Gå till innehåll

problem med recovery


bobbe112

Recommended Posts

hej på er!

jag har en compaq cq50-112eo som levererades med windows vista från början och sedan bestämde jag mig för att tästa windows 7 men datorn segar och hänger upp sig väldigt ofta och processorn ligger väldigt högt uppe så nu så

skulle jag vilja byta tillbaks till vista.

när jag instalerade in windows 7 så formaterade jag om c : enheten och behöll recoveryn på hårdisk d: om det skulle bli några problem.

nu har jag försökt hela kvällen att försöka komma in till recoveryn vid uppstarten av datorn genom att trycka f11 men recoveryn kommer inte upp och jag loggas in till windows 7 och nu undrar jag hur man kan lösa detta.

är tacksam för all hjälp

mvh Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

hej på er!

jag har en compaq cq50-112eo som levererades med windows vista från början och sedan bestämde jag mig för att tästa windows 7 men datorn segar och hänger upp sig väldigt ofta och processorn ligger väldigt högt uppe så nu så

skulle jag vilja byta tillbaks till vista.

när jag instalerade in windows 7 så formaterade jag om c : enheten och behöll recoveryn på hårdisk d: om det skulle bli några problem.

nu har jag försökt hela kvällen att försöka komma in till recoveryn vid uppstarten av datorn genom att trycka f11 men recoveryn kommer inte upp och jag loggas in till windows 7 och nu undrar jag hur man kan lösa detta.

är tacksam för all hjälp

mvh Tobias

Styrfilerrna ligger på C: som sedan ropar till ghosten på D:

Men vi prata just om detta, du har inte bränt dina återställn.skivor låter det som - och isf varför? (enkätundersökning) ;)

Sedan finns det skivor på nätet och hämta, leta lite bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej i gen

jag trodde naturligtvis att man kunde återställa datorn även om man formatera om c: efter som filerna ligger på d hådisken och trodde då att man inte skulle behöva ha några återställn.skivor hadde ingen aning om att recoveryn funkade på detta sättet.

jag har försökt att googla även kollat på datortilvärkarens hemsida efter skivor så jag kan fixa datorn men hittar inget användbart så tips med länkar tars gärna i mots.

Är tacksam för all hjälp

mvh Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

hej i gen

jag trodde naturligtvis att man kunde återställa datorn även om man formatera om c: efter som filerna ligger på d hådisken och trodde då att man inte skulle behöva ha några återställn.skivor hadde ingen aning om att recoveryn funkade på detta sättet.

jag har försökt att googla även kollat på datortilvärkarens hemsida efter skivor så jag kan fixa datorn men hittar inget användbart så tips med länkar tars gärna i mots.

Är tacksam för all hjälp

mvh Tobias

Hej hej

Om du glömde att bränna ut återställningsskivorna så finns möjligheten att beställa nya från HP.

Jag har för mig att du får betala några hundralappar för dom.

Kolla hos HP-supporten eller på HP:s hemsida så kan dom hjälpa dig.

EDIT

Här är länken för att beställa skivor:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=sv&dlc=sv&cc=se〈=sv&os=2093&product=3758203&docname=c00810334

Redigerad av hakbr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej tänkte bara fråga om man inte kan få tag i återställningsskivorna gratis någonstans ute på internet och i sånnafall vart sen har jag en annan fråga jag har en produkt nyckel till windows vista men har ingen skiva

kan man inte ladda ner windows vissta 30 dagars period och sedan aktivera med min licensnyckel?

eller finns det något bättre sätt?

/tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

va skall man göra då min son har installerat ubuntu

nu kommer följande mess upp nör jag försöker på recovery disc från emacine

ANMÄRKNING

One of the servicre diskpartr uses, returned a failure Errorcode = 3 the system cannot find the path specified

Datorn startar om till ubunt igen :-(

VAD göra

recovery disc är Winows vista home

/Petbir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du försöker göra en recovery på där Vista är orginalet och Ubuntu är installerat efter leverans? Samma som föreslagits ovan... det verkar som recoverypartitionen har plockats bort. Bara att skaffa en ny Vista-skiva... licensen har ni ju under datorn på en klisterlapp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du försöker göra en recovery på där Vista är orginalet och Ubuntu är installerat efter leverans? Samma som föreslagits ovan... det verkar som recoverypartitionen har plockats bort. Bara att skaffa en ny Vista-skiva... licensen har ni ju under datorn på en klisterlapp...

Måste man köpa skiva eller går det ladda ner 30 dagars ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man köpa skiva eller går det ladda ner 30 dagars ????

