Gå till innehåll

USB BOOT


bjorn5555

Recommended Posts

Jag har flera boot diskar med XP pro. Både PATA och SATA och de fungerar bra utom när jag ansluter dem med USB kabel.

Windows bootar väl kanske men bara så pass att Windows loggan skymtar kanske ett par sekunder, blå skärm kanske en halv sekund. Sedan bootar den om gång på gång.

(Det här kan bero på fel disk eller partion i boot.ini - det vet jag)

På ena datorn finns valen USB floppy, USB CD och nåt mera MEN INTE USB sticka eller HD. På en annan (nyare BIOS) har jag "flyttbara media" och det borde betyda allt USB. I båda bootmeny kan jag välja USB disken. Så inga problem där.

De bootar bra när jag ansluter till moderkortet. Jag ansluter PATA både som PATA och SATA och SATA diskar funkar bra med PATA kabel MEN INTE med USB kabel.

Jag kan inte heller boota från USB sticka. Flera har testat att montera en Acronis backup *.tib fil på sticka och påstår att det funkar utmärkt.

Det finns även ett par versioner på piratebay men jag kan då inte få någonting att boota på USB. (delvis, Windows loggan skymtar ett ögonblick)

Sista rådet lät bra. Anslut inte USB på fronten utan på baksidan som är mera direkt till moderkortet. Men det gör ingen skillnad.

Boot diskarna funkar bra som data diskar på USB. Så, det finns inga fel.

boot.ini är satt till första disk 0 och första partion 1. Det borde vara riktigt och den bootar ju så pass att Windows loggan syns för ett ögonblick. Vad som står på den blå skärmen hinner jag aldrig läsa.

Men det finns ju mera är disknummer och partion att välja i boot.ini så lösningen kanske finns där i alla fall. Har ingen RAID. Bara ett OS, XP pro. Men kan ha 2-3 boot partioner på samma disk. Max 4 primära verkar vara en gräns. Alla är separat boot med egen boot.ini. Byter aktiv partion. Den är nästan alltid C: men inte alltid. Jag har en installation med fasta enhetsbeteckningar som inte ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 100-tals dokument som visar hur enkelt det här är. Rena barneken. Men det finns också många som erkänner att det inte lyckas.

Nu har jag äntligen hittat några trovärdiga rader att det är en teknisk omöjlighet. Men jag vet att om det finns en sådan så finns alltid minst en väg runt problemet.

Dessa dokument är också helt inriktade på att installera Windows på USB. Men det är inget problem. Det är som att installera Windows på vilken disk som helst.

Problemet är ju att boota från USB. Det gäller alltså även en USB-CD.

Alla Windows, XP och äldre (tror det gäller ALLA OS) kan inte boota från USB därför att alla usb diskar (alla externa enheter inkl tangentbord t.ex initialiseras under boot)

Den här initialiseringen i början av boot (LED på tangentbord blinkar) leder alltså till ett avbrott i början av booten. Hårddisken kopplas ur för mindre än en sekund under boot och det

leder till att booten aldrig kan fullföljas. Det blir en loop med ständiga bootförsök = tekniskt omöjligt.

Det finns inga tekniska omöjligheter (helt omöjligt) men jag hittar ingen väg runt det här problemet.

Även ett USB minne/sticka drabbas av det här avbrottet under boot och därmed är det omöjligt att boota från sticka trots det finns 100 tals lösningar på problemet.

Det är datorn, eller BIOS som har möjligheten att boota från USB. Äldre Windows klarar det inte. Har lästa att problemet finns även på Linux och på MAC så det är inte begränsat till XP och PC.

Jag tror jag vet problemet exakt nu men det gäller att hitta en lösning runt det här "avbrottet" i booten.

Första frågan som dyker upp nu går den här initialiseringen att avbryta? Behövs den? Varför kan inte booten fortsätta efter avbrottet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag skall kunna boota från sticka, krävs dels att jag aktiverar funktionen i bios och sätter USB-FDD som "first boot device", dels att jag sätter den aktuella "flash-disken" först i bootordningen (Hard disk boot priority). Det kan naturligtvis skilja en hel del mellan olika bios, men det kanske är något att undersöka i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för försöket men det är samma svar som alla andra.

