Gå till innehåll

Administratörsbehörighet?


Hoegstroem

Recommended Posts

För ca. 2 veckor sedan uppgraderade jag mitt Vista 64-bit till Windows 7 64-bit genom ett Windows 7 Upgrade Kit levererat av datorns tillverkare (Packard Bell). När jag skulle uppgradera fick jag meddelandet att jag borde uppdatera mina lagringsstyrenheter, eftersom dessa kanske inte skulle fungera korrekt efter uppdateringen. Men eftersom jag inte hittade någon uppdatering på datorn och inte heller på internet struntade jag i detta.

Efter uppdateringen verkade Windows 7 fungera korrekt, men efter ett tag märkte jag att macros till vissa spel, lagrade i spelens mappar, inte fungerade längre. För att få dem att funka tänkte jag att jag kunde ta bort macro-filerna i de mappar de var sparade i. Men när jag skulle göra detta fick jag meddelandet att jag måste ange administratörsbehörighet för att kunna ta bort mapparna. Problemet är att jag är administratör, på alla användare.

När jag istället försökte ominstallera spelen gick inte detta heller eftersom vissa filer inte gick att ta bort. Det ledde till att jag inte kunde installera dem igen.

Jag har inte testat detta på andra filer jag sparade i Vista men risken finns väl att samma problem finns där.

Är det någon annan som har stött på detta problem, har det något att göra med lagringsstyrenheterna? All hjälp uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ACL:erna, dvs de behörigheter som är satta på mapparna/filerna. Om du tar egenskaper på en mapp kan du sedan välja Säkerhet > Avancerat. Börja med att ta ägarskap på filen eller mappen och välj att ersätta på alla objekt. Lägg sedan till ditt konto i listan över användare/grupper (på första fliken "Behörigheter") som har behörighet på filerna/mapparna och välj även här att ersätta på alla objekt. Detta bör göra susen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Hej,

"Problemet är ACL:erna, dvs de behörigheter som är satta på mapparna/filerna. Om du tar egenskaper på en mapp kan du sedan välja Säkerhet > Avancerat. Börja med att ta ägarskap på filen eller mappen och välj att ersätta på alla objekt. Lägg sedan till ditt konto i listan över användare/grupper (på första fliken "Behörigheter") som har behörighet på filerna/mapparna och välj även här att ersätta på alla objekt. Detta bör göra susen."

Efter att ha valt; Säkerhet > Avancerat och sen fliken Ägare > men i Redigera kommer meddelande från "User ACCount Controll" > "Tillåter du att följande program kan användas för att ändra på den här datorn" plus att jag ska ange adminstratörslösenord och utan möjligheten att trycka på "Ja". Kan nämna att av samma skäll kan inte ta bort "User ACCount Controll".

Väntar tacksamt på svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...