Jump to content
alltomwindows.se fyller 20 år! ×

System- och Administrationsverktyg i högerklicken, version 2

Recommended Posts

Problem - alternativen Administrations- och Systemverktyg finns där i högermenyn men undermenyerna kommer inte upp. Kör Windows 7 x64 Home Edition. Missat något?

Först och främst... jag har gjort en miss i upplysningarna vad gäller Administrationsverktyg. Ber om ursäkt för det! :( Där finns några poster som inte gäller Windows 7 Home Premium eller lägre. Jag tror inte att det är detta som orsakar ditt problem men i Home Premium har man alltså inte tillgång till Lokala grupprinciper, Lokal säkerhetsprincip och Utskriftshantering.

Jag lägger upp en ny .reg-fil (på nedladdningssidan) som är anpassad för Home Premium.

Du kan köra "Remove-filerna" först, och efter omstart kan du prova att köra .reg-filerna på nytt. Men byt då ut "ContextMenuAdminTools.reg" mot "ContextMenu_HOME_AdminTools.reg"

Edited by e-son

Båda fungerar nu. Körde förut direkt på nedladdningen. Det funkade inte. Sparade nu först ner. Gör det skillnad? I båda fallen kommer ju meddelandet upp om att registervärdena lagts till. Annars kan man ju tänka sig nån spärr (antivirus, brandvägg, WD) mot ändringar i registret via browsern. Körde IE som administratör.

Hursomhelst - tack för ett mycket användbart hack!

Båda fungerar nu. Körde förut direkt på nedladdningen. Det funkade inte. Sparade nu först ner. Gör det skillnad? I båda fallen kommer ju meddelandet upp om att registervärdena lagts till. Annars kan man ju tänka sig nån spärr (antivirus, brandvägg, WD) mot ändringar i registret via browsern. Körde IE som administratör.

Hursomhelst - tack för ett mycket användbart hack!

Har aldrig funderat på det direkt, men det kan nog tänkas att du inte för dom föhöjda previlegier som krävs för en registerändring om du kör från nätet.

Så här blev det hos mig

Office 2010 hogerklick.jpg

Skickar med den redigerade filen för Office 2010 x64 versionen .... funkar bara på 64 bitars Operativsystem

Här har du nyckelvärdet för meny-ikonen också...! Nya Office-ikonen alltså...!

"icon"="C:\\Program Files\\Microsoft Office\\Office14\\misc.exe,6"

office2010ico.png

Edit:

Jag har visserligen inte testat, men är tämligen säker på att det funkar i 32-bitars också...!

Adresserna måste ju bli samma... ;)

post-1936-1273853905,92_thumb.png

Edited by e-son