Ok, jag uttrycker mig helt fel. Datorn bootar men Windows startar (inte). Booten funkar men Windows start avbryts. Men normalt avser man väl även Windows start som boot. Booten pågår tills skrivbordet visas.

Varken installation av Windows på USB eller BOOT från USB är problemet. Alla dokument och svar på min fråga är svar på dessa två. Men det är inget problem och enkelt att svara på. Vitsen med att boota (starta Windows) är att booten FULLFÖLJS. Just DET är problemet.

Hur ser dina bootfiler ut om du kan boota från sticka? (det går med RAMdisk men det är bara till för installation av Windows. Jag vill köra Windows.)

Det kan ju hända att du har lösningen där, det vet jag inget om. Men din förklaring håller inte.

Du sätter BIOS till att boota på en USB floppy drive som du inte har? FDD = Floppy Disk Drive Floppy är det gamla ordet för diskett. (De stora, tunna svarta.)

Då måste BIOS först leta efter nåt som inte finns. Det försenar booten.

Jag tvivlar på att startdiskett funkar med USB FDD. Enbart att skapa en startdiskett för XP ... går det överhuvudtaget?

Visst går det att boota från USB FDD MEN Windows klarar det inte och efter vad jag vet hittills så är det omöjligt att boota XP från en USB enhet. Sticka, FDD, CD, HD eller vad det nu kan vara. Windows går endast att boota från CD eller HD. Det som gäller nu är PATA eller SATA.

Sedan väljer du boot ordningen för hårddiskar. Men BIOS har en inbyggd bootordning, inte samma på mina BIOS men SATA och master har företräde vid boot. Första master bootar före andra master. USB är väl sist. Finns bara USB så finns ingen valmöjlighet. Booten går automatiskt dit till sist.

OK, booten går ju till hårddiskarna eftersom du inte har en USB floppy?

Eller du kanske har en sådan men finns det ingen diskett i så försenar ju detta bara booten. Finns diskett i så sker ju boot från disketten.

Så det med USB floppy är väldigt svårbegripligt. Samma som att välja vanlig floppy och sedan boota från hårddisk. (men vet inget om ditt BIOS)

Jag väljer alltid bort floppy (diskettenheten) såvida jag inte vill använda den. Jag ansluter floppy till datorn (intern floppy fast utanför)

när jag någon gång behöver installera SATA drivers vid Windows installation. Men det är ovanligt eftersom jag har Acronis backuper med SATA.

Då tar det runt 10-15 minuter att installera om XP med program och mail installerat. Gör man det normalt så tar det 10-15 timmar att installera om Windows.

Sedan bootordningen ändrar jag aldrig. För det mesta ändras den automatiskt och om den inte gör det riktigt så trycker jag F8 eller F11 beroende på BIOS och kan då välja vilken disk jag vill boota ifrån. I bootmenyn. Inkl. USB, de finns i listan, även USB stickan så BIOS är inget problem och det finns inget som helst skäl att ändra inställningarna i BIOS. Men att jag kan välja att boota från USB sticka innebär inte att booten verkligen fullföljes. Vitsen med att boota är givetvis att booten fullföljs.

Datorn klarar att boota från USB men Windows klarar det inte = problemet är efter lyckad boot.

En sak att kunna välja USB boot en annan sak om Windows verkligen startar. Men det är ju målet eller vitsen med att boota. Men de flesta tycks missa den lilla poängen att kolla att det verkligen funkar. Fram till Windows skrivbord.

Varken installation av Windows på USB eller BOOT från USB är problemet.

Problemet är att booten avbrytes, Windows start avbrytes, den fullföljs inte. = boot disken är igenkänd av systemet, booten sker i från USB - allt är helt ok.

Bortsett från det helt obetydliga lilla problemet att en boot inte kan fullföljas från USB pga att USB initialiseras under boot. USB enheten koppplas bort för mindre än en sekund under booten och det avbryter booten. (Workaround?)

