Gå till innehåll

Snyggaste bakgrundsbilden till Windows 7!


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Sådär nu har jag kollat genom alla bilder och betygsatt många av dem.

Det är kul att se hur olika folk "tänker" och hur blandade bidragen är. Smak och tycke är ju olika men utifrån mina preferenser verkade det som att en del enbart såg till motivet i sig, medans andra även lagt lite mer tanke vid att bilden skulle användas som Windowsbakgrund. T.ex var där flera väldigt vackra bilder i porträttformat vilket kanske inte är så lyckat i just denna tävlingen. Även om det såklart finns en del som har vridit sina skärmar till porträttläg så är det nog ganska ovanligt och det hade nog varit fördelaktigt att hålla sig till något av de liggande 4:3,16:10, 16:9 formaten. Även vad gäller motiv, färg, kontrast osv var där bilder som jag inte tyckte passade så bra som just Windowsbakgrund. Hade detta varit en ren fototävling hade jag satt helt andra betyg på flera av bidragen. Men som sagt, det handlar om tycke och smak.

Kul att det kom in så många bidrag i alla fall och lycka till allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Även om det såklart finns en del som har vridit sina skärmar till porträttläg så är det nog ganska ovanligt och det hade nog varit fördelaktigt att hålla sig till något av de liggande 4:3,16:10, 16:9 formaten. Även vad gäller motiv, färg, kontrast osv var där bilder som jag inte tyckte passade så bra som just Windowsbakgrund. Hade detta varit en ren fototävling hade jag satt helt andra betyg på flera av bidragen. Men som sagt, det handlar om tycke och smak.

Jag håller med dig, och med tanke på att det inte känns helt OK att ändra reglerna i efterhand så har jag tillåtit dessa bidrag. Om det blir något liknande i framtiden så är "porträtt"-formatet inte aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu vill jag inte låta som någon dålig förlorare eller liknande, eftersom jag faktiskt är väldigt nöjd och glad över de betyg jag fått på mina två bilder! Men däremot tycker jag det är märkligt att det finns enbart EN bild som har 25 röster medan de andra ligger på 9 röster totalt som ligger bra till, dvs. väldigt stor skillnad och känns inte riktigt logiskt eftersom den i alla fall enligt mig inte riktigt fungerar som en bakgrundsbild.

Men, det är väl sådana bilder folk föredrar att ha som bakgrundsbild, förvånar mig lite smått då det är inte den typen av bild som brukar vara populärast i andra sammanhang när det kommer till bakgrundsbilder.

Noterade också att denna bild ser något konstig ut;

http://www.alltomwindows.se/forum/index.php?app=gallery&module=images&section=viewimage&img=247

Maximera bilden, och kolla på fågelns fötter. Det finns ingen skugga, alls. Antingen har personen som tagit fotot mixtrat alldeles för mycket med ljuset i photoshop, då även stenarna och havet inte ser ut att höra ihop, eller så har photoshop använts lite mer än så... Men, kan likväl vara så helt enkelt att man mixtrat för mycket med ljusinställningarna och därmed gett fotot en onaturlig "nyans".

För övrigt finns det många fina bilder, må bäste fotograf vinna!

Edit: Jag försöker få till en sk. "topplista". Men även om man väljer "Sortera efter betyg, i Fallande ordning, Från starten", ligger de inte helt logiskt. Tex. på andra raden blir det då; 7, 6, 7, 6, 7 (antalet röster).

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick man photoshopa bilderna det var nytt, trodde det var naturliga bilder jag

Finns andra bilder som inte ser helt naturliga ut... men är det som det är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick man photoshopa bilderna det var nytt, trodde det var naturliga bilder jag

Finns andra bilder som inte ser helt naturliga ut... men är det som det är

Man fick göra grundredigering som ljussättning, kontrast mm. dock inte klippa och klistra eller på annat sätt manipulera bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bild kanske inte passar direkt som en bakgrundsbild men jag använde den tidigare och jag tyckte om den.

Det verkar vara ganska jämt i tävlingen. Man kanske i framtiden kan låta dom ansvariga för tävlingen välja ut 10-20 bidrag av dom som kommit in sedan får folket rösta. Nu blev det lite för många bidrag (tycker jag). Men jag gillar tävlingar och jag är glad att många gillar min vår bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Jag försöker få till en sk. "topplista". Men även om man väljer "Sortera efter betyg, i Fallande ordning, Från starten", ligger de inte helt logiskt. Tex. på andra raden blir det då; 7, 6, 7, 6, 7 (antalet röster).

Det går inte att sortera efter antal röster, därför blir det till att sortera per betyg och sedan gör en manuell koll på läget.

Fick man photoshopa bilderna det var nytt, trodde det var naturliga bilder jag

Finns andra bilder som inte ser helt naturliga ut... men är det som det är

Det framgår i tävlingsreglerna att viss redigering av bilderna får göras.

Man kanske i framtiden kan låta dom ansvariga för tävlingen välja ut 10-20 bidrag av dom som kommit in sedan får folket rösta. Nu blev det lite för många bidrag (tycker jag). Men jag gillar tävlingar och jag är glad att många gillar min vår bild.

Detta är en bra idé som jag tar med mig till framtida liknande tävlingar. Se till att ta många fina naturbilder i sommar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...