Nu vet jag inte vilken version det är som du kan ladda ner, men det är egentligen det enda du behöver tänka på... att du installerar rätt version! Det måste alltså vara den version du har licens för! En köpt/nedladdad skiva/iso går att "låsa upp" med verktyget ei.cfg Removal Utility, så att du kan välja version i början på installationen. Om det fungerar med din "30 dagars" vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken version det är som du kan ladda ner, men det är egentligen det enda du behöver tänka på... att du installerar rätt version! Det måste alltså vara den version du har licens för! En köpt/nedladdad skiva/iso går att "låsa upp" med verktyget ei.cfg Removal Utility, så att du kan välja version i början på installationen. Om det fungerar med din "30 dagars" vet jag inte.

´

Hej tack för svaret, nu har vi inte laddat någon skiva Windows vista home premium, för den finns inte att ladda ner från windows men från nätet.

men recovery cd. Är körda för all framtid, även fast vi får in vista ?

Redigerad av petbir
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

´

Hej tack för svaret, nu har vi ingen skiva Windows vista home premium, för den finns inte att ladda ner från windows men från nätet.

men recovery cd. Är körda för all framtid, även fast vi får in vista ?

Du kan ladda ner från nätet... om du tror att du kan få tag i en ren omanipulerad version. Det är annars stor risk att den innehåller trojaner och annat skit.

Nu vet jag ju inte vad du menar när du säger "recovery cd". Det finns en Recovery-CD som är till för enklare reparationer, sen finns det en annan variant som man tillverkar själv och som innehåller i princip en kopia på återställningspartitionen... brukar ligga på 2 st skivor. Är det den senare du pratar om, så bör du kunna använda dom att installera om med... förutsatt att dom inte är korrupta. I så fall bör du rensa hårddisken från alla systempartitioner innan du försöker installera... så att du blir av med ubuntu först.

Laddar du ner en vista-skiva och använder den för ominstallation gäller samma sak... rensa hårddisken från alla systempartitioner innan du installerar på "oallokerat utrymme"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ladda ner från nätet... om du tror att du kan få tag i en ren omanipulerad version. Det är annars stor risk att den innehåller trojaner och annat skit.

Nu vet jag ju inte vad du menar när du säger "recovery cd". Det finns en Recovery-CD som är till för enklare reparationer, sen finns det en annan variant som man tillverkar själv och som innehåller i princip en kopia på återställningspartitionen... brukar ligga på 2 st skivor. Är det den senare du pratar om, så bör du kunna använda dom att installera om med... förutsatt att dom inte är korrupta. I så fall bör du rensa hårddisken från alla systempartitioner innan du försöker installera... så att du blir av med ubuntu först.

Laddar du ner en vista-skiva och använder den för ominstallation gäller samma sak... rensa hårddisken från alla systempartitioner innan du installerar på "oallokerat utrymme"

ok tack , ville bara kolla så det funkade med skiva från nätet innan jag lägger ner massa jobb

Tack för alla svar /petbir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

De recovery-skivor som kommer med datorn, eller som man bränner själv med ett program som datortillverkaren skickar med, återställer datorn till leveransskick normalt. De kan innehålla andra funktioner också som reparationsinstallation (överskrivning av Windows-filer, men egna filer och program rörs inte). Det är i stort sett samma funktion som användning av den återställningspartition (recovery partition) som brukar finnas på hårddisken i märkesdatorer.

Sedan finns det skivor som man kan ladda ner som ofta kallas recovery fast de är mer reparationsskivor, man får upp en kommandoprompt där man kan skriva in chkdsk eller andra reparationskommandon.

Systemåterställning = återställning av Windows

Windows innehåller en systemåterställningsfunktion för att backa Windows några dagar. Men en systemåterställning kan också användas för en återställning ända till leveransen, alltså till leveransskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De recovery-skivor som kommer med datorn, eller som man bränner själv med ett program som datortillverkaren skickar med, återställer datorn till leveransskick normalt. De kan innehålla andra funktioner också som reparationsinstallation (överskrivning av Windows-filer, men egna filer och program rörs inte). Det är i stort sett samma funktion som användning av den återställningspartition (recovery partition) som brukar finnas på hårddisken i märkesdatorer.

Sedan finns det skivor som man kan ladda ner som ofta kallas recovery fast de är mer reparationsskivor, man får upp en kommandoprompt där man kan skriva in chkdsk eller andra reparationskommandon.

Systemåterställning = återställning av Windows

Windows innehåller en systemåterställningsfunktion för att backa Windows några dagar. Men en systemåterställning kan också användas för en återställning ända till leveransen, alltså till leveransskick.

Aha.... Tackar! u har jag en bättre bild av vad en recoveryskiva kan vara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...