Ett exempel är ju att boota och installera Windows från Windows CD. Ändrar du BIOS till att boota på CD så får du problem vid omstarten

som görs under installationen. Lämna BIOS/setup/CMOS som det är, välj CD i bootmenyn som fås fram med F8 eller F11 och återstarten sker automatiskt på rätt partion om du valt att installera på C:

Så rör aldrig bootordningen i BIOS. Jag som bootar flera olika diskar samma dag ... jag kan inte ändra i BIOS för varje boot ... det tar för lång tid. Sedan skall det ändras tillbaka helt onödigt och meningslöst jobb.

Det beror väl på hur färskt BIOS är, mitt äldsta är minst 6 år gammalt och det behöver aldrig ändras utom för att installera SATA drivers från diskett.

Trots jag byter hårddisk varje dag så rör jag aldrig BIOS/Setup/CMOS. Det sköter sig perfekt på egen hand. Funkar det inte så har jag bootmenyn på F8 eller F11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken installation av Windows på USB eller BOOT från USB är problemet.

Ok... då har jag missuppfattat det hela... trodde du inte fick den att boota på stickan.

Hur ser dina bootfiler ut om du kan boota från sticka? (det går med RAMdisk men det är bara till för installation av Windows. Jag vill köra Windows.)

Nu kör jag inte windows rätt upp och ner från sticka, utan div. live-CD´s (vissa med PE-versioner av Vista/XP). Dessa använder sig oftast av Grub bootloader.

Du sätter BIOS till att boota på en USB floppy drive som du inte har? FDD = Floppy Disk Drive Floppy är det gamla ordet för diskett.

Jo, jag vet vad FDD betyder. Icke desto mindre är det just så jag går tillväga. Om jag säger att många, för att inte säga dom flesta flashminnen stöder FDD-booting, så kanske det klarnar! ;)

Exempel: http://netac.manufacturer.globalsources.com/si/6008802912272/pdtl/USB-flash/1006238232/USB-Flash-Drives.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara hur bootfilerna ser ut för att få det till att fungera?

Mina hårddiskar bootar ju bra på PATA och SATA och ja ... även USB men booten avbryts pga den här initialiseringen.

Frågan är ju hur man kommer runt det här.

Jag har laddat ner alla filer som finns och det inkl PE och Grub bootloader men fortfarande samma problem att booten avbryts och börjar gå i en loop.Många säger det funkar med dessa filer men jag har aldrig fått någon förklaring och jag kan inte få det till att funka.

Kör du ett kompl Windows på sticka? Det mest strippade ligger väl på 4 GB och skall installationen vara användbar så är det väl dubbelt, 8 GB.

Kan du säga exakt hur jag skall göra så skall jag testa det. Jag vet inte hur Grub funkar eller ska funka.

En tysk satte ju ihop ett paket för några år sedan han startade forum och allt möjligt kring detta paket men ingen fick det till att fungera. Han svarade aldrig på en enda fråga i sitt eget forum. Själv har jag väl hållt på i 2 år.

Jag har funnit massor av klagomål på att det inte fungerar men bara sett en enda hållbar förklaring och det är den här initieringen som sker av USB enheter.

dom flesta flashminnen stöder FDD-booting ?? ska kolla länken ALLTING stöder väl FDD-booting men hjälper det Windows att starta? Hjälper det flash minnet att boota? Verkligen svårt. Varför ha stöd för boot från diskett? Fattar absolut noll.

Hårdvaran klarar USB boot. Inga problem. Men Windows klarar inte att starta från USB. Så det beror på hur du definierar boot. Jag räknar booten fråbn start av datorn fram till Windows Skrivbord. Då är uppstarten avslutad.

Alla tar upp installation på USB och möjligheten att boota från USB men alla undviker frågan om Windows verkligen startar på USB fram till skrivbordet.

Många har garanterat att det är så. Då vill jag veta hur och får aldrig veta nåt mera. Det har väl varit dröm eller utopi sedan 2005.

Microsoft har intygat offentligt skriftligen att det är en teknisk omöjlighet men sånt tror jag inte på och inte på MS heller.

