Gå till innehåll

intrång i mitt trådlösa nätverk


Recommended Posts

Hej.

Har fått två meddelande om intrång i mitt trådlösa nätverk med ett par dagars mellanrum.

Där står ip.nr och mac-nummer men det hjälper mig inte mycket.

Har inte router utan modem från comhem som är skyddat med sju eller åtta siffror.

Vad är det för skumt?

är det farbror staten som är efter mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skriva av meddelandet exakt?

Vilket program är det som skriver ut meddelandet?

Det verkar vara en apparat som innehåller både ett modem och en router, för bara ett enkelt modem har ingen trådlös funktion. Är det krypteringsnyckeln som du beskriver som 7 eller 8 siffror? Vet du vad det är för sorts kryptering, WPA, WEP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skriva av meddelandet exakt?

Vilket program är det som skriver ut meddelandet?

Det verkar vara en apparat som innehåller både ett modem och en router, för bara ett enkelt modem har ingen trådlös funktion. Är det krypteringsnyckeln som du beskriver som 7 eller 8 siffror? Vet du vad det är för sorts kryptering, WPA, WEP?

Verkar vara panda som skriver ut det.Men vad har panda med det trådlösa nätverket att göra?

Ja det är ett modem med inbyggd router med trådlöst nätverk.Det är krypteringsnyckeln som har siffrorna.

Och det är WPA..

Det konstiga är att det aldrig har hänt mig förut och nu är det två ggr.på raken.

Eller är det så enkelt att nån i närheten försöker komma in?

Andra som använder modemet här har fått krypteringsnyckeln så det är inte härifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen samma typ av modem som BBB har, det vill säga en switch med trådlös funktion så du att har en public adress vilken kan nås från utsidan.

Kolla din IP, om du inte har 192.168. någonting så är det förmodligen så. Då skyddar Pandas brandvägg dig från intrång och därför får du varningen där ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar lite om du har digital tv Från samma ställe...

Jag har BBB internet, tv, telefon och jag få vid koll med laneye uppgifter om intrång och det är från digitalboxen det kommer, kanske är samma hos dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en brygga, Kudden, vilket modem har du från comhem, är det Cisco (anpasat för 100 mb) eller ett av dem tidigare?

Hur som så vad jag vet har inte Panda någon inbyggd (kommer inte på vad det heter) server som tar emot information från modemet om anslutningsförsök till det trådlösa nätverket. (Vilket de flesta modem mig veterligen inte ens har stöd för)

Panda har ett Internet Security så det låter mer som ett intrångsförsök i datorn än i modemet, som Panda varnar för.

Edit: A bridge with more than two interfaces (ports) is also known as a switch. Som mitt BBB-modem t.ex.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara panda som skriver ut det.Men vad har panda med det trådlösa nätverket att göra?

Ja det är ett modem med inbyggd router med trådlöst nätverk.Det är krypteringsnyckeln som har siffrorna.

Och det är WPA..

Det konstiga är att det aldrig har hänt mig förut och nu är det två ggr.på raken.

Eller är det så enkelt att nån i närheten försöker komma in?

Andra som använder modemet här har fått krypteringsnyckeln så det är inte härifrån.

Det blir nog lättare att förstå när man ser hela felmeddelandet.

Men om Panda ska kunna märka det så måste det vara en dator som är ansluten till routern (det lokala nätverket) och inte bara försöker ansluta. Har du jämfört MAC-adressen i meddelandet med MAC-adresserna i alla datorer som ska få lov att ansluta till det lokala nätverket?

Men en bättre krypteringsnyckel vore väl bra. Det är ju så sällan man skriver in den så kring 15 blandade tecken (en mening som även innehåller siffror) kan man väl ha. Om den trådlösa delen och datorerna stödjer det så är det bra att gå över till WPA2 i stället för WPA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du visar oss de två första numren i din dators IP-adress så ser vi om det är en WAN eller LAN-adress. Då blir det lite lättare att hjälpa dig.

83.248 börjar det med.

Men jag vet att man inte kan komma in utan att ha angett krypteringsnyckeln.

Den kom med modemet och comhem och är också skriven på en lapp på undersidan.

Det är en annan dator som också kör trådlöst samtidigt,men meddelandet har inte kommit på den.

det är cisco för 50mb och har inte jämfört några mac-adresser.

Har ingen digitalbox för TV eller telefoni.

När det kommer nästa gång skall jag skriva exakt vad det står.

men det står inte bara intrångsförsök utan intrång i det trådlösa nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en adress som börjar med 83.248 så har du en publik adress, den är alltså åtkomlig direkt från Internet. Be någon kompis pinga din adress så kan du se att den kan nås utifrån. Det har inget med ditt modem eller krypteringsnyckel att göra. Attacken går direkt mot din dator och Panda stoppar den som den bör göra. Jag såg samma saker hela tiden när jag bara körde med BBB´s modem/switch och det är inte alls ovanligt med alla som skannar nätet hela tiden efter öppna portar.

Vill du ha ett privat nät så får du sätta en router mellan modemet och datorn/datorerna, men det är inte nödvändigt om du har en bra brandvägg i datorn.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

ok.

Jag trodde att modemet fungerade som en router då det var en krypteringsnyckel med.

Kanske skulle koppla in min router igen som jag använde innan jag skaffade detta modemet.

Nu begriper jag hur det funkar.

Tack för all hjälp.Här finns ovärdeliga människor :)

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Skall kolla upp vad ni skrivit.

Men jag har nästan 300 försök till intrång enl.panda,men aldrig fått någon varning förrän nu.

Dom har blivit stoppade automatiskt.

Nu frågades jag om jag skulle godkänna eller inte.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...