power Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Hejsan igen! Nu håller jag på med lite hjälp åt en flicka som har fått trubbel med datorn, men det fick jag med tydligen. Hon stängde av datorn med knappen och sen dess så kommer man bara till läget där man väljer felsäkert läge eller dom andra alternativen som ni vet vilka det är, kruxet är att om man väljer vilket som helst av alternativen så kommer man bara tillbaxs till samma ställe. Finns det något sätt att komma åt operativet utan att tömma datorn, hon har lite saker där som hon vill ha kvar. OP är Windows XP Bara att installera om eller?? Tack på förhand /Power Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 För att komma åt viktiga filer och kunna kopiera dem någon annanstans under en ominstallation av XP så kan man flytta hårddisken till en annan dator som extra-disk eller starta datorn från en Live-CD med t ex Puppy. Om det är en XP-skiva från Microsoft så finns möjligheten att göra en reparationsinstallation, som ska lämna alla ens egna filer i fred medan Windows-filerna skrivs över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mira Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Jag har ett liknande problem. Min dator återvänder hela tiden till läget där man kan välja att starta i tex felsäkert läge och vad jag än väljer så hamnar jag där igen. Vore skönt att lösa det problemet, men det är inte det viktigaste. Det jag verkligen skulle vilja är att kunna spara undan mina filer jag har på datorn. Vill helst inte bli av med det. Kan det fungera med Live- CD? Hur fungerar det i så fall? Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Kan det fungera med Live- CD? Hur fungerar det i så fall? Tacksam för svar! Ja det fungerar med Live-CD! Här är en guide...! Rädda data med Puppy Linux Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Tack för den guiden, e-son! Den ligger nu bland bokmärkena så att det lätt ska gå att hänvisa andra till den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Tack för den guiden, e-son! Den ligger nu bland bokmärkena så att det lätt ska gå att hänvisa andra till den. Varsågod! Jag tycker mig ha sett att det kanske behövs något sådant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts