Gå till innehåll

Windows7 nätverksstrul


XorXaX

Recommended Posts

Hej!

Windows 7 Professional x64 Svensk.

Bytte router till en D-link DIR-825 för ca en månad sen och den fungerar finfint förutom en liiiiiten irriterande detalj.

Den tappar IP-adressen på något skumt vis om jag på en Windows 7 dator tankar fler än en torrent åt gången. På

övriga datorer hemma med XP, Vista och Ubuntu kan jag ha hur många torrenter i gång samtidigt utan problem, men

så fort min dator börjar tanka för mycket så stendör den och jag får gå in och "renew ip" på routern så hoppar den igång.

Anledningen till att jag bytte bort min D-link 524 var att den också började vara krånglig sedan jag installerade

Windows 7, det var samma problem där att den tappade IP när jag hade många torrenter i gång på min Windows 7-dator.

Jag har ett gammal MSI K8N SLI-FI moderkort, men tror inte det är boven i dramat då jag även har ett PIC-NIC som jag

också testat köra från utöver det inbyggda, men det är samma fel på det.

Kör jag nätverkskabeln från stadsnätet rätt in i min dator är det inga problem. Har jag inte Windows7 datorn igång får

jag på bredbandskollen runt 80/80 Mbps i hastighet och startar jag Windows 7 så varierar det från 10/10 till 80/80...

Mycket skumt fel, eller vad säger ni? Någon som vet vad det kan bero på och hur det avhjälpas?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

har du kontrollerat din brandvägg, kan bero på den.

Testa mot ngn "säker tjänst, t.ex Bredbandskollen" utan brandvägg.

Hade själv ett liknande problem med F-Secure, som bromsade, släppte på, fick underliga hastigheter från Bredbandskollen.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med den inbyggda brandväggen i Windows 7. Men jag ska testa stänga av den.

För att förtydliga, det är på alla datorer i nätverket som Bredbandskollen blir segare när jag startar Windows 7.

Hittade nyss några gamla Vista-drivrutiner till nForce4 som jag tänkte installera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med den inbyggda brandväggen i Windows 7. Men jag ska testa stänga av den.

För att förtydliga, det är på alla datorer i nätverket som Bredbandskollen blir segare när jag startar Windows 7.

Hittade nyss några gamla Vista-drivrutiner till nForce4 som jag tänkte installera...

Hej,

jag har exakt samma problem som du. Har du kunnat hitta vad problemet är? eller åtgärdat det?

någon annan som vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag har testat med NVdias nForce4 drivisar för Vista (de senaste som finns), med viss skillnad, hastigheten på bredbandet är mycket stabilare.

Dessutom kan jag tanka många torrenter samtidigt i hela 30 minuter nu i stället för 10...

Så förmodligen är det något strul med drivrutiner, men det är också konstigt eftersom routern tappar IP-adressen.

Kan tillägga att jag har testat både DD-WRT och OpenWRT på routern, med samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Hej igen, Jag har testat med ..... också konstigt eftersom routern tappar IP-adressen. Kan tillägga att jag har testat både DD-WRT och OpenWRT på routern, med samma problem.

Kolla inställningarna på kortet i enhetshanteraren, står Hastighet & duplex på AUTO prova att köra 100 Mbps fullduplex, så blir det nog stabilt så den håller kvar IP adressen.... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej igen.

Jag fick igår hem ett nytt moderkort, CPU, minne och grafikkort, och med detta moderkort har jag inte samma problem med nätverkskortet.

Så förmodligen var det något tjafs med drivrutinerna...

Tack alla för den hjälp jag fick.

Hälsningar

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...