Gå till innehåll

Synkroniserad email på flera datorer.


nook

Recommended Posts

Visste inte riktigt var jag skulle posta den här tråden men nu hamnade den här.

Jag jobbar på några olika datorer som har antingen XP eller Vista (förhoppningsvis snart bytt mot Windows 7) och jag skulle vilja synkronisera min email så att den såg exakt lika ut på alla maskiner (dvs att de visar mappar och mail, läst/oläst likadant i alla klienter).

Som det är nu så agerar ena datorn huvudklient (Outlook express) och jag tvingas använda webbmail på den andra vilket suger många tjocka hästhovar.

Jag har en emailadress via mitt webbhotell plus en hotmail-adress och kontrollerar båda från outlook express (det må vara ett gammalt program men det funkar klockrent).

Jag gissar att exchange fungerar på så vis men jag vet inte om jag kan använda det (kostar väl pengar också).

Så. Min fråga blir alltså.

Finns det någon email-klient som kan installeras på både XP och Vista som kan synkronisera flera emailkonton, både från webbhotell och tex hotmail?

Den ska alltså tanka ner mailen så att all hantering går snabbt och man kan jobba offline mm. Alltså inga browserlösningar.

tjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte riktigt var jag skulle posta den här tråden men nu hamnade den här.

Jag jobbar på några olika datorer som har antingen XP eller Vista (förhoppningsvis snart bytt mot Windows 7) och jag skulle vilja synkronisera min email så att den såg exakt lika ut på alla maskiner (dvs att de visar mappar och mail, läst/oläst likadant i alla klienter).

Som det är nu så agerar ena datorn huvudklient (Outlook express) och jag tvingas använda webbmail på den andra vilket suger många tjocka hästhovar.

Jag har en emailadress via mitt webbhotell plus en hotmail-adress och kontrollerar båda från outlook express (det må vara ett gammalt program men det funkar klockrent).

Jag gissar att exchange fungerar på så vis men jag vet inte om jag kan använda det (kostar väl pengar också).

Så. Min fråga blir alltså.

Finns det någon email-klient som kan installeras på både XP och Vista som kan synkronisera flera emailkonton, både från webbhotell och tex hotmail?

Den ska alltså tanka ner mailen så att all hantering går snabbt och man kan jobba offline mm. Alltså inga browserlösningar.

tjo

Sökte lite och hittade lite länkar som kanske ger svar på din fråga?

Länk1

Länk2

Länk3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så gott som alla webbhotell erbjuder e-post via IMAP-protokollet vilket innebär att all e-post lagras på servern. Då ser du alltid samma sak oavsett vilken dator du ansluter från.Du kan genom att använda exempelvis Windows Live Mail (som ersätter Outlook Express och Windows Mail) använda det för att få samma upplevelse på alla datorer oavsett om de kör XP, Vista eller Windows 7. Du hittar det på http://download.live.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att lugna nook: man kan spara all e-post lokalt också, och behöver således inte vara uppkopplad för att komma åt redan mottagna eller skickade meddelanden.

Man kan också, åtminstone med Thunderbird, välja vilka mappar som skall sparas lokalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Men med IMAP så vet väl klienten på sin höjd vilka meddelanden som blivit lästa och inte. Jag skulle även vilja att följande synkades:

- Alla mappar (ändra i en klient och det ändras i den andra)

- Skickade mail (Skicka från en och det dyker upp som skickat i den andra)

- Epostregler

Jag använder dropbox till vardags och är torsk på synkningen. Det skulle vara nice med email som funkade likadant.

Jag har läst om hur man kan synka thunderbird-profilen med hjälp av tex dropbox. Så frågan är då om den profilen, tillsammans med IMAP, kommer synka allt det som jag nämnde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med IMAP synkas alla mappar till alla klienter och om du markerar ett mail som läst på en dator så blir det markerat som läst även på alla andra datorer. Du får också med skickade e-post, fast det beror till viss del även på vilken e-postklient du använder. Regler går däremot inte att få med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Men med IMAP så vet väl klienten på sin höjd vilka meddelanden som blivit lästa och inte. Jag skulle även vilja att följande synkades:

- Alla mappar (ändra i en klient och det ändras i den andra)

- Skickade mail (Skicka från en och det dyker upp som skickat i den andra)

- Epostregler

Jag använder dropbox till vardags och är torsk på synkningen. Det skulle vara nice med email som funkade likadant.

Jag har läst om hur man kan synka thunderbird-profilen med hjälp av tex dropbox. Så frågan är då om den profilen, tillsammans med IMAP, kommer synka allt det som jag nämnde?

Alltså... vad du beskriver angående dina önskemål så är det ju precis vad IMAP gör. Jag använder IMAP i både mina datorer och i min iPhone. Utan att göra någonting så ser det ut likadant i alla klienter jag använder. Läser jag ett nytt mail i t ex min iPhone och sedan startar Outlook i en av mina datorer så dyker det nya mailet upp fast som läst. Tar jag bort mailet i Outlook så är det borta nästa gång jag synkar min iPhone...osv osv.

Alla mappar jag skapar i Outlook dyker även dom upp i t ex iPhone...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Men med IMAP så vet väl klienten på sin höjd vilka meddelanden som blivit lästa och inte. Jag skulle även vilja att följande synkades:

- Alla mappar (ändra i en klient och det ändras i den andra)

- Skickade mail (Skicka från en och det dyker upp som skickat i den andra)

- Epostregler

Jag använder dropbox till vardags och är torsk på synkningen. Det skulle vara nice med email som funkade likadant.

Jag har läst om hur man kan synka thunderbird-profilen med hjälp av tex dropbox. Så frågan är då om den profilen, tillsammans med IMAP, kommer synka allt det som jag nämnde?

En tanke bara! Om du kör den portabla versionen av Thunderbird, så bör det ju funka att synka hela klienten via dropbox. Nu vet jag inte exakt hur just dropbox funkar, men jag kör i alla fall det konceptet med hjälp av FreeFileSync.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ååååå.. men Jesus och hans bror.

Min mail har varit inställd på POP3, men att den inte ska ta bort meddelanden från servern. Så jag har gått och trott det varit IMAP.

Jahaja. Då är det bara till att bryta upp, kamma sig och börja om.

Tack för all hjälp. Ska kolla upp TB portable!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...