Gå till innehåll

Norton är en skandal för Win7


Gäst jens.p

Recommended Posts

Gäst jens.p

Klart att det är mer Hps fel än Nortons!!! Det är dom han köpte en produkt av och det är dom som hålls ansvarig för dess funktion. och Norton tillhör div 2 lol sluta nu du har inte den kunskapen att bedöma det.

Det var Cicilia som presentera en lista från ett mycket trovärdigt testcenter,

där kom Norton långt ner, t.o.m gratisprogrammen kom långt ovanför.

Så man undrar vad just Norton tar betalt för (?) marknadsföring med mutor kostar pengar :lol:

Lite förvånande att se dina mastodonta försvarstal om Norton, du brinner verkligen för detta amerikanska företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 105
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Nu baseras inte mina slutsatser på ett resultat utan många. Kolla runt själv. Jag brinner inte för nåt företag men jag brinner för norton som produkt eftersom jag är mycket nöjd med det. Är det bara Norton som tar betalt? Gratis lösningar är ofta inte kompletta eller sponsras av reklam eller annat så det finns alltid nåt bakom. Vad använder du själv och rek för antivirus och åter igen vad använder it nördar för säkerhetslösning? Delar av det Cecilia har länk från är från AV Comparatives och där blev Norton internet securty vald till årets säkerhetsprodukt vid årsskiftet även om det inte vann alla deltester. Du slänger ur det mycket utan direkta grunder och det är det jag vänder mig emot.

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var Cicilia som presentera en lista från ett mycket trovärdigt testcenter,

där kom Norton långt ner, t.o.m gratisprogrammen kom långt ovanför.

Norton kom inte långt ner utan de kom på plats 7 av 19. Dessutom räknas 18 av de testade program som bra antivirusprogram. Det finns många antivirus som skulle få sämre resultat än Trend Micro som ligger på plats 18 med 91% i detektionsgrad. Som jag skrev i inlägget så har Symantec fått det bästa betyget Advanced +.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Som jag skrev i inlägget så har Symantec fått det bästa betyget Advanced +.

Det ursäktar inte deras oetiska marknadsföring. Dom tvingar sig på konsumenten genom förinstallation på nya datorer, som därmed försätter folk i en sorts utpressningssituation med allt vad det innebär av ökade kostnader, frustration och tidsspillan. Normalanvändaren har ingen aning om hur han skall hantera ett antivirusprogram som efter 3 månader slutar att fungera. Han har då 2 saker att välja på... betala en yrkesman för att bli av med skiten och återfå en fungerande dator eller betala symantec för att aktivera ett program som sedan Vista introducerades mest består av ett gäng onödiga och tyngande program (även om man har lyckats få till en bra version av själva antivirusprogrammet). Man kan lätt se likheterna med falska antivirus vad gäller tillvägagångssättet. Att detta sen sker med både Microsofts och datortillverkarnas goda minne, gör ju inte saken bättre. Det är inget annat än en stor skam för hela branchen. Hade det varit lite stake i Microsoft så hade man satt press på datortillverkarna för att stoppa detta ofog. För det är precis som jens.p säger... samma normalanvändare som inte vet hur han skall hantera problemet, han känner heller inte till sambandet och tillskriver istället Windows problemen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ursäktar inte deras oetiska marknadsföring. Dom tvingar sig på konsumenten genom förinstallation på nya datorer, som därmed försätter folk i en sorts utpressningssituation med allt vad det innebär av ökade kostnader, frustration och tidsspillan. Normalanvändaren har ingen aning om hur han skall hantera ett antivirusprogram som efter 3 månader slutar att fungera. Han har då 2 saker att välja på... betala en yrkesman för att bli av med skiten och återfå en fungerande dator eller betala symantec för att aktivera ett program som sedan Vista introducerades mest består av ett gäng onödiga och tyngande program (även om man har lyckats få till en bra version av själva antivirusprogrammet). Man kan lätt se likheterna med falska antivirus vad gäller tillvägagångssättet. Att detta sen sker med både Microsofts och datortillverkarnas goda minne, gör ju inte saken bättre. Det är inget annat än en stor skam för hela branchen. Hade det varit lite stake i Microsoft så hade man satt press på datortillverkarna för att stoppa detta ofog. För det är precis som jens.p säger... samma normalanvändare som inte vet hur han skall hantera problemet, han känner heller inte till sambandet och tillskriver istället Windows problemen.

