Gå till innehåll

Flytta filer från dator med Windows 98?


Recommended Posts

Har en gammal bärbar dator med Windows 98 i.

På denna datorn finns det en hel del filer lagrade och datorn är i det närmaste proppfull m.a.p. hårddisken.

P.g.a. olika anledningar så är det vissa saker som inte längre fungerar på datorn, bl.a. internetanslutningen

som gjordes via ett instickskort. Vet att det var en hel del strul med att få detta att fungera bl.a. då för att det

var Windows 98. Nu låser sig hela datorn då detta kort ansluts.

Kort sagt, så finns det något enkelt och bra sätt att få över alla filer från den här datorn till en annan dator?

USB-minnen fungerar ej till Windows 98, i alla fall inte till denna versionen.

CD-brännare finns ej. Att ansluta externa CD-brännare är också svårt när det handlar om Windows 98.

Finns fungerande diskettstation men det vet ju alla hur lång tid det tar att flytta filer in på diskett och sen över

till en annan dator. Ser det som ett nära på omöjligt projekt. Är nog tusentals digitala bilder på ca 1 MB/st och

det blir då en bild per diskett...

Finns det några vettiga alternativ egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En usb-ansluten hårddisk. Drivrutiner får du troligen installera manuellt. t.ex. från CD.

Glömde säga det att även det alternativet är prövat. I alla fall satte jag den kontakt jag har i "min" datorbutik

på att undersöka just det här med extern hårddisk men jag fick negativt svar efterom det var Win 98 det

handlade om. Problemet var väl just det att det inte fanns drivrutiner gjorda för Win 98 till de här hårddiskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På "den gamla goda tiden" kopplade man ihop datorer med en korsad nätverkskabel! Skulle kunna fungera att föra över/hämta filerna den vägen!

Exempel:

http://www.webhallen.com/hardvara/kablar_och_adaptrar/natverk/cat5e_korsad/

Skall låta det vara osagt om det finns uttag för nätverkskabel på denna dator.

Men om det nu finns så skall man väl ha någon typ av program också. Eller?

Nånting säger mig att "förr" kunde man flytta data mellan datorer med hjälp av

något program som hette "FX" eller nåt sånt. Tror man hade en kabel av den

typen man hade till skrivare innan dom gick över till USB. Men den kabeln

kanske också var "korsad" på nåt sätt. Minns att den var röd i alla fall och till

skrivarna var dom gråa.

Använde inte detta själv men såg någon gång en person som gjorde detta för nåt

tiotal år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du plocka ur disken och koppla den till en annan dator

Bärbar dator. Gammal. Tror den är väldigt inkapslad och knappt gjord för att enkelt ta isär.

Men för min del spelar det ingen roll egentligen om jag gör sönder datorn för att komma

åt hårddisken. Det är ju det som ligger på disken som är viktigt.

Men du menar att det inte skall vara några problem med detta om jag bara får ur disken hel?

Nåt man gör själv eller lämnar in för? (Är ingen "hacker" och vill inte riskera att sabba det

som ligger på disken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall låta det vara osagt om det finns uttag för nätverkskabel på denna dator.

Men om det nu finns så skall man väl ha någon typ av program också. Eller?

Nånting säger mig att "förr" kunde man flytta data mellan datorer med hjälp av

något program som hette "FX" eller nåt sånt. Tror man hade en kabel av den

typen man hade till skrivare innan dom gick över till USB. Men den kabeln

kanske också var "korsad" på nåt sätt. Minns att den var röd i alla fall och till

skrivarna var dom gråa.

Använde inte detta själv men såg någon gång en person som gjorde detta för nåt

tiotal år sedan.

Med det programmet så använde man en seriell kabel från seriellporten, skulle det inte funka att flytta hårddisken så finns kabel att köpa på kell&comp

kan vara lite struligt att få över filer till en med "modernare" operativ, och på nyare datorer så börjar seriellporten att försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jowas förslag är det enklaste och i längden bästa och billigaste.

Jag har på alla mina gamla bärbara, från Toshiba Satellite 110cs och framåt kunnat montera ur hårddisken enkelt.

I de flesta fall sitter den skruvad i en hållare som även den är skruvad fast.

Det finns som sagt konverters att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Jag har min Dell P3 700Mhz med Windows 98SE kopplad i nätverk med min XP/Vista dator och delar helt enkelt ut hårddisken från Windows 98Se och kan där med ladda upp/ner filer. Hur enkelt om helst!

Om din dator saknar nätverskort så finns det troligtvis massvis med Nätverks adaptrar på t.ex

Tradera.com eller blocket.se

(när jag menar nätverksadaptrar så talar jag om den där porten som finns på bärbara datorer...kommer inte på just nu vad den heter ps? pc? nånting..)

Redigerad av calgar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

du nämnde inte vilket språk ditt operativsystem använder men här finns drivrutiner för USB-minnen för windows98 och 98SE

Engelsk Version endast (enligt hemsidan)

http://www.technical-assistance.co.uk/kb/usbmsd98.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...