Gå till innehåll

Koppla dator till TV med hdmi


LionKing

Recommended Posts

Hej!

Jag har försökt koppla min laptop till TVn med hdmi, men jag får ingen bild. Det lyckades med Vista, men inte nu med W7. Jag fick både bild & ljud utan problem i Vista. Så det måste väl vara någon inställning i W7 som jag inte hittat.

Jag har senaste drivrutiner för grafikkortet (Nvidia GeForce 8200M G), samt senaste firmwaren för TVn, som är en Sony Bravia.

I Kontrollpanelen under Bildskärm -> Ändra bildskärmsinställningar finns SONY TV med, men det kommer ingen bild i TVn.

Vad är det som strular?

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att leka med tangenterna WIN+P ? Varning dock för risk att skicka bilden någonstans så du inte längre kan se vad du gör. :)

Jo, det har jag.

Och bilden har försvunnit, men jag har alltid fått den tillbaka dit den ska. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg hur min fungerade i Vista men nu med W7 måste jag välja HDMI som ingång på tv´n för att få bild. Den slår inte över automatiskt som den gör med DVD och scartanslutna enheter.

Det måste man göra, jo. Digitalboxen har jag på HDMI1 och laptopen på HDMI2, och där måste man växla manuellt för att välja. Det har väl att göra med själva HDMI standarden, och inte med apparaten som är kopplad har jag för mig. (Men kan ju ha fel.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag hittat om andra med samma problem så har dom testat med boota med HDMI-skärmen aktiv och då haft bild tills Windows har startat. Det tyder på drivrutinsfel. Kolla om du samma beteende. Förövrigt så tror jag vi har samma drivrutin, 197.16 och till min 9600M GT funkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att boota med TVn på, men jag har inte bild i något skede.

Men om det är drivrutinen som strular, så är det väl bara att vänta på en nyare då?

Irriterande bara när det funkade problemfritt i Vista. Minns inte vilken drivrutinsversion jag hade där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte dator på HDMI-ingången, blev jag tvungen att konfa om TV´n. HDMI 1 hade på något sätt låst sig på gamla hårdvaran! Det skulle möjligen kunna vara på samma sätt när man byter operativsystem, även om hårdvaran är densamma. Fråga bara inte hur jag gjorde... men har för mig jag gjorde en ny kanalsökning. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu funkar det!! :D

Jag avinstallerade drivrutinen (197.16 från nvidia) och startade om datorn. Då installerades en äldre drivrutin, 186.44. Och genast fick jag det att funka.

Tack till alla som kommit med tips och förslag. ;)

EDIT:

Hur får jag [Löst] i trådrubriken? Kan admin eller mod göra det?

Redigerad av LionKing
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT eftersom problemet är löst.

Kan vara bra ibland att "köra med" drivrutiner ifrån tillverkaren. B)

Verkar så. :wacko:

Men man lär så länge man lever. :P

Hade lite problem med ljudet, men det löste sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt man kommer på grejer när det redan är löst men skriver det ändå för det kanske kan hjälpa någon i framtiden.

Hos mig var det viktigt att DVI->HDMI adaptern satt i rätt DVI port på grafikkortet. Jag hade råkat byta en gång utan att veta om det hur nu det går till och hade stora problem att få bild till TV'n. Nu sitter TV'n i vad jag tycker är "fel" DVI kontakt för min monitor står som bildskärm 2 i ATI CCC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bra med tips och råd, Nicklas. ;)

Jag har EN hdmi port i datorn, så för mig var val av port samt adapter inget problem. Helt enkelt drivrutinen som ställde till det. Men någon annan kan säkert ha nytta av informationen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...