Något jag faktiskt håller med till 100%. Det hade ju faktiskt varit en annan sak om det fanns en "gratisvariant" som inte hade slutat fungera efter 3 månader.

Alltså... datortillverkarna har nog duktigt med intäkter på sina levererade datorer med förinstallerade program. Att protestera är nog ganska lönlöst... En rättsprocess a´la Microsoft är nog det som skulle göra susen. I slutänden ska kunden kunna ges ett val vilket program som ska skydda datorn. Och de som ska finnas med som möjliga förslag ska kunna erbjuda en helt gratis variant...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att amerikansk företagskultur bygger på härskartekniker och terror. Cheferna ser bara dom ekonomiska vinsterna, och dom som verkligen ser problemen vågar inget säga, av rädsla att bli av med jobbet eller spoliera karriären. Konsumenten pissar man som vanligt på... utan att ens ha anständigheten att kalla det regn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog missat marknadens vindar totalt.

Mac-nördarna stora argument är just detta med strul, dom tar enorma marknadsandelar varje dag.

Jag är mac-hatare - så det stör mej. Är du windowsfreak som jag (?) så får du nog tänka om.

jens

Jag är också en mac-hatare och jag har en kompis på kollot som använder mac och som säger att den är mycket bättre än Windows. Fan va jag lackar på han hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att detta sen sker med både Microsofts och datortillverkarnas goda minne, gör ju inte saken bättre. Det är inget annat än en stor skam för hela branchen. Hade det varit lite stake i Microsoft så hade man satt press på datortillverkarna för att stoppa detta ofog.

De vill nog också framöver se MS Office förinstallerat Så jag väntar mig inget från det hållet. ;):(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vill nog också framöver se MS Office förinstallerat Så jag väntar mig inget från det hållet. ;):(

Nej att amerikanska multijättar helt plötsligt skulle börja agera utifrån sina kunders bästa, är naturligtvis en utopi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte använda Norton om jag så fick betalt för det.

Sämsta skit jag varit med om, och det ligger ju installerat på min maskin när jag blåser om den med Vista recovery.

Har kört Panda sedan det släpptes (minns inte när dock) och har aldrig haft problem.

Funkar även felfritt i W7 X64 då jag har x64 programvaran av Vistahp/W7hp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Jag är också en mac-hatare och jag har en kompis på kollot som använder mac och som säger att den är mycket bättre än Windows.

Fan va jag lackar på han hela tiden

Visst är det frustrerande.

Jag bryr mej aldrig om när folk slår på olika program och gaggar om vilket Windows som är bäst.

Men på senare tid stöter jag på nya mac-användare som vill frälsa pc-folk, hur himla bra mac är,

"allt bara rullar utan problem" - är deras slogan, och alla verkar ha lyssnat på samma frälsare.

Det var orsaken till jag valde att posta inlägget, då vissa prog-företag förstör för windowsanvändare,

och i detta fall med windows goda renumé.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Som jag skrev i inlägget så har Symantec fått det bästa betyget Advanced +.

Jag vet inte om du vill försvara norton nu (?) men det var Du som tala om att det fanns sex

bättre virusprogram på marknaden - och fick därmed Silenz ledsen :(

Sedan tror inte jag det finns nåt 100% opartiskt testcenter, så länge dom granskar just denna bransch.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

För mig är matematiken enkel!!

Är Norton förinstallerat på en laptop som jag köpt är det laptop tillverkarens fel inte Nortons.Så vilka är "dom som tvingar" egentligen?

