Gå till innehåll

HP bärbar


eeefan

Recommended Posts

Hej har köpt en Hp bärbar. Undrar om det finns nått sätt att plocka ut Windows 7 ur den. (bara göra en ren installations skiva) och slippa alla alla program som kommer med på köpet när man gör deras återställnings skivor ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan inte "plocka" ut Windows 7 ur datorn, antar att du har en D: partition, där återställningsdelen ligger.

För att garantin ska gälla, så ska du inte förändra den delen, och det innebär att förinstallerade program hamnar på CD/DVD när du gör Recoveryskivor.

Den delen är ju till för full systemåterställning när inget annat hjälper!

I övrigt står det ju dig fritt att avinstallera program från C: som du inte vill ha!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Hej har köpt en Hp bärbar. Undrar om det finns nått sätt att plocka ut Windows 7 ur den. (bara göra en ren installations skiva) och slippa alla alla program som kommer med på köpet när man gör deras återställnings skivor ?

Hej.

Bränn ut dina recovery-skivor så du har dom.

*länk bortplockad, brott mot forumreglerna*

Välj rätt version vid installen.

cracken skall du inte använda, utan ditt serial på undersidan, som du reggar inne i win7, inte i början, den skall vara blank.

Jag anser detta är lagligt, så länge du har en egen OEM-licens - men det finns andra med annan åsikt.

jens

Redigerad av Manneman
Länkning till olagligheter EJ tillåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett särskilt program PC Decrapifier som är gjort just för att plocka bort onödigt förinstallerade program på nyinköpta datorer. Avinstalleringarna görs löpande efter varandra, och det går fortare än om man gör det själv. Programmet är gratis och du kan läsa mer om det HÄR!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komplettera ovanståendes inlägg, då länkning till piratvara är förbjuden:

Det inte svårare än att hitta en kopia av Windows 7 som motsvarar din licens som du redan har. Under installation av W7 Ultimate så får du möjligheten att välja vilken licens du har...

Var du nu hittar en kopia på W7, på en torrentsajt eller om du lånar av en kompis, spelar ingen roll. Så länge du har en giltig OEM så ska det säkerligen ordna sig.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Man behöver inte ens leta upp rätt version! Vilken version som helst duger (förutom Enterprise)... man tar bara bort "versionslåset" i form av en fil vid namn ei.cfg från installations-DVD´n. Det går att göra manuellt om man kopierar över filerna från skiva till disk, men enklast är kanske att ta bort den direkt ur .iso-filen (om man har en sådan) med hjälp av programmet ei.cfg_removal_utility. ;)

Efter borttagning av ovanstående fil, får man alltså en valbar meny med alla versioner att installera ifrån. Precis som på Vista-DVD´n.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej har köpt en Hp bärbar. Undrar om det finns nått sätt att plocka ut Windows 7 ur den. (bara göra en ren installations skiva) och slippa alla alla program som kommer med på köpet när man gör deras återställnings skivor ?

Hej,

de svar som kommit in här stämmer säkert, och fungerar tekniskt sett.

Om din dator är ny, bör du sätta dig in i HP's garantivillkor, och kontrollera med HP, innan du gör förändringar som kan ifrågasätta dina rättigheter.

http://h40059.www4.hp.com/warranty/support/tc.php#4

Det kommer ju alltid an på vem som har tolkningsföreträde.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Man behöver inte ens leta upp rätt version! Vilken version som helst duger (förutom Enterprise)... man tar bara bort "versionslåset" i form av en fil vid namn ei.cfg från installations-DVD´n. Det går att göra manuellt om man kopierar över filerna från skiva till disk, men enklast är kanske att ta bort den direkt ur .iso-filen (om man har en sådan) med hjälp av programmet ei.cfg_removal_utility. ;)

Efter borttagning av ovanstående fil, får man alltså en valbar meny med alla versioner att installera ifrån. Precis som på Vista-DVD´n.

Aha.. smart det visste jag inte. Om man gör detta manuellt, så skall filen "ei.cfg" bort från iso'n endast, och inget mer?

Sedan ligger kanske denna "manipulation" av MS produdkuter i samma gråzon som att hämta sin egna från PB?!

