Gå till innehåll

Problem med Ati Radeon


ogge_116

Recommended Posts

Tjoflöjt!

Jag har ett problem med mitt grafikkort, ett ATI Radeon HD 2900 PRO. Jag kör Windows 7 Ultimate 32-bit.

När jag försöker spela något, vad som helst som kräver lite mer grafikkraft än harpan så dör mitt grafikkort handalöst. Jag har uppdaterat drivrutinerna, så jag har de senaste.

Ibland, när jag försöker spela vissa spel får jag ett felmeddelande om att "Drivrutinen har slutat svara".

Vad kan detta bero på, och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på flera saker, exempelvis:

- Överhettning. En fläkt på ditt grafikkort kan vara trasigt så att det blir för varmt och orsakar problemen.

- Bugg i drivrutinen, nu verkar du visserligen ha testat flera drivrutiner så det finns inte så mycket annat att göra än att i värsta fall testa äldre drivrutiner omn de fungerar bättre.

Har problemet uppstått med tiden eller har det alltid varit problem?

En något avlägsen lösning kan vara att uppgradera BIOS alternativt om det finns firmware till ditt grafikkort. Jag har alltid för vana att undersöka/testa dessa möjligheter vid hårdvaruproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade inte helt som det skulle innan jag uppgraderade, men det blev mycket värre när jag uppgraderade, då fick jag felmeddelanden om drivrutinen och skärmen blir svart hit och dit.

Då gjorde jag alltså en uppgradering från Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa följande procedur:

1. Ladda hem senaste ATI drivrutinerna

Ladda hem

2. Ladda hem Driver Sweeper

Ladda hem

3. Installera Driver Sweeper

4. Gå till Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Program och funktioner

5. Ta bort alla ATI relaterade drivrutiner

6. Gå till c:\ hårddisk och radera en mapp som heter ATI om denna finns

7. Starta om datorn och tryck 'F8' vid start för komma åt felsäkertläge

8. I felsäkertläge så startar du Driver Sweeper, markera ATI grafikdrivrutiner och kör programmet

9. Starta om datorn och installera de senaste ATI drivrutinerna som du laddade hem tidigare

10. Starta om en gång till för att vara helt hundra!

Andra faktorer

*Du har för klent nätaggregat så grafikkortet får inte tillräckligt med ström

*Kylningen i datorn är för dålig / värme problem

*Kylaren på grafikkortet är igenstoppat med damm

*Grafikkortet är inne på sin sista visa, kan vara andra komponenter också, har du möjlighet så testa med ett annat lånat/gammalt grafikkort

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...