Ska vi prata etik mm så kan man inte handla snart nåt nu för tiden. Vare sig i dator branchen eller annat. Går inte ens skicka pengar till en hjälp organsisation så är det någon som skor sig på det

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

För mig är matematiken enkel!!

Är Norton förinstallerat på en laptop som jag köpt är det laptop tillverkarens fel inte Nortons.Så vilka är "dom som tvingar" egentligen?

Ska vi prata etik mm så kan man inte handla snart nåt nu för tiden.

Du menar "alla är likadana", så det rävspelet Norton kör är okej?

Jag vet folk som köpt den där NAV-nyckeln till slut, när dom skall lägga in den bråkar det.

Då ringer dom norton support, där kostar det 11kr /minuten, för att få igång deras produkt, som dom redan betalat för.

Felet är att ingen har talat om för dessa användare att dom inte skall ha med norton och göra öht.

Varför är du så energisk att försvara ett företag som bevisligen är skurkaktiga, på alla punkter?

Jag minns när norton sålde sitt anti-krasch-guard -program, det var ju just det - som fick burken å krascha.

Folk BETALA för att få djävelskap. Nu finns det folk i olika forum som springer Nortons försvar, helt gratis...?!

jens

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu börjar jag härskna till här.

Du snackar mycket och vet desto mindre.

Vad jag säger är.

Kollar ni alla andra företag så noga också ska ni se hur skruppel fri dom egentligen är.'

Verkar vara många helgon här tillåt mig skratta.

Jag tror inte Norton är änglar men dom är *** inte ensamma.

Ska man ha eran logik ha alltid det då och inte bara mot Symantec!!!

DÅ blir det inte mycket handlat.

Nu orkar jag inte före detta längre för det är ingen ide och ärligt skiter jag i vad andra använder.ö

Retar mig bara på att mycket som Jens skriver är bara utifrån känslor och inte fakta.

Och MS då haha oj oj med sina försinstallerade Office program som snabbt slutar fungera om man inte köper licens!!!!! Varför kör du Windows Jens??? (dubbelmoral här eller)

Sen Jens tycker jag du kan svara på motfrågor men förmodligen har du inget svar.

(Jag skulle aldrig ha Panda! Buggigare skit finns inte)

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Nu börjar jag härskna till här.

Du snackar mycket och vet desto mindre.

Vad jag säger är.

Kollar ni alla andra företag så noga också ska ni se hur skruppel fri dom egentligen är.'

Verkar vara många helgon här tillåt mig skratta.

Jag tror inte Norton är änglar men dom är *** inte ensamma.

Ska man ha eran logik ha alltid det då och inte bara mot Symantec!!!

DÅ blir det inte mycket handlat.

Nu orkar jag inte före detta längre för det är ingen ide och ärligt skiter jag i vad andra använder.ö

Retar mig bara på att mycket som Jens skriver är bara utifrån känslor och inte fakta.

Och MS då haha oj oj med sina försinstallerade Office program som snabbt slutar fungera om man inte köper licens!!!!! Varför kör du Windows Jens??? (dubbelmoral här eller)

Sen Jens tycker jag du kan svara på motfrågor men förmodligen har du inget svar.

(Jag skulle aldrig ha Panda! Buggigare skit finns inte)

Jösses.. du tar fram stora släggan nu till ditt försvar mot Nortons produkter,

genom att såga Windows & Office som nåt alibi för din teori och tämligen usla jämförelse.

Windows för mej ett skal, av det använder jag bara kalkylatorn, och vissa andra uppskattar deras OE. tex.

Jag kör windows för att få tillgång till deras Outlook med Officepaket och deras nya smarta sökfunktion.

INGET av dessa programdelar sänker operativet, inget av deras produkter kastar upp med massa spamskyltar när provtiden är ute.

Idag med facit i hand ångrar kanske MS att dom (erkände) släppte in Norton i finrummet, det svarta fåret.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du använder Ms operativ trots att dom släpper i Norton Adobe olika brännar program så som Nero osv med många andra och dessutom förinstallerar korta licenser på sina egna program och du köper datorer av dom som bidrar med detta.