Idag får man ingen skiva med till sin köpta dator, utan den ligger som ghost.

Vid en diskkrasch tex.. Hur gör man för att skaffa en skiva till sin köpta licens?

Man får låna den från kompisen verkar det som, men inte hämta den från nätet, enligt moderatorn.

Det är sånt här strul som mac-predikare älskar att ta till som argument varför pc-världen är "kass"

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Hej,

de svar som kommit in här stämmer säkert, och fungerar tekniskt sett.

Om din dator är ny, bör du sätta dig in i HP's garantivillkor, och kontrollera med HP, innan du gör förändringar som kan ifrågasätta dina rättigheter.

Nej, eftersom garantin innefattar endast HÅRDVARAN

Garanti på datorn faller inte om man skulle "mixtra" med mjukvaran,

det går bra att reklamera datorn för reparation utan disk.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag får man ingen skiva med till sin köpta dator, utan den ligger som ghost.

Vid en diskkrasch tex.. Hur gör man för att skaffa en skiva till sin köpta licens?

Det ska ju också komma med ett program som man kör för att bränna återställningsskivor. Det var ju just skapandet av dessa återställningsskivor som tråden började med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Det ska ju också komma med ett program som man kör för att bränna återställningsskivor. Det var ju just skapandet av dessa återställningsskivor som tråden började med.

Nej, han ville inte ha "återställningsskivor"

Killen som posta inlägget söker en REN Win7, för att slippa Hp's lull-lull.

Och endel av problemet är:

Folk, eller svenssons bränner inte ut sin recvery-CD när dom köpt sin dator.

Datorn dom köpt består ofta av känsliga "övertrimmade" 2,5 diskar på 500GB - styck.

Dessa går sönder pg.a av sej själv eller mindre stötskador, inom kort tid.

Då hamnar du i det dilemmat som jag beskrev.

jens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Alltså... en gång till då...!

Man lånar en Windows 7-DVD av kompisen...vilken version som helst! Sen kopierar man DVD-innehållet till en ny mapp (kallad W7) på hårddisken, raderar filen ei.cfg från destinationen W7/sources, och skapar en .iso-fil av resten av W7-mappen, med lämpligt program. iso-filen bränner man till DVD eller lägger på en bootbar minnespinne, och vips har man ett Windows 7 installationsmedie med alla versioner!

Alternativet är att man redan har en .iso-fil, och i så fall använder verktyget ei.cfg_removal_utility för att ta bort ei.cfg innan man bränner den till skiva.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Vaför inte göra det enkla!

Ring HP support och be dom skicka en uppsättning återställning skivor.

Nu är ni två som säger likadant i princip.

Killen ville ju inte ha HP-original-skivan, han ville ha en ren install utan deras crap i.

(Sedan att ringa HP och be om nånting är inte enkelt)

ps:

e-son.. tack för svaret, jag har snappat men bli inte så arg

Men detta bygger på att man har en kompis med retail.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

retail eller oem... samma sak sedan Vista introducerades. Endast produktnycklarna skiljer dom olika licensformerna åt.

Endast nycklar som skiljer dom åt?

Så man kan ta en Acer-OEM och installa en HP Pavilion med menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar naturligtvis om RENA oem-skivor... inte märkesskräpet. Det är alltså ingen skillnad på en REN oem-DVD och en retail-DVD. Självklart går det åt helsike om du använder en Acer-skiva på en HP-burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, han ville inte ha "återställningsskivor"

Killen som posta inlägget söker en REN Win7, för att slippa Hp's lull-lull.

Och endel av problemet är:

Folk, eller svenssons bränner inte ut sin recvery-CD när dom köpt sin dator.

Datorn dom köpt består ofta av känsliga "övertrimmade" 2,5 diskar på 500GB - styck.

Dessa går sönder pg.a av sej själv eller mindre stötskador, inom kort tid.

Då hamnar du i det dilemmat som jag beskrev.

jens.

Jag vet att eefan inte ville ha återställningsskivorna på det sätt som HP gjort dem. Men det viktiga var att det framgick att det hade kommit med ett program för att skapa dem och eefan hade märkt att detta program finns i datorn. Detta apropå det du skrev tidigare:

Vid en diskkrasch tex.. Hur gör man för att skaffa en skiva till sin köpta licens?

