Gå till innehåll

Problem med ny laptop (win7)


FixarFrasse

Recommended Posts

Hej,

Som topic beskriver så har ett problem uppstått med min nya laptop. Vid vissa tillfällen (vilket har blivit allt mer frekvent) så kan hela datorn/OS frysa fast och stå still i ungefär 2-4 sekunder och kan alltså inte se vad som händer i realtid. Windows 7 Home Premium medföljde datorn - och det är det jag kör.

Eftersom jag använder laptopen till musikproduktion så har jag modifierat OS'et och skalat ner All tänkbar grafik och onödig processor/ram kraft. Men jag tvivlar på att felet ligger där.

Har ni någon idé på vad felet kan vara så får ni mer än gärna hjälpa mig!

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på flera saker och kan lösas genom att:

- Uppgradera drivrutinerna för din hårdvara.

- Uppgradera BIOS.

- Om det är fel på minne eller hårddisk behöver du kontrollera detta. I Windows 7 kan du söka upp och köra den inbyggda "minnesdiagnostiken" för att testa RAM-minnet.

Ovanstående är en bra början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska givetvis testa att installera nya drivrutiner samt nytt BIOS (om det finns). Men BIOS är alltid någonting jag har varit rädd att installera - är det svårt?

Sen vet jag inte vart jag kan hitta drivrutiner, fick inga på cd eller någonting. Det är en Sony Vaio (ID: VPCEB1J1E)

Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta!

tack..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag Googlade en del och hittade tillslut lite drivrutiner, men dock inga uppdateringar som är nya. Utan enbart de som installerades från grund (de jag har nu det vill säga).

Hur skulle man nu kunna göra?

EDIT; Sökte öven på den länk ovanstående skrivare postade, men hittade inget annat än drivrutiner för grafik (ATI/Intel) .. vet inte vilken det är! jag har ju Intel som processor...

Redigerad av FixarFrasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hittade inget annat än drivrutiner för grafik (ATI/Intel) .. vet inte vilken det är! jag har ju Intel som processor...
Se vad det står i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera tror jag gäller även Windows 7) när det gäller grafikkort (bildskärmskort).

Observera att de uppdaterade grafikdrivrutinerna endast gäller om du har 64-bitars Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp jag ska kolla. Det är ett 64-bitars OS jag har.

EDIT; Det visade sig vara Intel. Jag laddar hem uppdateringen och testar att köra runt lite med datorn och ser om samma problem uppstår :)

återkommer..

Redigerad av FixarFrasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa. Nu är det ju så att jag har inaktiverat en hel drös med grejer i Windows - något ni direkt kan bli att tänka på som skapar problemet i samband med inaktiveringen?

Saker jag kommer på nu är:

All onödig grafik (theme etc.)

stängt av indexeringstjänsten för hdd'n

stängt av fjärrhjälp

.. hmm .. måste vara mer, men kommer dock inte på mer nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du "nätverket" kvar installerat?

Om du har det, bör du även ha ipv6 installerat, då windows 7 använder det till att optimera trafiken i systemet.

Indexeringen är också bra att ha, eftersom efter det att disken är genomsökt går allt mycket snabbare... eller åtminstone upplevs det så.

Det som tar tid att indexera är nätverksdiskar, typ externa diskar via usb eller nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...