Hm jag bygger mina egna datorer :lol:

Det jag retar mig på att det är bara Norton som är boven!! Tror dom flesta andra här inser att det finns fler än Norton förinstallerat och det är inte endast är Symantec som är en bov här.

Så tyck illa om Norton men sätt ribban lika högt för alla då och ha inte dubbel moral!! Det är mitt tips!!

Norton sänker ingen dator!!

Detta uttlande bevisar bara att du inte vet mycket om datorer och skyller på fel saker!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

få har möjligheten att leva som de lär.

Vilket bevisats gång på gång genom historien.

Skönt att vi lever i en värld där det finns valfrihet och tillgång på information för att ta beslut.

Att program är förinstallerade, är ju till fördel för de flesta trots allt.

De produkterna är ju inte direkt "dåliga" i ett användarperspektiv.

Men självklart bör man informeras när man köper sin dator, t.ex, om de alternativa möjligheter som finns, ta webbläsarvalet som ett exempel,

så skulle Norton, Adobe m.fl. kunna hanteras.

Men bra att det finns sajter som denna där detta kan ventileras och att en del av den informationen kommer ut till användarna.

Ha en trevlig lördagskväll!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Hm jag bygger mina egna datorer :lol:

Okej.. det är kanske därför du sitter på läktaren? :lol:

Jag/vi bygger c:a 10 om dagen, på dom stationära som byggs i lösvirke ingår inget lull-lull,

precis som du - kan vi också välja själva.

På förinstallade laptopparna, ta det längre tid att rensa ur dom, än att ominstalla från scratch.

Uppenbarligen har du inte du sett en av dagens nyuppackad fabr. installad laptop kanske?!

Proppat med amerikanska sponsorföratg, som upptar reklamplats med shareware.

jens.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska denna tråden fortgå så ska det visas ömsesidig respekt för varandras åsikter!

Håll diskussionen på en normal nivå utan att håna eller förlöjliga någon. Alla har rätt till en åsikt utan att slå ner på någon annans, punkt slut!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sitter inte på läktaren men du har fel när du skriver att Norton sänker datorer. Det är inte sant utan speglar bara din avsky mot Norton antar jag.

Tråkigt bara att någon som kanske tänkt prova det utesluter det pga av dom tror att det tar prestandan från datorn.

Jag har tex idag suttit och kört en full system scan på en celeron bärbar dator den är på 1.46ghz och har drygt en 1gb minne.

Det gick fint att surfa samtidigt!! Jag vidhåller att Norton inte sänker någon dator och absolut ingen nyare. Däremot om det är så mycket iproppat så blir ju allt tillsammans kanske för mycket.

Men då är det ju det som orsakar problemet och inte Norton ensamt.

Många tester på nätet uppger också att det är snabbt och berömmer det för att det tar så lite i anspråk av systemet.

Kan om någon vill enkelt klistra in länkar på detta här men dom flesta behöver bara googla på review Norton 2010 för att ramla över detta

Ta gärna en titt här igen http://www.passmark.com/ftp/antivirus_10-performance-testing-ed2.pdf

Jens har du någon test som visar motsatsen så posta gärna länken

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton har sänkt datorer.

McAfee har sänkt min.

Har avinstallerat bla. Norton och McAfee ur andras burkar.

Bra att det finns forum som denna där man kan "diskutera" saker som är och känns viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton har sänkt datorer.

McAfee har sänkt min.

Har avinstallerat bla. Norton och McAfee ur andras burkar.

Bra att det finns forum som denna där man kan "diskutera" saker som är och känns viktiga.

Ja det flesta antivirus prog HAR sänkt datorer men iaf Norton säker ingen dator from årgång 09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Ja det flesta antivirus prog HAR sänkt datorer men iaf Norton säker ingen dator from årgång 09

Även McAffe som också är förinstallerad på vissa bfabrikat, samt F-secure som Telia och telenor handahåller,

har en mycket trög ineffektiv "real-time-protection".

Vilka Norton idag har backup-funktionen?

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...