Gå till innehåll

dator startproblem med XP?Hjälp


rt-head

Recommended Posts

har fått problem med att starta min dator med XP pro 32 bit. den går igång som vanligt men när skrivbordet kommer upp på skärmen med ikoner osv...låser sig musen och man kommer ingenstans.

har provat systemåterställning utan resultat.

har inte installerat program eller ny hårdvara.

testa sätta i Windowskivan..reparera windows....men kommer till att den frågar efter administratörslösenord?....har aldrig angivit nåt sådant??

nån kunnig här som kan hjälpa mig vidare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att reparera XP-installationen är inte helt logiskt, du ska nämligen inte trycka "R" för Reparera det första du gör. Läs mer om hur du reparerar Windows XP på http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-reparera-windows-xp.html

Men innan du gör det så några kontrollfrågor:

Fungerar musen till dess att du kommer in till skrivbordet? Låser sig hela datorn och i så fall stannar också klockan i nedre högra hörnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

musen funkar kort stund när skrivbordet öppnar.. sen är den tvärdöd.ibland visas timglaset vid muspilen.

klockan stannar oxå

när jag försökte med windowsskivan......tryckte jag R sedan kom det upp vilket jag ville repare. 1:C Windows tror jag det stod

skrev 1 tryckte på enter...... då kommer frågan om adminlösenord....dit kommer jag

Redigerad av rt-head
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta hjälpa?

http://www.tipsomvista.se/windows-xp/avancerade/251-starta-i-felsaekert-laege-utan-f8-tangenten.html

När eller om [F8]-tangenten inte fungerar för åtkomst till menyn där bland annat felsäkert läge finns det ett sätt att komma runt det problemet. Tryck [Windows] + [R] för att komma till "Kör". Skriv "msconfig" och tryck [Enter]. I systemkonfigurationsverktyget som då startar går du till fliken BOOT.INI där du markerar "/SAFEBOOT". Klicka på OK och när du uppmanas att starta om datorn klickar du på "Starta om". Datorn startar nu om i felsäkert läge vilket kan ta flera minuter. När du är klar med det du ska göra i felsäkert läge så glöm inte att göra motsatta inställningar, det vill säga avmarkera "/SAFEBOOT".

Detta tips gäller för: Samtliga Windows XP-versioner.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag försökte med windowsskivan......tryckte jag R sedan kom det upp vilket jag ville repare. 1:C Windows tror jag det stod

skrev 1 tryckte på enter...... då kommer frågan om adminlösenord....dit kommer jag

Med skivan på http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ kan man skriva över adminlösenordet med ett nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hmmmm, en bugg gissar jag på iaf.

Edit : Hmmmm, om det handlar om en bugg. :unsure:

Det finns ett antal smarta lösningar som finns att finna på "siten" här,

som kan åtgärda problemet.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej får överhuvud taget inte igång den i felsäkert läge....det är oxå skumt,

går igång hur fint som helst ett kort ögonblick innan musen låser sig. man hinner stänga av på rätt sätt..så läge ungefär funkar musen sen är det stopp,samtidigt stoppar klockan nere till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...