Helt klart att eefan vet att man skapar dem själv med ett program som kom med datorn.

I min dator (Packard Bell) var det väldigt svårt att undvika att märka att man skulle göra återställningsskivorna eftersom det varje dag poppade upp ett fönster där det stod ungefär "Gör återställningsskivor nu!".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Jag pratar naturligtvis om RENA oem-skivor... inte märkesskräpet. Det är alltså ingen skillnad på en REN oem-DVD och en retail-DVD. Självklart går det åt helsike om du använder en Acer-skiva på en HP-burk.

Ja, det är det jag undrar, du säger; "Man lånar en Windows 7-DVD av kompisen"

Vilka har "rena" OEM hemma menar du?

Folk har ju köpt sin laptop med en tillhörande ghost, i vissa fall en anpassad oem-skiva för just den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Det ska ju också komma med ett program som man kör för att bränna återställningsskivor.

Det gör det väl alltid.. så den biten är inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Jag vet att eefan inte ville ha återställningsskivorna på det sätt som HP gjort dem. Men det viktiga var att det framgick att det hade kommit med ett program för att skapa dem och eefan hade märkt att detta program finns i datorn. Detta apropå det du skrev tidigare:

Helt klart att eefan vet att man skapar dem själv med ett program som kom med datorn.

I min dator (Packard Bell) var det väldigt svårt att undvika att märka att man skulle göra återställningsskivorna eftersom det varje dag poppade upp ett fönster där det stod ungefär "Gör återställningsskivor nu!".

Ja Cecelia, det är du det, du gör så.. hemma hos dej.

Men Acer, HP, Toshiba med flera, kommer inga pop-ups, detta framgår i manualen istället, och folk är lata.

Men jag sa, hemma hos "svensson", så blir denna "recovery-burn" aldrig av.

och följden av detta blir att dom inte får tillbaka operativ smärtfritt utan hjälp.

Jag pratar bara egen erfarenhet, med den kontakten jag får från folks olika frågor, dagligen.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, det är det jag undrar, du säger; "Man lånar en Windows 7-DVD av kompisen"

Vilka har "rena" OEM hemma menar du?

Folk har ju köpt sin laptop med en tillhörande ghost, i vissa fall en anpassad oem-skiva för just den datorn.

Jag är helt säker på att du har fullt klart för dig hur man skaffar sig en installations-DVD. Jag varken får eller vill berätta det här i forumet. Mitt tips var enbart en upplysning om att man inte behöver leta efter någon speciell version om man vill ha en ren installations-skiva. Därmed är diskussionen avslutad för min del.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Jag är helt säker på att du har fullt klart för dig hur man skaffar sig en installations-DVD. Jag varken får eller vill berätta det här i forumet. Mitt tips var enbart en upplysning om att man inte behöver leta efter någon speciell version

Okej.

Men jag var på jakt efter själv efter en bra "omicklad" Win7.all.version. Vilket jag inte har,

men ditt tips kan jag bygga mej en nu.

Jag har sedan gammalt på Vista och XP, med sata-storage-driver, senaste SP, och många extra-drivers.

Dom är bekväma och guld värda ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Cecelia, det är du det, du gör så.. hemma hos dej.

Men Acer, HP, Toshiba med flera, kommer inga pop-ups, detta framgår i manualen istället, och folk är lata.

Men jag sa, hemma hos "svensson", så blir denna "recovery-burn" aldrig av.

och följden av detta blir att dom inte får tillbaka operativ smärtfritt utan hjälp.

Jag pratar bara egen erfarenhet, med den kontakten jag får från folks olika frågor, dagligen.

Lite off topic, men måste faktiskt säga emot här, även om det handlar om dina egna erfarenheter! :P Jag har nu ägt en Compaq (från 2003), en Acer (från 2006) och en HP (från 2009) -dator, alla har från start gjort samma sak som Cecilias, dvs. uppmanat mig om att bränna ut återställningsskivor, och har inte slutat med det förrän jag faktiskt bränt ut dem (har inte gått att undvika).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...