar i datorns kärna, så hade det kanske varit lättare att spåra felkällan, men ingen tycks veta eller kunna upplysa om det.

Som det är nu tycks jag endast ha två val: 1) antingen får jag fortsätta att dölja uppdateringen KB979683 eller också 2) väntar en ominstallation i dess helhet av Windows XP.

Inte så kul. :(

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan med XP som har upplevt problem med den patchen, eller kan du thomcats se problemet på en annan XP-maskin också?

Ja: den ena av mina två datorer en Asus E-box kan inte installera just KB979683! Den försöker varje gång jag stänger av datorn. Vad kan jag göra? Min andra dator en AMD 64 har installerat den. Datorn går OK men hur ska jag kunna installera den - det går inte heller att starta installationen när datorn startat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja: den ena av mina två datorer en Asus E-box kan inte installera just KB979683! Den försöker varje gång jag stänger av datorn. Vad kan jag göra? Min andra dator en AMD 64 har installerat den. Datorn går OK men hur ska jag kunna installera den - det går inte heller att starta installationen när datorn startat.

Det är en intressant information, för det pekar på att det är ASUS moderkort, som kanske inte är helt kompatibla med den nya tekniken. Det är ju ett ASUS moderkort (P5E3 Premium) som jag kämpar med. Då kanske det också är på det sättet att det är ASUS, som måste komma med en uppdatering för att nå en lösning på problemet. Men givetvis är jag inte säker. Det är ju väldigt många inställningar, som kan ändras i BIOS, och jag har inte vågat fördjupa mig i det. Jag har flashat BIOS till sista utgåvan av mitt eget moderkort och mer kan jag inte göra.

Jag har också haft ingående kontakt med Microsoft Support i detta ärende och inte heller de har lyckats komma fram till en lösning; vi har provat i stort sett allt.

För att skaffa mig andrum och tid att bestämma vad jag skall göra här - ominstallera fullt ut, flytta något av OS till en helt annan dator och slopa dual boot och nu (med dina indikationer förhanden) kanske byta ut moderkortet - så har jag tillsvidare dolt denna uppdatering. Om ditt XP fungerar oklanderligt för övrigt, så kanske det är en tillfällig lösning för dig också. Du gör det på Microsofts huvudsida för uppdateringar.

Det är också rätt speciella förutsättningar, som skall till, innan man råkar ut för några skador om man inte har gjort uppdateringen KB979683. Jag citerar ur Microsofts text:

= = = = = =

Vulnerabilities in Windows Kernel Could Allow Elevation of Privilege (979683)

This security update resolves several privately reported vulnerabilities in Microsoft Windows. The most severe of these vulnerabilities could allow elevation of privilege if an attacker logged on locally and ran a specially crafted application. An attacker must have valid logon credentials and be able to log on locally to exploit these vulnerabilities. The vulnerabilities could not be exploited remotely or by anonymous users.

= = = = = =

Med andra ord så måste en person med dåliga avsikter befinna sig i ditt hus, vid din dator, kunna logga in på den och sedan utföra sin attack. I mitt fall kommer ingen obehörig åt min dator, så jag har därför beslutat mig för att dölja uppdateringen KB979683 i väntan på lösningar - antingen från Microsofts sida eller från ASUS.

cheers

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...