Gå till innehåll

Trådlös router, ange kanaler


Recommended Posts

Som jag tagit upp i en tidigare tråd håller jag och grannen på att konfigurera ett nätverk efter bästa förmåga.

Grannen har en extender i sitt fönster som förstärker signalen som kommer från mig. Nu är min fråga om det kan göra "linan" mer stabil om man låser W-lan på en specifik kanal. I min router står det på "Auto" och hemma hos mig fungerar det utmärkt. Nu läser jag manualen till Extendern och där står att man ska ange vilken kanal som ska användas. Missförstå inte... allt fungerar, men jag blir nyfiken på om det kan göra skillnad att sätta en specifik kanal i min router och sedan samma i hans extender? Måste jag ange denna kanalen i alla enskilda datorer också eller bara i Setupen i extendern?

För och nackdelar med att låsa linan på en specifik kanal?

Startade detta som en enskild tråd med avsikt... ämnet skiljer sig från förra tråden.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis måste du sätta samma kanal i "Extendern" som routern. På datorerna behöver du inte ange någon kanal.

Anledningen till att byta kanal beror på om det finns många trådlösa nät i närheten, jag t.ex har mellan 20-30 stycken när jag kollar med det här programmet, http://www.nirsoft.n...twork_view.html

Kan man hitta en egen kanal så behöver man inte konkurrera andra om samma frekvens. Annars spelar det ingen roll vilken kanal man använder.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte spelar någon roll vilken kanal man använder, är en sanning med modifikation. Kanal 1, 6 och 11 är dom "rena" kanalerna... d.v.s dessa frekvenser överlappas inte av dom andra, vilket medför mindre risk för störningar. Man bör alltså välja en av dessa 3 om möjligt!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte spelar någon roll vilken kanal man använder, är en sanning med modifikation. Kanal 1, 6 och 11 är dom "rena" kanalerna... d.v.s dessa frekvenser överlappas inte av dom andra, vilket medför mindre risk för störningar. Man bör alltså välja en av dessa 3 om möjligt!

Som du skriver så är det en sanning med modifikation, att 1,6 och 11 kallas rena beror ju på att dom ligger så långt isär så att dom inte stör varann.

Channel Lower Frequency, Central Frequency, Upper Frequency

1 2.401 2.412 2.423

2 2.406 2.417 2.428

3 2.411 2.422 2.433

4 2.416 2.427 2.438

5 2.421 2.432 2.443

6 2.426 2.437 2.448

7 2.431 2.442 2.453

8 2.436 2.447 2.458

9 2.441 2.452 2.463

10 2.446 2.457 2.468

11 2.451 2.462 2.473

Är det trångt i nätet och ser ut så här (bifogad bild) så gäller det att hitta någon kanal som ligger så långt ifrån andra som möjligt.

Om det som på bilden är många som använder 1, 6 och 11 som kan dom störa varandra.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det trångt i nätet och ser ut så här (bifogad bild) så gäller det att hitta någon kanal som ligger så långt ifrån andra som möjligt.

Om det som på bilden är många som använder 1, 6 och 11 som kan dom störa varandra.

Helt riktigt... ser det ut så i nätverkslistan så är det så klart tufft! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic... (det är trots allt min tråd :lol: )... för ett säkrare nätverk, kan jag låsa MAC-adresserna i routern till de valda datorerna som ska användas i nätverket? Det är 6 datorer och 2 iPhone.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer följdfrågorna... :lol: Vad är fördelarna med detta? Nackdelar? Hur delas MAC-adresser ut i de enskilda datorerna? Är MAC-adresser fasta och när tilldelas dom? Vid installation av hårdvara eller?

Trots mina många år bakom datorer lär jag mig fortfarande... så jag ursäktar min frågvishet. Försöker bara bena ut begreppen.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAC-adresserna är unika för varje nätverkskort som tillverkas. Så MAC-adressen följer kortet och inte datorn.

Fördelar är väl att du hindrar obehöriga MAC-adresser att ansluta mot routern.

Nackdelen är att har du tillfälliga besökare med dator så kan dom inte ansluta till routern utan att du lägger in MAC-adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en bra kryptering så räcker det och MAC-filtrering ökar inte säkerheten.

Visserligen får varje nätverkskort en MAC-adress vid tillverkningen, men för många nätverkskort är MAC-adressen ändringsbar och kan sättas till MAC-adressen för en av de datorer som redan använder nätverket. Det är inga problem att få fram MAC-adresser genom att avlyssna trafiken så att ha MAC-filtrering stoppar inte den som verkligen vill in. Har man lagt mycket tid och pengar på att få fram krypteringsnyckeln så är MAC-filtrering ingen match alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...