Gå till innehåll

Svårt att få varaktigt sjukersättning?


Stim

Recommended Posts

Detta beror helt och hållet på vad det gäller! Har själv fått en arbetsskada och bråkat i 20 år, men fått avslag varje gång jag ansökt och bråkat, så nu har jag lessnat. Det var ett svårt fall trots gamla regeln. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare har tidsbegränsat sjukersättning och oroar ihjäl sig hur det skall gå när perioden han nu har snart går ut. Han ska söka varaktig men detta tror han inte kommer beviljas så som nya reglerna ser ut. Han orkar inte ens ta hand om ansökningarna själv då han gett upp att ens försöka ansöka för han är så säker på sin sak.

Det har gott så långt att han till och med överväger självmord för allt stress och oro han känner inför detta. Jag vet inte vad jag själv kan göra annat än hjälpa till med ansökan, försöka få iväg han till nån läkare. Om läkarintyg som dels krävs men han orkar inte ens det. Utan det kommer varaktig eller tidsbegränsat (om det funnits kvar) ens beviljas.

Vet ärligt talat inte vad jag själv kan hjälpa till med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du får försöka ta med honom till någon psykakutmottagning, i ett läge där han är mottaglig för det.

Att ta se andra människor, nära vänner, inte orka med sin tillvaro är hårt.

Men det du gör, mycket eller lite, hjälper honom en bit på rätt väg.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både jag och andra har försökt få iväg han men han vägrar och han är medveten om att allt bara kommer att bli värre om han inte träffar läkare för intyg. Haft lite planer på med våld försöka tvinga med honom till läkare men det lär inte fungera. Skickar man läkare till honom så öppnar han inte. Känns lite som han redan bestämt sig för att skita i allt om det han oroar sig för skiter sig.

Är lite som han lagt oron bakom sig för känna sig bättre och inte behöva tänka så mycket. Men det leder ju bara till att man skjuter fram problemet i stort sätt och minskar sin möjlighet till varaktig ännu mer bara. Eller minskar och minskar, det är helt kört om han inte kommer i kontakt med läkare för intyg som kan skickas med i ansökan.

Men det är en tid kvar och man kommer kanske på något smart för tvinga iväg han eller om han själv kommer på andra tankar. Perioden går ut om ca 3 månader och än finns det hopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han nu är sjuk så borde det väl vara i hans eget intresse att söka läkarhjälp så att han kan bli bättre och komma tillbaka till arbetsmarknaden.

Du har tydligen inte läst tråden.

Det gäller ju en person som är så dålig att han klarar inte av sig själv.

Då kan man inte ta sig själv i kragen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...