En massa verkliga experter säger att det är omöjligt men det senaste är väl från 2008 och det är lite väl antikt.

Men ingen vill ens göra minsta försök till att förklara hur det är möjligt. Jag ska kolla länken nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GNU GRUB is a Multiboot boot loader. It was derived from GRUB, the GRand Unified Bootloader, which was originally designed and implemented by Erich Stefan Boleyn.

Briefly, boot loader is the first software program that runs when a computer starts. It is responsible for loading and transferring control to the operating system kernel software (such as the Hurd or the Linux). The kernel, in turn, initializes the rest of the operating system (e.g. GNU).

Ja ett program som laddar Windows, mycket smart MEN när Windows sedan laddas så görs en initiering av USB ..... så är vi där igen. Laddningen av Windows avbryts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt... jag kör ingen fullversion av windows från USB-minne. Det jag använder är div. Live-CD´s där hårt stympade PE-versioner av XP/Vista kan ingå i vissa fall, som t.ex Hiren´s bootCD eller Active@BootDisk.

Mitt inlägg var bara ett försök att hjälpa dig boota från flashminnet, vilket ju uppenbarligen inte var det egentliga problemet. Jag har själv aldrig ens försökt få XP att boota från flashminne, så exakt hur man går tillväga vet jag inte. Vill minnas att det cirkulerade någon XP@USB-variant i början av seklet... men då på lite mer tvivelaktiga webbplatser, och det är väl ungefär det närmaste jag kommit Windows on a stick. ;)

En länk med beskrivning hittade jag, om den kan vara till någon hjälp.

http://www.scribd.com/doc/13257/Boot-Windows-XP-From-a-USB-Flash-Drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt intresse. Det är väl bara att ge upp då.

Jag hittade ju Mojopac för en tid sedan och då har man sina personliga inställningar på USB stickan och kan sedan köra sitt egna på vilken xp dator som helst utan att lämna spår på värddatorn. All info stannar på stickan. Det var ju helt perfekt till jag upptäckte att det hade så stora begränsningar att det var mer eller mindre värdelöst.

Jag jobbar också med att ha flera användare och kan spara skrivborden som de är. Ett jobb kan ligga en vecka kanske innan man fortsätter.

Att flytta ut en användare på sticka är ju också intressant men det funkar aldrig fullt ut.

Virtual PC har jag också tittat på men inget funkar. Drömmen är ju att kunna ha hela datorn med sig i fickan och låna dator, Windows och uppkoppling. Eller ha sin egen dator på internet cafe.

Ska kolla länkarna, man vet ju aldrig ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat allt du nämnde men under andra namn. All info är antik. BIOS som kanske inte kan boota på USB. Kan min gamla skrot boota på USB så kan väl nästan alla. Den är minst 6 år gammal och består mest av lösta delar. Det handlar om USB stickor ver 1 nånting så allt är rejält gammalt. (o bortglömt)

Det finns tydligen inget nytt?

Jag tror Mojopac var det senaste. De lade ner projektet för ca 1 år sedan. Websidorna finns men supporten har upphört. Synd på en så bra idé.

Mojopac gick väl bra hösten 2008 men byggde på gamla XP så största bristen var att det inte gick att uppdatera med Windows LIve. Merparten av Windows programmen gick inte att installera men den biten som funkade var bra. Jag hade med mig skrivbordet, mail och Messenger på stickan, inkl många bra program, det funkade bra men som sagt det gick inte att uppdatera till Live mail och Live Messenger och många kända Windows program gick inte att installera.

Allt som gjordes stannade på stickan. Så värden påverkades inte. Stickan kunde användas på XP datorer. Skitenkel installation. Jag har minst 5 Mojoinstallationer kvar som fortfarande fungerar. Med olika program.

Mojopac är det enda av allt detta som jag i någon mån har kunnat använda. Det andra har inte funkat.

För att återställa Windows använder jag Acronis backuper och jag har alltid startklara bootdiskar i reserv så skulle en disk inte boota så är den ersatt på en minut.

Men många rykten säger att det är Microsoft som saboterar och (i bästa fall) köper upp sådant här.

Varför lägga ner nåt som går bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...